נעמה מ”תרבות אכילה” לוקחת אתכם לסיור טעימות מפתיע ומשביע במקומות סודיים בואדי ניסנס, ומתבלת את הכל בסיפורים מרתקים. תבואו רעבים.

13/04/2019

נעמה סובול, אושיית תרבות חיפאית, ובפרט תרבות של אוכל, שידועה גם בתור “תרבות אכילה“, עורכת סיורים קולינארים במגרש הביתי שלה, העיר חיפה, וחושפת מקומות סודיים שאפילו חיפאים ותיקים לא מכירים. נעמה היא גם חברה, ואת סיור האוכל החיפאי הראשון שלי היא עשתה לי כבר לפני 4 שנים בעיר התחתית. כשהיא הזמינה אותי להצטרף לאחד מהסיורים המצליחים ביותר שלה, בואדי ניסנס, שמחתי על ההזדמנות, כי ידעתי שאיתה אני אגיע למקומות שלבד סביר שאפספס. זה היה בוקר יום שבת  אפרורי אך נעים, מזג אויר מושלם לבוקר של זלילה.

נפגשנו בכניסה העליונה של מגדל הנביאים. בהתאם להנחיות של נעמה, חנינו בחניון חופשי שנמצא בפניה ימינה מהכיכר שלפני מגדל הנביאים, המגדל המכוער בראש הגבעה, עם הזכוכיות, לא תוכלו לפספס. משם יורדים ברגל לתחילת הסיור. אפשר לחנות גם למטה יותר, אבל תאמינו לי שאחרי כל מה שתאכלו בסיור, אתם תצטרכו את העליה הזו בשביל להשקיט, ולו בקצת, את המצפון.

במגדל הנביאים נעמה סיפרה לנו קצת על השכונה הזו, שנקראת ואדי ניסנס. אני הייתי אחרי נסיעה ארוכה מתל-אביב, לא אכלתי ארוחת בוקר, ורציתי בעיקר להתחיל לאכול. אז המעט שקלטתי הוא שהשם ניסנס בא מהחיות שאנחנו קוראים להן נמיות, ושלמרות שיש בשכונה כבר רוב מוסלמי קטן, נשאר למקום אופי נוצרי: מוכרים שם בשר לבן ואלכוהול, ובחג של החגים אפשר לחוש את אוירת הכריסמס.

הכנסתי אתכם לאוירה? אז יאללה, אפשר להתחיל לאכול. בבקשה, אל תעשו את הטעות שלי, תאכלו קצת בכל תחנה, כי יש כ-10 תחנות, בכל אחת אוכלים משהו אחר לגמרי, וחבל, אבל ממש חבל להתמלא.

התחלנו את סיבוב הזלילה בכניסה לשוק ברחוב יוחנן הקדוש. בדרך, בין התחנות הרבות בהן טעמנו, עצרנו בעוד מקומות שחשבתי שראוי לציין, אפילו שלא אכלנו בהם…

פלאפל ג’ורג’

ג’ורג’ פתח לפני שנים את פלאפל הזקנים, שעדין עומד על תילו בחלק אחר של השוק, אבל הוא מכר אותו ועזב את הארץ. השם שהוא נתן למקום נשאר, אבל את המתכון המיוחד שלו הוא לקח איתו, ואחרי שנים חזר לארץ ופתח מקום חדש, קרא לו הפעם על שמו, ג’ורג’. טעמנו שם כדור פלאפל. כלומר רוב האנשים טעמו כדור פלאפל. אני איכשהו הצלחתי לבלוס ארבעה, כבר אמרתי שבאתי רעבה. השניים האחרונים היו תבולים במתבלים מיוחדים של ג’ורג’, כמו מתבל החצילונים הסגולים ולימון כבוש.

01. ואדי ניסנס - פלאפל גורג

בדרך לתחנה הבאה עברנו בדוכן ירקות, בכל זאת שוק, ונעמה הראתה לנו כל מיני ירקות שהם הכלאות של ירקות, כמו חרוש שזה הכלאה בין מלון למלפפון, וגם פקוס שהוא הכלאה בין קישוא ומלפפון.

