מה כבר יש לאכול באנגליה? שואלים הספקנים. אז קודם כל, יש דבר כזה אוכל אנגלי. הספקנים יאמרו כמובן שהאוכל האנגלי הוא אוסף לא אטרקטיבי של מנות משעממות, תפלות, כבדות ולא בריאות. ובשבילי, לעומת זאת, בעלת שורשים אנגליים שאני מתרברבת בהם בכל פעם שרק ניכרת הזדמנות, וגם בעלת חינוך עם נטיות אנגלופיליות מובהקות, בשבילי המטבח האנגלי הוא אחד המטבחים שהכי חסרים לי פה בארץ (ביחד עם המטבח הסקוטי). תנו לי פודינג (שחור או לבן או יורקשייר) או פאי (רועים או כליות או בשר ובירה) ועשיתם אותי מאושרת. אז לסיכום הביקור האחרון שלי בלונדון, הינה כמה מנות אנגליות מסורתיות שכל כך התענגתי לאכול.

26/09/2009

פיש אנד צ’יפס Fish & Chips
אחת הפעמים הראשונות שאכלתי פיש אנד צ’יפס, והזכורה ביותר, היתה כשהייתי עם חברתי שורה ביילה בלונדון בקיץ 1995 לחגיגות סיום התואר הראשון. ביקרנו בפאב שב-Dickens Inn. המקום מאוד תיירותי, אבל המנה היתה כל כך מעולה, עד שחזרנו לשם בשנית, רק כדי לגלות שבאותו יום היא אזלה. את המנה אפשר למצוא בהרבה פאבים.

אבל הפאב ששירה ואני ביקרנו בו הוא “גסטרו פאב“, מושג שנחשפתי אליו בזכות שירה, שעושה עבודה מחקר מעמיקה לפני כל נסיעה. על פי ויקיפדיה, גסטרו פאב הוא פאב שמתמחה באוכל איכותי. השם, כמובן משלב את המילה פאב עם המילה גסטרונומיה (ולא עם מחלות גסטרו, למי שמתבלבל). הרעיון לשלב מסעדה בפאב היה ביסודו לרענן הן את תרבות הפאבים והן את המטבח האנגלי.

המקום – The Cadogan Arms. אחת מהמנות העיקריות שהזמנו היתה וריאציה על פיש אנד צ’יפס:

Adnam’s Broadside ale battered haddock, hand cut chips, mushy peas, tartare sauce

אני זוכרת במעורפל צ’יפסים שמנים, ותוספת ירקרקה. Mushy peas זו תוספת אנגלית ידועה, שהיא למעשה פירה אפונה, אליו נחשפנו בשדה התעופה Heathrow בביקורנו הקודם. מאוד התלהבתי.

אני לא זוכרת יותר מדי מהמנות שאכלנו בגסטרו פאב, וזה בגלל שהייתי שיכורה. כמה שעות לפני הביקור בגסטרו פאב, בו נמנעתי משתייה, נפגשתי עם קולגה אנגלי מהעבר, והוא לקח אותי למבשלת בירה ב-Covent Garden, שם שתיתי שני פיינטים, ואח”כ הוא לקח אותי למקום שמגיש מגוון של בירות בלגיות, שם שתיתי עוד בקבוק.

אבל נחזור לגסטרו פאב.  למנה ראשונה לקחנו סקלופס מצויינים. אני זוכרת במעורפל שהם היו על מעיין ביסקוויטים שחורים, ורק אח”כ שירה הפנתה את תשומת ליבי שהם היו Black pudding, מנה עליה נדבר בהרחבה בהמשך. אני כן זוכרת שזה היה טעים:

Seared scallops, black pudding, truffled cauliflower purée

עוד מנה עיקרית היתה בשר עם ריזוטו, גם הוא ירקרק, אבל מזה אני כבר ממש לא זוכרת…

Welsh lamb rack, courgette flower, minted garden pea barley risotto, Sherry jus

The Cadogan Arms

Drury Lane, Covent Garden
Covent Garden tube

Black Pudding
פודינג שחור זו הדרך האנגלית לכנות את המאכל הנפוץ באירופה – נקניקייה דם (Blood sausage). הספרדים, לדוגמה, קוראים לזה מורסייה. ולפני שאתם נגעלים, אתם חייבים להאמין לי שזה אחד מהמעדנים הכי גדולים שקיימים עליי אדמות.

החשיפה הראשונה שלי למנה הזאת היתה לי בארוחת בוקר שהכין לי סקוטי אחד באנגליה, והוא קנה אותה במיוחד בשבילי במעדנייה בסקוטלנד. מאז יצא לי לזלול עוד כאלו בארוחות בוקר באירלנד (ועל כך כתבתי כאן), אבל זו הפעם הראשונה שאני אוכלת את זה ממקור אנגלי. הכבוד נפל בחלקנו כשביקרנו במקום הנפלא שנקרא The Wolseley. המקום מכונה “הבראסרי של לונדון”, וכשמגיעים אפשר להבין למה, אף כי הוא הרבה יותר מפואר ומדהים. שירת אותנו מלצר משעשע, ולמרות שלא ראינו אף סלבריטאים כמובטח, לגמרי הרגשנו כמו בסרט אנגלי.

