עוקבים: 226

לוקה ולינו, לשעבר טופולינו הידועה והמוערכת מירושלים, היא טרטוריה שמביאה לתל-אביב את המטבח הדרום איטלקי, עם דגש על סיציליה.

08/10/2016

“קחי אותי למקום שתכתבי עליו אחר-כך”, זה היה הבריף שקיבלתי לקראת הפגישה עם קרן, מהנדסת מזון וכוכבת בעולם המחקרים הסנסוריים, אחת שמבינה דבר או שניים על אוכל. האמת, שכבר מזמן לא כתבתי, לא היתה לי מוזה, ולא הייתי בשום מקום שהצליח להעיר בי את חדוות הכתיבה, אז הבקשה הזו קצת הלחיצה אותי. במזל, כמה ימים קודם לפגישתנו חלפתי על פני לוקה ולינו החדש, והוא נראה שמח ומזמין.

מוריס גיני ויונה ששון פתחו לפני יותר מעשור את מסעדת טופולינו בירושלים, בסמוך לשוק מחנה יהודה. זו היתה טרטורייה איטלקית חמודה, שזכיתי לאכול בה לפני כחמצית העשור. במהלך השנים המסעדה הפכה לכשרה בשרית ושינתה את שמה לטופולאונה, ובחודש האחרון היא עשתה עלייה לעיר החטאים תל-אביב, ויתרה על הכשרות ושינתה את שמה ללוקה ולינו.

את הארוחה פתחנו באחת מהמנות מהספיישלים, מנה ששייכת לראשונות הקרות: מרק גספצ’ו קר, חציו עגבניות אדומות וחציו עגבניות ירוקות (35 ₪). אנחנו כמובן הזמנו את המנה לחלוקה, ומיד הציעה לנו המלצרית לחלק לנו אותה לשתי קערות נפרדות. כשהיא תיארה את המנה, לא האמנתי שזה בכלל אפשרי לחלק יצירת אומנות כזו לשתיים, ויש מקומות שמסרבים בתוקף, אבל אצל מוריס זה כנראה מקובל, כי גם בטופולינו המקורית חילקו לנו את המרק לשתי קערות. בכל מקרה, גם בקערה הקטנה, המראה עדיין היה סוג של יצירת אומנות, מעיין ין-ינג צבעוני של עגבניות. והטעם נפלא.

01. לוקה ולינו - גספצו

מהראשונות החמות לקחנו סרדינים מחותנים, ממולאים בפסטו עשבי תיבול, שום ושקדים (39 ₪). סרדינים מחותנים זו מנה סיציליאנית שזכיתי לאכול ואף לראות את אופן הכנתה בבית הספר לקולינאריה של השף פפה ברון – Antico Convento ברגוזה שבסיציליה. מדובר בשני סרדינים פתוחים שמודבקים זה לזה עם מילוי ביניהם. זה היה נהדר.

02. לוקה ולינו - סרדינים מחתונים

המשכנו מהראשונות החמות עם מוח עגל על הפלנצ’ה, ציר עוף, לימון ופטרוזיליה (44 ₪). המוח פרוס, מקומח ומטוגן על הפלנצ’ה, מה שמקנה לו טעם של שניצל, אבל עדין עדין עדין. ומוח, כמו מוח, נמס בפה.

03. לוקה ולינו - מח

אני אוכלת מוח ידועה, אבל במקרה יצא שממש בבוקרו של אותו יום נסעתי לירושלים במיוחד כדי לאכול מוח בשוק בעיר העתיקה בירושלים. בשונה מהמוח של מוריס, המוח בירושלים חלוט במים, ומוגש כמעט ללא תוספות למעט קצת מיץ לימון, עשבים ופלפלים חריפים. מוח שנראה כמו מוח, וטעמו גן עדן.

04. לוקה ולינו - מח להשוואה

את הארוחה בלוקה ולינו המשכנו עם שתי מנות מדגים ובשר, תוך דילוג על מנות הפסטה, כי דווקא המנה שרצינו היתה חסרה (רביולי ארטישוק וריקוטה בחמאת לימון ותימין). בגזרת הדגים לקחנו קציצות מוסר פיקנטיות במרק חסה שום ולימון, מוגש עם שמנת חמוצה (68 ₪). מה שמשך את תשומת ליבנו היה מרק החסה. הוא הזכיר קצת את המרק של הקובה חמוסתה, וזה היה מצויין.

05. לוקה ולינו - קציצות מוסר

בגזרת הבשרים לקחנו ריזוטו חצילים ופרמזן עם טלה קריספי (62 ₪). המלצרית הדגישה כי זו לא ממש מנה בשרית, הטלה הקריספי רק מפוזר מלמעלה. לנו זה היה בדיוק במינון הנכון, כי בשלב הזה כבר לא באמת היינו מסוגלות לאכול ממש בשר. טעמו של הריזוטו היה מעושן, טעם מיוחד שהוא קיבל מהחצילים.

06. לוקה ולינו - ריזוטו

את הארוחה קינחנו עם קרם לימון ובזיליקום עם עוגיות אמרטי ותאנים (39 ₪). זו היתה דרך מעולה לסיים את הארוחה עם מנה קלילה ונפלאה. וכמו שפיית העוגיות כתבה לאחרונה – תאנים הם התותים החדשים!

לא סוגרת ת'פה ©

הארוחה היתה נפלאה, ויש עוד כל כך הרבה מנות שבא לי לטעום, מתכננת לחזור בקרוב.

לוקה ולינו
לילינבלום 20,
תל אביב
03-9027377
אתר הבית
פייסבוק

עלה גפן – מסעדת שף אותנטית בדרך לצפון

ביום הראשון של ראש השנה החלטנו לצאת קצת מתל אביב. נסענו לאורך חופי הים התיכון המקסימים, עצרנו בחוף עתלית והגענו עד לחוף בצת. מתישהו התחלנו לפתח רעב קל, אבל לא רצינו לתת לזה להוציא אותנו מהשלווה שהשרה עלינו הים. ובכל זאת,...