לצאת לבלות ולאכול אוכל של בית, אבל בפרשנות אחרת, מיוחדת.

19/01/2019

איגרא רמא נפתח לפני כארבעה חודשים, ואני לא יודעת למה, אבל הוא חזר ומשך את תשומת לבי, ואחרי הרבה כוונות טובות שלא יצאו לפועל, סופסוף הגעתי לשם. אני מתלבטת אם התואר מסעדה לא קצת גדול עליו, כי האוירה הביתית החמימה שם מרגישה יותר כמו בית קפה שכונתי, אבל האוכל, שלמרות שהוא די פשוט, מבוסס על מנות ישראליות שורשיות, נותן להן פרשנות מיוחדת ואינטליגנטית, והן מקבלות את הכבוד המתאים להן.

התפריט מחולק לשלושה חלקים – מהאדמה, מנות צמחוניות שמשתנות בהתאם לעונה, עם הבטחה שהם מביאים את הירקות ישירות מהחקלאים, ללא ספקים ומתווכים. מהים, מנות דגים ופירות ים נטורל, וכמו שכתוב בתפריט, הכל מבוסס על מה שיוצא מהים שלנו כאן, אם לא יצא, אין. מהנשמה, דברים שהם מכינים למשפחה בבית, 17 שקלים לכל מנה.

ראשית הזמנו שתייה. בחרנו בסיידר בוטיק ישראלי של חמוטל ותומר, אחד תפוחים יבש ואחד אגס חצי יבש (בקבוק, 28 ₪ לאחד). אז עד היום שתיתי לא מעט בירות ממבשלות ביתיות, ואני שמחה לראות שלמרות כל הקשיים שכרוכים בהרמת מפעל שכזה, הוא ממשיך להתפתח, והגיע גם לעולם הסיידר האלכוהולי, שפחות מוכר פה בלבאנט.

התחלנו עם מנה מהאדמה: כרובית צלויה, קרם שקדים קר, סלסלת עגבניות ורוטב כוסברה (49 ₪). אתם יודעים איך זה שעד שהמנה מגיעה כבר לא זוכרים בדיוק מה היה כתוב, אם בכלל התעמקתם בכל רכיב ורכיב, ואז מתחילים לנחש מה זה כל דבר בצלחת. אז המנה דווקא הגיעה מהר, אבל לא שמתי לב לכל הפרטים שלה בתפריט, ובמשחק הניחושים יצא טחינה מאוד מאוד עדינה, רסק עגבניות מפנק ו… גרסה מעודנת של סחוג. לא הזמנו בשלב הזה לחם, אז כשנגמרה הכרובית המעולה ניסינו לחסל את שאריות הרטבים הנפלאים עם… מזלג. רק חייבת להודות שאחרי שהתרגלנו לאכול אצל אייל שני כרובית שלמה, קצת הופתעתי והתאכזבתי לקבל ענף קטן של כרובית.

01. איגרא רמא - כרובית צלויה

עוד מהאדמה לקחנו כנאפה קישואים וגבינות, סלט קישואים, נענע ורוקט, יוגורט מתובל (50 ₪). טייק אוף על מנת הכנאפה המתוקה המסורתית. לא נפלתי מהמנה, אבל היא היתה נחמדה. אני לא חובבת גדולה של מטוגן, וזה היה החלק הפחות מוצלח במנה, אבל החיבור של הכנאפה עם היוגורט שתובל נפלא בסומק היה נהדר.

02. איגרא רמא - כנאפה קישואים וגבינות

עברנו למנות מהים ולקחנו פלמידה לבנה על הפלאנצ’ה, שלמה ופתוחה, מפולטת מאידרה, 200 גרם (98 ₪). היא היתה פשוט נהדרת, עסיסית, וטעימה.

