עוקבים: 231

ארוחה נפלאה שהיא מסע בין טעמים ורגשות באווירה קסומה ובחברה נעימה

04/05/2018

הסיפור שלי בערב הזה מתחיל כשברגע של קלות דעת התנדבתי ללכת לארוחה ולכתוב עליה. מדובר בארוחה בנושא תשוקה – דרך האוכל יוצאים למסע רגשי. חמש מנות טבעוניות מופלאות, מלא יין ואווירה. הייתי בעבודה, קראתי מילה כן חמש לא, ראיתי “ארוחה”, “יין”, “אווירה”, והחלטתי ללכת לזה. לאט-לאט התחילה לקנן בי חרטה, כשהתחילו לחדור לתודעתי פרטים נוספים כמו “מסע רגשי” ו”מנות טבעוניות”, אבל כבר היה מאוחר מדי, התחייבתי.

הארוחה התקיימה ביפו, באזור שוק הפשפשים, וכשנכנסתי לרחוב המקסים, כבר התחלתי להתרכך.

01. ארוחה בנושא תשוקה - הרחוב

וכשפסעתי לתוך הדירה המעלפת הוצפתי בים של רגשות, ומיד צף ועלה החלום הישן שלי מימי נעורי לגור בבית יפואי ערבי, עם תקרה גבוהה, חלונות מוקשטים ורצפה מצויירת. עם תפאורה שכזו שום ערב לא יכול להיכשל. שרה, האישה והאגדה מאחורי הערב הזה, השאילה את החלל המהמם מחבריה המוזיקאי יאיר יונה וזוגתו מרב בלומנפלד.

02. ארוחה בנושא תשוקה - שרה והבית

שרה מזגה לכל מי שנכנס יין מבעבע לכוס עם תותים. שתינו אותו במרפסת המקסימה, התענגנו על הבריזה הצוננת מהים בקיצו של יום מהביל וקשה, ועל בטן ריקה זה הכניס אותנו בדיוק למוד הנכון.

03. ארוחה בנושא תשוקה - מבעבע

השולחן נראה גם הוא מהמם, עם סכו”ם מוזהב, מפיות ורודות, צלחות פרחוניות ופרחים פזורים. רק שגם חיכו לנו שם מחברות ועטים, וזה היה קצת מלחיץ. ספוילר קטן להמשך – לא התגלה שום צורך להשתמש בהם.

04. ארוחה בנושא תשוקה - סכום מוזהב

היינו תשעה סביב השולחן, ושרה התיישבה לצידנו על כסא גבוה. היא סיפרה לנו שהיא עורכת סדנאות אוכל ורגשות ושאנחנו הגענו לערב בנושא תשוקה. הסיפור של שרה מתחיל בבית אמא, שהאוכל היחיד שהיה בו היה לחם אחיד וקוטג’ חמוץ, ורק בגיל הרבה יותר בוגר, כשעבדה בהתדנדבות עם נוער בסיכון, היא גילתה שאוכל הוא דבר שקשור קשר חזק עם רגשות, וזה סקרן אותה להעמיק ולחקור בזה.

התחלנו עם סיבוב חימום בו כל אחד שיתף מה זה תשוקה בשבילי. זה היה סיבוב מהיר ואינטואיטיבי, ולא מפתיע שהדבר הראשון שקפץ לי זה אוכל. שרה אמרה שבהמשך נעקוב אחרי מחזור החיים של תשוקה, והוציאה לנו את המנה הראשונה, סירת חציל עם לבבות ארטישוק, צנוברים וזיתים, מוקרם בטחינה ושוחה ברוטב עגבניות. זו היתה מנה פשוט נפלאה, ואכלנו בביסים קטנים כדי שהקסם לא יגמר. הלבבות של המנה הובילו אותנו לסיבוב השיתוף הראשון: תחשבו על משהו שהלב השתוקק אליו. זה לא היה קל, אבל מסיפור לסיפור ומסבב לסבב נפתחנו יותר ויותר.

05. ארוחה בנושא תשוקה - סירת חציל

כל מנה לוותה ביין אחר מיקב פלטר, באדיבות אחת מהמשתתפות בארוחה. את המנה הראשונה ליווה סוביניון בלאן לימוני חמצמץ, המים של תל אביב לדבריה.

