הבלוג של מירב בורשטיין Merav Burstein

meravbur

עדכונים:

פוסטים: 88

החל מיולי 2010

גל אירועי האלימות בסוף השבוע האחרון הציף מחדש את הדיון על טרור, דת וסובלנות.

עושה הרושם כי המכנה המשותף לדוקר במצעד הגאווה בירושלים, לרעולי הפנים ששרפו למוות את הפעוט בכפר דומא ולתופעת המחבלים המתאבדים, הוא טרור בשם הדת.

האם כך באמת הדבר?, האם האידיאולוגיה הדתית במתכונתה המקורית חותרת לפגיעה בצד השני?  – אז זהו שהתשובה היא לא!. 

בספרו החדש של סמי שמואלי “תורת הדרך האמצעית”, (אופיר ביכורים) אנו נחשפים לראשונה למשותף בין הפסוק “אל תט ימין ושמאל הרחק רגלך מרע” מספר משלי ל-”ועשינו אתכם אומה אמצעית” מהקוראן, ול-”עיקרון האמצע” של אריסטו מספר האתיקה.

ביטויים אלה משקפים את התפיסה המשותפת של היהדות, האסלאם והנצרות, בראייתן את דרך האמצע כהתנהגות אנושית, מתונה ומאוזנת, אותה צריך לאתר, ובה צריך האדם לדבוק.

כמו כן, המחבר מציג בספרו ניתוח מעמיק ומעניין, כיצד תרבויות שונות מגיעות לאותה הנוסחה של הדרך האמצעית, כמעט ללא קשר ביניהן, ומובילות לאותה התוצאה של אושר, סבלנות ושלום.

סמי שמואלי, תושב חולון, אינו “הוזה”, “תמהוני” או שמא  “מרחף” כפי שהחבר’ה נוהגים לנסח את “אלו שחולמים על עתיד פסטורלי”.  חלומו הגדול הוא שכל בני האדם  יתחילו  בלימוד ובקיום – תורת הדרך האמצעית בצורה שיטתית והדרגתית – אבל באופן מיידי, בעקשנות ובהתמדה, למרות כל הקשיים העלולים להופיע בדרך.

הוא מגיע אל המסקנה ש”הדרך האמצעית” היא דרך החיים המובילה לאושר אישי ולאי-אלימות בעולם, ועל כן יש לשאוף להפצתה בעולם כולו.

שמואלי, נשוי, אב לשלושה ילדים וסב לשישה נכדים, נולד בעירק לפני שבעים ושלוש שנים למשפחה בת שמונה נפשות. בהיותו בן אחת-עשרה עלתה המשפחה לארץ והתיישבה במעברת אוהלים בירושלים. משם נדדה המשפחה ליפו.

זוכה פרס ראש עיריית חולון למתנדב המצטיין בשנת 2003, וכן בעל תואר יקיר העיר של חולון בשנת 2012.בבגרותו למד ראיית חשבון ובמקצוע זה עסק לפרנסתו. כמו כן למד פילוסופיה והרצה במכללה לביטוח ובאוניברסיטאות חיפה ותל-אביב. שימש כמנהל הכללי של חברה ישראלית לביטוח בעלת עסקים חובקי עולם, וכתב ופרסם מאמרים רבים בעיתונות הכתובה.

עם יציאתו לגמלאות הוא מתנדב כדירקטור וכיושב-ראש-דירקטוריון בשלושה תאגידים חברתיים-כלכליים; כחבר אגודת ידידי המרכז הרפואי ע”ש וולפסון וכחבר  “ועדת ערר לארנונה” של עיריית חולון.

בספרו   מביא שמואלי  את חזונו בדבר “הדרך האמצעית” שהיא הדרך שבה ראוי לנהל את עולמנו. לאחר סקירה מקיפה של מקורות “הדרך האמצעית” בחמש תרבויות – הסינית, ההודית-בודהיסטית, היוונית-נוצרית והאיסלמית, הוא מגיע אל מקורות “הדרך האמצעית” ביהדות, כפי שהיא באה לידי ביטוי בכתבי הקודש ובפירושים הרבים, כולל בהגותו של הרמב”ם. לבסוף הוא מגיע אל המסקנה ש”הדרך האמצעית” היא דרך החיים המובילה לאושר אישי ולאי-אלימות בעולם, ועל כן יש לשאוף להפצתה בעולם כולו.

 

שמואלי מביע את שאיפתו להחדרת נושא ה”חינוך להתנהגות על-פי תורת הדרך האמצעית” למערכת החינוך בישראל, בכל אחד מהמגזרים: היהודי (על-פי הרמב”ם), המוסלמי (על-פי הקוראן והחדית’) והנוצרי (על-פי אריסטו). וכן להכניסו למערכת החינוך של הרשות הפלסטינית – במגזרים המוסלמי והנוצרי. והכל במטרה להפחית את מפלס האלימות התוך והבין-מגזרית בכל אחד משני העמים, ולמען קידום ההידברות בדרכי-שלום והפחתת מפלס האלימות גם בין שני העמים. ספרו  מיועד להורים, למורים ולמחנכים וכן למרצים ולסטודנטים במדעי-החברה, פילוסופיה, פסיכולוגיה וסוציולוגיה. ובכלל – הספר מיועד לכל אדם המעוניין להגיע לחיי אושר ולאי-אלימות.