את ארוחת הבוקר שלנו פתחנו בארוחת בוקר אנגלית מסורתית, הכוללת, מלבד ביצים, גם בייקון, נקניקיה, פטרייה גדולה, עגבניה, ו… בלאק פודינג. אם לומר את האמת, הוא היה הסיבה היחידה שבעטייה לקחנו את המנה. ולא בכדי. הבעות הפנים המתענגות שלנו כשטעמנו אמרו ללא ספק את הכל. זה היה הבלאק פודינג הטעים ביותר שאכלנו מחיינו.

“The English” with eggs, bacon, sausage, mushrooms, tomato and black pudding.

עוד לקחנו סלסלת מאפים, שהיתה נחמדה אבל לא מרגשת כמו המנה שקדמה לה.

Mixed Basket

קינחנו בשוקו חם.

The Wolseley
160 Piccadilly
Piccadilly tube

נקניקיות עם פירה ואפונה
אין ספק שזו מנת פאבים מסורתית, ולכן המקום לאכול אותה הוא ללא ספק בפאב. הפאב הראשון בו אכלנו אותה היה גסטרו פאב מאוד פופולארי – The Cow. מאחר ולא הצלחנו להזמין מקום למסעדה של הפאב, פשוט הגענו וישבנו בפאב עצמו. לצד בירה שנקראת London Pride אכלנו

Londoner sausages, mash and onion gravy

כן, זה היה ערב מאוד לונדוני. 3 נקניקיות מעולות, רוטב מדהים, והפירה האנגלי הוא בכלל משהו לא מהעולם הזה, והצטערנו עמוקות כשהמנה נגמרה.

The Cow
89 Westbourne Park Road
Royal Oak tube
Web

בפעם השנייה אכלתי את זה בסתם פאב חביב, שנמצא מעבר לפינה של תחנת התחתית Russell Square. שם אכלתי:

Sausage of the Day – Pork Cheese & Pickle

הרוטב והנקניקייה היו פחות מוצלחים, אבל הפירה עדיין היה נפלא, ובכל זאת היתה מנה כייפית.

Friend At Hand
4 Herbrand street, Bloomsbury
Russell Square tube

ממול לפאב הפרה, אגב, ראינו עוד פאב הומה, ובערב למחרת סיפרה לנו שכנה לארוחה שכשאחיה ישב שם, נוכח במקום גם יו גרנט. יומיים לאחר מכן קפצנו לשם. יו לא הגיע. מאחר והיה אמצע שבוע ויום גשום במיוחד, המקום היה פחות הומה, אבל בכל זאת מלא חיות.

הזמנו מנות מתפריט משתנה שרשום על הלוח:

Linguine with Crab, Chilli Garlic & Parsley
Organic Salmon Fish Cake with Spinach Tartare Sauce
Chocolate Cake with Crème Fresh

The Westbourne
101 Westbourne Park Villas
Royal Oak tube

Cottage Pie
למרות שקל להתבלבל ולחשוב שזו פשטידה עם גבינת קוטג’, זה לא. אני מניחה שחלקכם מכיר את מנת פאי הרועים (Shepherd’s pie), בשר עם ירקות שורש למטה ופירה למעלה. אז הסקוטי ממקודם הסביר לי שבעוד ש-Cottage Pie מבוסס על בשר בקר, Shepherd’s pie מבוסס על בשר טלה, ואת כל זה הוא הסביר לי כשהוא הכין במיוחד בשבילי Cottage Pie, אז נחשפתי אל מנה זו לראשונה (לפחות בשמה הזה).

המקום בו אכלתי את זה הפעם נמצא באזור שהגענו אליו כי אלינור בשן כתבה עליו שהוא הנוטינג היל של מזרח לונדון – Redchurch Street. אנחנו לא הצלחנו למצוא בו שום דבר פתוח, אולי כי היה יום שבת, אולי כי לא חיפשנו מספיק טוב, אבל כן הצלחנו לנוח בבית קפה נחמד, ושם אכלתי Cottage Pie מעולה, אף כי מלא שמן.