המשכנו עם המנה האובססיבית, החורכת ושורפת כתשוקה מרק ארטישוק ירושלמי ועליו קרוסטון עם פטריות, פלפל חריף וג’ינג’ר, עם סויה חלב קוקוס, בצל ירוק, אגוז מוסקט וסילאן. וואו, וואו, כמה שזה היה נפלא.

06. ארוחה בנושא תשוקה - מרק ארטישוק

והמנה השורפת הזו הובילה אותנו לסבב הווידויים הבא בנושא תשוקות שיוצאות משליטה – תשוקה חורכת. את הסבב הזה ליווה רוזה מאוד יבש, מאוד בהיר ועדין.

הגענו לשלב המנה העיקרית, שהתחילה בסלט מלא מלא ירוקים, חסות, ארגולה, שמיר, נענע, גרגר נחלים, אפרסקים קלויים, סלרי ואגוזי לוז עם בלסמי וסילן.

07. ארוחה בנושא תשוקה - סלט ירוקים

והעיקרית לא איחרה לבוא – ריזוטו גריסים עם שומר, ערמונים ואספרגוס. ואם לא הייתי עוצרת את עצמי ממפגן של חזירות, הייתי אוכלת גם את השאריות של האחרים. אבל התאפקתי.

08. ארוחה בנושא תשוקה - ריזוטו גריסים

עם העיקרית שתינו גבורץ חצי יבש יותר מתוק, היחיד של פלטר עם פקק זכוכית. וכשכבר היינו שתויים במידה הנכונה, עברנו לסבב הווידויים האחרון: האם יש אפשרות לתשוקה מאוזנת, מלאת חיים, אבל עם גבולות.

לקינוח שרה הכינה לנו סורבה פסיפלורה, שהוא פרי התשוקה, עם שבבי קוקוס, תותים, שוקולד טבעוני חם שהומס באותו הרגע ופיסטוקים מקורמלים בסילן.

09. ארוחה בנושא תשוקה - סורבה פסיפלורה

את המנה האחרונה ליווינו עם ליקר שוקולד של נטע בשביל השוקולד, שגם היא היתה איתנו בארוחה.

ואחרי כל החששות בהתחלה, נשאר לי להגיד שזה היה ערב קסום ומפתיע, האוכל היה משובח, אבל הוא היה רק קישוט לחוויה המדהימה והמעצימה שחווינו שם. עברנו שם מסע, והוא היה נפלא. נכנסנו חבורה של זרים מוחלטים ויצאנו בתחושה של משפחה קרובה.

וזה מה ששרה כתבה למחרת:

יום אחרי סדנה ואני עדיין מלאה בכל האנשים והסיפורים. אני אחרי שחייה בים עם הדגיגים, הגוף הצטנן אבל החמימות מאתמול עדיין איתי. בערב כזה שמים את הלבבות על השולחן ואני זוכה להציץ בהם ולהפגיש אותם עם שלי, וביחד נוצר קסם. דרך המנות עקבנו אחר מחזור החיים של התשוקה – התחלנו בקצוות – עפנו בהתרוממות הרוח, שקענו באפלה ובסוף רצינו קצת איזון. היו כאלה עם נטייה להיסחף אחרי תשוקה, לעומת אחרים שיותר בשליטה. יש שרצו להעיז, לעומת כאלה שרצו להיזהר. התלבטנו האם התשוקה היא ספונטנית באורך חיים של פרפר, או שאפשר למשוך אותה לאורך זמן. לא הגענו יחד למסקנות חד משמעיות – אבל אני ראיתי בברור שכל מי שהיה, בערה בו תשוקה לחיים וזה היה תענוג!

10. ארוחה בנושא תשוקה - אנחנו

סיפור באוכל – סדנה בהשראת טעמים עם שרה גלב
שרה גם עושה סיורי אוכל בשווקים בהשראת סיפורים ושירים ישראלים.
פייסבוק

אבושדיד – הלהיט החדש בלבונטין

לבונטין הוא רחוב מדהים. כל מבנה שחולפים על פניו מרשים ביופיו הארכיטקטוני. המבנה המרהיב בלבונטין 16, שהיה פעם ביתה של משפחת אבושדיד, המשפחה של לאה אבושדיד, אשתו של איתמר בן אבי, זוכה לעדנה. הוא מואר מבחוץ, ואפשר לראות כמה יפה...