02. ואדי ניסנס - נעמה מציגה חרוש

חמוצי הוואדי

בחנות החמוצים טעמנו זיתים.

לא סוגרת ת'פה ©

בדרך לתחנה הבאה עברנו ליד חנות של כלי בית, מישהו צריך סיר? וכמו שנעמה אומרת בערך בכל תחנה שנכנסנו אליה – “הכל תמצאו פה”. אבל בבקשה אל תגידו לי שלכל סיר יש מכסה.

04. ואדי ניסנס - סירים

סמירה, סוהא וסנא – ריקון ירקות למילוי ואוכל ביתי

סוהא וסנא הן אחיות תאומות, סמירה זו אימן. הן מוכרות מאכלים ביתיים מעניינים. אנחנו טעמנו פיתה ממולאת בזעתר טרי ללא טיגון, קובה טבעוני עם חומוס ובסבוסה קוקוס. הכל נראה שם מעולה, ומולץ להצטייד שם באוכל הביתה.

05. ואדי ניסנס - סמירה, סוהא וסנא

בדרך לתחנה הבאה עברנו אצל זיאד. הוא מוכר מגוון עצום של עשבים ירוקים. אצלו גם תוכלו למצוא סומק אמיתי. טעמנו קצת כדי להבין מה כל-כך מיוחד בו. הוא חמצמץ עם טעם מאוד מובחן וברור.

06. ואדי ניסנס - זיאד ירוקים

‘אל ביתק’ של פאטמה, או בעברית – הבית ביתך

פאטמה היא בכלל חובשת ונהגת אמבולנס, שזה מרשים בפני עצמו. אבל בגלל שהיא גם בשלנית מהסרטים, בעלה פתח לה את המקום הזה. אצלה טעמנו קטעייף, המאפה המתוק לקינוח, אבל היא מוכרת גם מאכלים ביתיים כמו קובה, שושברק, עלי גפן ממולאים, מג’דרה נפלאה, וגם פיתה עם זעתר טרי, אבל עם בצק דק דק מקמח מלא.

07. ואדי ניסנס - פאטימה

08. ואדי ניסנס - קטעייף של פאטימה

בדרך לתחנה הבאה עברנו ליד מסעדת נדימה, מסעדה של תבשילים. נדימה כבר לא איתנו, אבל בניה ממשיכים את דרכה.

מרחוב יוחנן הקדוש עושים ממש פנית פרסה חדה ימינה, ונכנסים לרחוב המקביל – רחוב הואדי, שהוא המפלס התחתון של השוק.

חומוס אלשאם

סטפאן מחומוס אלשאם הוא חצי שווצרי חצי ערבי. חומוס הוא לא כוס התה של כולם, וגם אני לא כזו חסידה של חומוס, אבל אל תתנו לשם לבלבל אתכם, כי שם אכלנו את המנה הכי טובה בכל הבוקר הזה. היו שם שתי מנות בעצם. המנה המשולשת, עם חומוס, משאושה ופול, שהיתה נהדרת, אבל די סטנדרטית.

09. ואדי ניסנס - חומוס אלשאם - המנה המשולשת

גולת הכותרת היא פאתה חומוס: במקור גרגרי חומוס חמים, טחינה, יוגורט, בצל מטוגן, סלט ופתוש (שזה קרעי פיתה מטוגנים), אבל סטפאן החליף את הפטוש בקרוטונים. ומעל כל אלו שופכים ברגע האחרון סמנה חמה, חמאה מזוקקת. וזה חברים, אחד הדברים הטעימים ביותר שקיימים על היקום כולו.