Albion Café, Bakery and Food Store
2-4 Boundary Street, Shoreditch
Liverpool Street tube

Jacket Potato
טוב, נכון שזה מאכל שכבר אפשר למצוא בכלל פינה בישראל, אבל תפוח אדמה אפוי עם תוספת מעל זו מנה לונדונית ידועה. אכלנו את זה במקום חמוד בנוטינג היל, שגילינו אותו בביקורנו הקודם, והחלטנו שחייבים לחזור לשם. המקום מצטיין בעיקר באווירה מיוחדת, וההזמנה היא בקופה. מדי פעם עוברת מלצרית עם מגש אוכל וצועקת-שואלת מי הזמין את המנה. שירה לקחה את תפוח האדמה שלה ממולא בקוטג’ (כשהפעם קוטג’ הוא גבינת קוטג’ ולא בשר), ואילו אני לקחתי עם צ’ילי קון קרנה.

Kitchen & Pantry

The Grocer on Elgin
6 Elgin Crescent, Notting Hill
Web

ועוד מתחם שלם שם של חנויות מסקימות ממש באותה שכונה, ברחוב Westbourne Grove, עליו כתבתי כאן.

עד כאן על האוכל האנגלי שאכלתי בביקור הקצרצר הזה בלונדון. אבל לונדון ידועה גם בכך שהיא מאכלסת גם מטבחים מכל רחבי העולם, וטעימות מכמה מטבחים כאלו בחלק ב’.

תגובות מהפוסט המקורי:

רישונה!!!אחד1
מושי פיז…. קרועה על מושי פיז.
26/09/2009 19:02:13 תיבת דואר ספי
ספי מותק
כלומר סופי, תודה על התגובה המהירה. גם אני מתה על מאשי פיז.
26/09/2009 19:05:25 תיבת דואר לא סוגרת ת”פה
האוכל באנגליה במסעדות הוא ממש בית מסורתי
אני קצת נבהלתי משפע ההתנצלויות שלך על זה שהיית שם ונפעמת מהטוב ומהשפע. האנגלים המסורתיים נהדרים,וכל האחרים פורצי דרך ידועים,זה נכון גם בתחום המוסיקה כמו גם האוכל. באחד הביקורים שלי באנגליה\וסקוטלנד. כל כך נהנתי מהפשטות כמו גם מהאיכות הגבוהה.אין קיצורי דרך ,אין צרכן מובן מאליו. פשוט לוקחים את המזון ברצינות ובמקצועיות. הכתבה שלך נ ה ד ר ת מעלה אש בחושי האוכל שלי כל הכבוד קובי
29/09/2009 16:34:02 תיבת דואר קובי
תודה על כל הפרגון קובי
ואני חייבת לתקן טעות – ממש לא הופתעתי. זה הביקור העשירי שלי באנגליה, וכאמור, אני חולה על אוכל אנגלי. אני פשוט יודעת שאני במיעוט, ושמרבית אזרחי ארצנו הקטנטונת לא מודעים לנפלאות המטבח האנגלי.
29/09/2009 19:24:25 תיבת דואר לא סוגרת ת”פה
משום מה אני לא מאמין לך…
לא נראה לי שאפשר לסמוך על חוות דעתך הקולינרית באנגליה. לא משהו אישי, פשוט אני זוכר את חיבתך הרבה לאלכוהול, ולא נראה לי שמישהי שמסתובבת בפאבים אפלים בלונדון, שותה פינטים על גבי פינטים של בירה, יכולה להבדיל בין טוב ורע (בנוגע לאוכל כמובן…). המלצות על אלכוהל דווקא כן… :-)
30/09/2009 08:21:05 פרסלי מן
הרגת אותי מצחוק פרסלי מן
כשאני שיכורה אני אולי לא מבחינה בין טוב לרע, אבל אני יודעת לזהות אוכל טוב כשאני אוכלת אותו
30/09/2009 12:45:22 תיבת דואר לא סוגרת ת”פה
מושי פיש! יאמי!
זכור לי לטובה מאדינבורו. פאב הומה. מנה ענקית של עוף קייז”ין (כתבתי נכון?) אורז ומחית אפונה. קערית סלט ירוק ליד. חולה על אוכל בפאבים. גם בכמה ביקורים בברייטון אכלתי בפאב בלתי נשכח. בינתיים החלטתי להתנזר מבשר בקר ועוף. אבל אני עדיין חוגגת עם מנות הפיש אנד צ”יפס המוגשות בכל פאב בלונדון ומחוצה לה.
30/09/2009 20:45:15 תיבת דואר yaya
כרגיל, עושה חשק עז לנסוע לאנגליה…
אני מתגעגעת ללונדון!!! פוסט נהדר ומעורר תאבון!
30/09/2009 23:20:19 beagle

אבושדיד – הלהיט החדש בלבונטין

לבונטין הוא רחוב מדהים. כל מבנה שחולפים על פניו מרשים ביופיו הארכיטקטוני. המבנה המרהיב בלבונטין 16, שהיה פעם ביתה של משפחת אבושדיד, המשפחה של לאה אבושדיד, אשתו של איתמר בן אבי, זוכה לעדנה. הוא מואר מבחוץ, ואפשר לראות כמה יפה...