03. איגרא רמא - פלמידה לבנה

אבל אחרי שלוש מנות מה שהכי הטריד אותנו זה שאנחנו סך הכל עדיין די רעבים. בשולחן ליד ראינו מנה אדומה שנראתה מאוד אטרקטיבית, ביררנו במה מדובר, והזמנו הזמנה גדולה וממלאת יותר הפעם. היא התחילה בבייגלה ירושלמי (9 ₪) וציזיקי צנוניות וזנגוויל (17 ₪) מהנשמה. טרפנו את הבייגלה הנפלא עם הציזיקי הנהדר.

04. איגרא רמא - בייגלה ירושלמי וציזיקי צנוניות וזנגוויל

או אז הגיעה המנה האדומה היפה שראינו אצל השכנים, מהאדמה: עגבניה מטוגנת בציפוי פירורי לחם, גבינת עזים חמימה של נינה, מרק קר של עגבניות וצ’ילי (48 ₪). אין על מרק עגבניות קר. המשכנו לבצוע מהבייגל הירושלמי הבלתי נגמר ולתבול בנוזל האדמדם הנפלא, אבל אז קרה הבלתי יאומן, ברגע אחד עברנו מ-אבל זה לא התחיל לדגדג לי את הרעב ל-אוי, מה עושים עם כל הטוב הזה שנשאר על השולחן ואין לו מקום בבטן? טוב, נו, לפחות את הבייגל אפשר לקחת הביתה.

05. איגרא רמא - עגבניה מטוגנת

ואם פתחתי בכך שאיגרא רמא נותנים כבוד לאוכל ישראלי שורשי, אי אפשר לא לציין שאחת המנות מהאדמה נקראת פתיתים מבושלים. זו הפעם הראשונה בחיי שנתקלתי במנה של פתיתים במסעדה. אני באופן אישי נגעלת מפתיתים עוד מילדות, ובימים אלו המנה בעיקר מזכירה לי את חדר האוכל של העבודה, גם שם אני מקפידה להימנע ממנה. אבל אני מודה שאני טיפה סקרנית לראות מה הם עשו למנה הכל-כך בסיסית וביתית הזו כדי שהיא תהיה ראויה להיות מוגשת במסעדה.

בכל מקרה, אנחנו כבר התמלאנו, ונשאר רק מקום בקיבה הנפרדת של הקינוחים. ובאמת קיבלנו תפריט נפרד שנקרא איגרא רמא לקיבה הנפרדת. מתוך שלוש המנות שהוצעו שם לקחנו בהמלצתה של המלצרית בסבוסה חמה, קצפת של יוגורט וסירופ של דבש ולואיזה (32 ₪). בביס הראשון זה הרגיש לי קצת סתמי, אבל איכשהו מהביס השני כבר לא יכולתי להפסיק, עד שגם הקיבה הנפרדת צעקה די. וקצפת של יוגורט זה פשוט שוס. זה קליל ואוורירי ונותן קונטרה מצויינת למתיקות של המנה.

06. איגרא רמא - בסבוסה חמה

אז איגרא רמא מקום מתוק. אולי לא המקום לשמלת המיני שלבשתי, יותר ג’ינס וטי שירט (או סוודר בימים אלו), אבל בהחלט מקום מקסים וחמים לאכול בו. האוכל פשוט ומיוחד, אבל המחיר, חשוב לציין, לא זול במיוחד. שילמנו כמאתיים שקל לאדם, כולל טיפ.

איגרא רמא
ברנר 2
תל אביב
03-7787533
פייסבוק
אינסטגרם

אבושדיד – הלהיט החדש בלבונטין

לבונטין הוא רחוב מדהים. כל מבנה שחולפים על פניו מרשים ביופיו הארכיטקטוני. המבנה המרהיב בלבונטין 16, שהיה פעם ביתה של משפחת אבושדיד, המשפחה של לאה אבושדיד, אשתו של איתמר בן אבי, זוכה לעדנה. הוא מואר מבחוץ, ואפשר לראות כמה יפה...