10. ואדי ניסנס - חומוס אלשאם - פאתה חומוס

פלאפל הזקנים

מול חומוס אלשאם נמצא פלאפל הזקנים. אם עוד לא התעלפתם מכל האוכל שדיברתי עליו עד עכשיו, אתם בוודאי זוכרים שזה המקום המקורי שג’ורג’ פתח. אבל הוא מכר אותו, וגם הקונים שלו מכרו אותו. ואם תרצו לשמוע על מקורות הפלאפל (מצרים) ולמה קוראים לו ככה, אז תשאלו שם. ממול ממש יש עוד פלאפל, שיש כאלו שישבעו שהוא הוא הפלאפל הטוב ביותר בואדי, לא ג’ורג’ ולא הזקנים.

12. ואדי ניסנס - פלאפל הזקנים

בדרך לתחנה הבאה עצרנו במאפיית כורי

13. ואדי ניסנס - מאפיית כורי

יצאנו בחזרה לרחוב הראשי ממנו התחלנו לפני שנכנסנו לשוק.

אטליז אבו שקארה

אני לא יודעת מה איתכם, אבל כשאני שומעת אטליז, מצטיירות לי תמונות של אטליזים משנות ה-70, משהו מאוד לא חיינני. אבל משפחת אבו שקארה, שיש לה הרבה עסקי מזון בחיפה, כמו מעדניה וחנות ירקות, שיפצו לאחרונה את האיטליז שלהם ועשו אותו בהשראת מקומות אילטקיים למכירת בשר, וזה נראה כל-כך מזמין ומגרה.

14. ואדי ניסנס - אטליז אבו שקארה

שם טעמנו מגוון מרגש של נקניקים נפלאים.

15. ואדי ניסנס - אטליז אבו שקארה - טעימות בשרים

אפיטייזר

חנות תבלינים, פירות מיובשים, קטניות ושאר כל טוב. טעמנו שם פירות מיובשים ללא סוכר

16. ואדי ניסנס - אפיטייזר

סוידאן הואדי

מעדניה שמביאה מטעמים מכל מדינות העולם כולל מדינות ערב. טעמנו גבינת פרמז’ן מיושנת מרג’יאנה באיטליה.

17. ואדי ניסנס - סוידאן הואדי

קונדיטורית עבד אלהאדי

למרות שאם אתם זוכרים היה לנו איזה קינוח קטן באמצע הדרך – הקטעייף של פאטימה, עכשיו הגענו לקינוח האמיתי. נכנסנו לחנות ממתקים, עם כל סוגי הבקלאווה והכנאפה שאפשר להעלות על הדעת. קינחנו עם פטיר גבינה

18. ואדי ניסנס - קונדיטוריית עבד אלהאדי

19. ואדי ניסנס - קונדיטוריית עבד אלהאדי - פטיר גבינה

היה פשוט סיור מהמם. אכלנו המון, למדנו המון, ואפילו קיבלנו קצת תרבות מקומית בין לבין, אבל אני אשאיר לכם לשמוע את זה ישירות מנעמה באחד מהסיורים הבאים שלה, למשל ב-23-24.4 וב-26-27.4.

ואם אתם סתם בחיפה ורוצים לקבל המלצות מנעמה איפה כדאי לאכול, חפשו את מדבקת ההמלצה שלה על בית העסק. אם זה שם, זה כאילו נעמה המליצה לכם על המקום בעצמה. ותסמכו עליה, אם יש משהו שהיא ממש מבינה בו זה איפה כדאי לכם לאכול בחיפה.

20. ואדי ניסנס - מומלץ תרבות אכילה

תרבות אכילה
פייסבוק
אינסטגרם

אבושדיד – הלהיט החדש בלבונטין

לבונטין הוא רחוב מדהים. כל מבנה שחולפים על פניו מרשים ביופיו הארכיטקטוני. המבנה המרהיב בלבונטין 16, שהיה פעם ביתה של משפחת אבושדיד, המשפחה של לאה אבושדיד, אשתו של איתמר בן אבי, זוכה לעדנה. הוא מואר מבחוץ, ואפשר לראות כמה יפה...