אושר” מתורגם להשגת יעדים וצבירת נכסים. אנחנו חיים בחברה שבא ישנם הרבה מאוד אנשים שלא גומרים את החודש. איך אפשר להתחיל בצד קטן כדי  להתחיל את המרדף “אחר האושר”?

שמואלי : “אושר” הינו עניין של הרגשת האדם, ובסקירת מרכיבי האושר בספר נאמר שהריצה אחרי נכסים, יכולה גם לעזור להשגת האושר, בכך שהיא מגדילה את הביטחון הכלכלי של האדם, שהוא אחד המרכיבים של האושר. אולם תורת הדרך האמצעית מדברת על מידתיות בכל דבר , דהיינו לא לעשות את הדברים בצורה קיצונית: לא יתרה ולא חסרה, אלא באמצע – באיזון. לכן יצבור אדם נכסים רק במידה והוא זקוק להם למחייתו ומחיית בני ביתו.”

אנחנו חיים בחברה שמקדשת את האינדוידואל ? מקדשת חומריות? אנשים עובדים קשה מאוד מבוקר עד ערב כדי לשלם משכנתא וחובות ? יוקר המחיה ? כיצד אפשר להפנים אצלם את ה”אושר”.

שמואלי : “באושר הוא חלק מחיי היום יום, וגם כאשר האדם טרוד בעשייה יום יומית הוא מגיע לייחסים עם בני משפחתו והסביבה בחה הוא חי. ביחסים אלה האדם יכול בהתנהגות מאוזנת ואמצעית להגדיל את אושרו.”

האם לאדם דתי קל יותר להתחבר “לתורת הדרך האמצעית”?

שמואלי : כאדם דתי הוא מצווה לשמור על עצמו  – על גופו, עיל נשמתו ועל נפשו, כדי שיהיה מסוגל להתקרב ל”שלמות העליונה”, המוגדרת כהתקרבות לאל. תורת הדרך האמצעית מדברת על עיקרון השוויון בין בני האדם ומדגימה זאת באימרה “ואהבת לרעך כמוך”, שזו התורה כולה על רגל אחת. לכן אדם דתי יוכל להבין התורה הזאת אפילו בקלות יותר מאדם חילונו.

איך הגעת למידע והאם נתקלת בקשיים ?

שמואלי : “חיפשתי כל מידע שקיים בספריות וגם דרך האינטרנט. התקשתי מאוד להשיג חומר באנגלית על הדרך האצעית באיסלם וחשבתי כי בעברית ודאי אין חומר כזה. נכנסתי לאמזון ושם מצאתי ספר שישרת אותי . שלמתי עבורו. אולם במקומו שלחו לי  חוברת קטנה באותו שם, אך עם מספר קטלוגי שונה מהמספר הקטלוגי של הספר שהזמנתי. בבירור עימם, נאצמר לי שעל הספר הזמנתי יש איסור מטעם הסופר שכתב אותו ( מוסלמי על פי שמו ) למכור אותו לישראלים. גם נסיונות לשגר את הספר לכתובת בארצות הברית – כשלו.

באין ברירה פניתי שוב לאינטרנט ושם לשמחתי מצאתי אתר בשפה העברית בשם “הווסטיה” בכניסה ראיתי שהאתר שייך לתנועה חברתית פלסטינית בשם זה.  שם מצאתי ספר שתורגם לעברית במלואו וניתן היה להורידו באינטרנט. בכך השלמתי את כל הדרוש לי על “תורת הדרך האמצעית” בחמש תרבויות.

היה כמובן גל הגילוי של תורת הדרך האמצעית ביהדות, כאשר לא למדנו את הנושא במערכת החינוך בארץ ונאלצתי להגיע אליה ,”במקרה” דרך מסכת אבות ופירוש הרמב”ם למשנה, דבר שאינו מובן מאליו”

 

 

עוד מהבלוג של מירב בורשטיין Merav Burstein

תצוגה מקדימה

לב רטוב

משמשת כמנהלת מערך שרות בחברה קבלנית מובילה  * בעלת תואר שני בלימודי  משפט * בגרות והתבגרות הבעירו בה צורך לומר "בקול רם" ולחשוף "פתקים" שכתבה במהלך השנים על מערכות יחסים,...

תצוגה מקדימה

על אבות ובנים...יחסים ושרירים

פסיכותרפיסט גופני ומטפל יציבה מומחה בליווי תהליכי גוף ונפש * למעלה מ- 10 שנים משמש כמדריך כושר, וחדרי כושר הם סביבה טבעית עבורו * תאונת אופנוע, פגיעה בגב ותהליך שיקום ארוך...

תגובות

פורסם לפני 4 years
תצוגה מקדימה

קצין וג'נטלמן

גיוס מקורות והפעלתם, עצירת מבוקשים וסיכול פעולות טרור, מצגי שווא, יחס קרבה ושנאה, בגידה באמון, נאמנות כפולה, יחסי חברות עם ערביי ישראל ועם לבנונים, הם חלק מתוך תסריט חייו של אריאל רוניס ששימש כרכז ומנהל בשב"כ והיום משיק את...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה