עוקבים: 231

תכירו את העיר התחתית של חיפה, מתחם קולינארי בהתהוות, ובו שפע של מקומות מרגשים, חדש מול ישן, יהודי וערבי.

02/05/2015

הפעם אספר לכם מפגש של ארבע בנות שמסוגלות להעביר יום שלם באכילה בלתי פוסקת, בזחילה ממקום אוכל אחד למשנהו. את הסיור הפרטי שלנו הובילה נעמה סובול, כותבת הבלוג המעולה תרבות אכילה, בלוג חיפאי על אוכל, תרבות וכל מה שמסביב. לאחרונה נעמה התחילה לערוך סיורים קולינאריים בחיפה. הסיורים, תופתעו לשמוע, מיועדים דווקא לחיפאים, ולא לתיירים כמוני, כדי להראות לחיפאים שיש איפה לבלות, לאכול ולשתות בעיר הזאת. הסיור שלנו היה כאמור סיור פרטי למתקדמים, וניסינו לבקר בכמה שיותר מקומות בזמן הקצר יחסית שעמד לפנינו.

הסיור שלנו התמקד בעיר התחתית של חיפה, האזור שליד הנמל. אחד מסימני ההיכר של המקום הוא ספינה ענקית של מנו ספנות שעוגנת בחוף. העיר התחתית מאופיינת בדו קיום כזה או אחר של יהודים וערבים ושל חדש מול ישן.

הבנרה Habanera

כשם שסיור אוכל שמתחיל בבוקר חייב להיפתח עם קפה, כך סיור אוכל שמתחיל בשעות הצהריים חייב להיפתח עם בירה. ואם אנחנו באזור הנמל, הכי הגיוני שאת הבירה הראשונה שלנו נשתה במסבאה של ימאים. הבנרה היא מסבאה רומנית שקיימת כבר שנים רבות, והיום היא בבעלותו של טרזן, רב חובל בדימוס, פופאי אם תרצו.

01. חיפה עיר תחתית - הבנרה

לא יכולנו להתאפק, והזמנו מטיאס (15 ₪), כי זה הולך מעולה ליד הבירה. זה היה מטיאס משובח.

02. חיפה עיר תחתית - הבנרה

נעמה המליצה בחום על קציצות הסלק שלהם. לקחנו 4 קציצות (60 ₪). הן היו אדירות.

03. חיפה עיר תחתית - הבנרה

הבנרה Habanera
העצמאות 88
050-642-2130

קפה סמי

בדרך לתחנה הבאה תפס אותנו ריח עז ומפתה של קפה. נעמה אמרה שאת ריח הקפה הזה היא מכירה היטב, אבל היא מעולם לא זכתה לראות את המקום הזה פתוח בכל פעם שיצא לה לעבור שם. אז היינו חייבות להיכנס. קפה סמי זו טחנת קפה קטנה שקיימת כבר 41 שנים, ועברה מאב לבן. טעמנו קפה נפלא שנטחן במקום, ובאותה הזדמנות בני המשפחה שם ניסו לשכנע אותי לזרוק את מכונת האספרסו שברשותי, כי קפסולות זה מאוד לא בריא. בינתיים לא כל כך הצליח להם. לצערי הרב עוד לא המציאו פטנט להעביר ריח דרך האינטרנט, אז נמשיך להסתפק במראות בלבד.

04. חיפה עיר תחתית - קפה סמי

העצמאות 90 א’

אל מחתא المحطة almahatta

התחנה הבאה שלנו נקראת “התחנה“, אבל בערבית. אל מחתא הוא בר קואופרטיבי פלסטיני. החלל שלו הוא מבנה ערבי עתיק יפהפה. את הקירות מקשטים פוסטרים מסרטים ערבים, ועל הלוח מופיע התפריט בערבית בלבד.

05. חיפה עיר תחתית - אל מחתא

המקום פתוח רק בערבים, מלבד ימים חמישי ושישי, בהם הוא פתוח גם בצהרים. בימים אלו מציעים שם תבשיל מתחלף, ונעמה מספרת שהתבשילים שם מאוד אוטנטיים וטעימים. אבל כשאנחנו ביקרנו שם מנת היום היתה “קורדון בלו” במקום תבשיל. לקחנו אחד לכולנו. זה היה טעים, אבל אני באופן אישי לא מתרגשת מקורדון בלו, וקצת התאכזבנו שלא זכינו לטעום מאחד התבשילים המזוהים עם המקום.

06. חיפה עיר תחתית - אל מחתא

אל מחתא المحطة almahatta
דרך יפו 55

כולא كولا

בדרכנו לעוד תחנה בדרך, נעמה הזכירה בדרך אגב את המקומות “כולא” ו”וניה”. מיד קפצתי ואמרתי “עודד, חייבים ללכת לבקר את עודד”. עודד חצבני היה הבעלים של אחד המקומות שהכי אהבתי לבלות בהם בתל-אביב – בר-יין, וללא ספק המסעדה שבה הייתי הכי הרבה פעמים אי פעם. כשעודד מכר את הבר-יין זה היה בעיני אחד הימים העצובים שידעה תל-אביב. בהמשך דרכו המקצועית הוא שימש כיועץ לביסטרו “וניה” בעיר התחתית בחיפה, ולפני מספר חודשים פתח מקום משל עצמו, גם הוא בעיר התחתית, כולא.

07. חיפה עיר תחתית - כולא

צילום דינה אלפסי

מזמן לא שתינו איזה אלכוהול קטן, אז לקחנו שפריץ לבן (13 ₪). לקח לי בדיוק שניה להציץ בתפריט כדי לקלוט את המנה שקדים עם שקדים. הקטע שלי עם שקדים אצל עודד כבר הפך לסוג של אגדה. אחרי שפעם אחת בודדה בהיסטוריה שמרנו את הזמנת מנת שקדי הטלה המהוללת לסוף, רק כדי לגלות שהיא אזלה, לא לקחנו יותר סיכונים. בפעם הבאה שהזמנו מקום כבר וידאנו שישמרו לנו מנה, ועם השנים זה הפך לסימן הזיהוי שלנו. רגע אחרי שסיימתי לספר לבנות את הסיפור והאגדה, הגיע עודד עם המנה וסיפר להם את הגרסה שלו. ככה לפחות יצאתי אמינה. הגרסה העונתית של מנת שקדי הטלה מגיעה עם שקדים ירוקים, שתכף נגמרת העונה שלהם.

08. חיפה עיר תחתית - כולא

כבר ביקשנו חשבון ואז עודד הוציא לנו מנה על חשבון הבית: סביצ’ה מוסר עם פיסטוקים. זה היה נהדר.

09. חיפה עיר תחתית - כולא

כולא كولا
הנמל 33

סוידאן Suidan

בתחנה הבאה רק הצצנו. נעמה רצתה להראות לנו איפה כל ה”פודיז” של חיפה קונים את המוצרים שלהם. מדובר בסופרמרקט-מעדניה רחב ידיים עם הרבה כל טוב.

10. חיפה עיר תחתית - סוידאן

אליהו 3

גן המלך הפרי והירק

משם המשכנו למקום שבו נעמה הכי אוהבת לקנות ירקות. אתם צריכים לראות איך הפנים שלה קורנות כשנכנסים למקומות האלו.

11. חיפה עיר תחתית - גן המלך

אני בעיקר התרגשתי לראות משקולות. אני לא חושבת שראיתי כאלו מאז ילדותי.

12. חיפה עיר תחתית - גן המלך

גן המלך הפרי והירק
שדרות המגינים 4

דיינר Diner

טוב, הסתובבנו כבר מספיק במקומות שלא אכלנו בהם, נהיינו שוב רעבות. נכנסנו ל”דיינר” של ניבין וסלים, או כמו שנעמה קוראת לו “דיינר באמצע במזרח התיכון”. המקום עדיין בשלבי התהוות, והם עוד מתכננים להוסיף בו ספות כמו בדיינר אמריקאי. כראוי לדיינר, יש בו מנות של סנדוויצ’ים והמבורגרים. אבל אנחנו הלכנו דווקא על המנות היותר מתוחכמות. לקחנו עוף בשמנת, עוף מוקפץ ברוטב שמנת עם פטריות ובזיליקום על מצע אורז וסלט ירוק (42 ₪). זה היה נפלא.

13. חיפה עיר תחתית - דיינר

עוד לקחנו טורטליני הבית, טורטליני גבינות, בזיליקום ועגבניות מיובשות, ברוטב שמנת, בטטה ועירית (45 ₪). חשוב לציין שמכינים במקום גם את הבצק וגם את הלבנה שממלא אותו, ומרגישים שהטורטליני הזה הוכן עם הרבה אהבה ורגישות.

14. חיפה עיר תחתית - דיינר

כשהגענו למקום, אמרו לנו שניקח משקאות על חשבון הבית, וכשבאנו לשלם את החשבון בסוף הארוחה, הודיעו לנו שכל הארוחה על חשבון הבית.

דיינר Diner
שדרות המגינים 4
04-8600822

מעיין הבירה

התחנה האחרונה בסיור היתה על-פי בקשה שלי, כי בפעם היחידה שהייתי בחיפה בעשור האחרון, מעיין הבירה היה סגור, והגיע הזמן לתיקון. אז מה אם כבר אכלנו כל היום ולא נשאר לנו טיפה מקום בבטן.

15. חיפה עיר תחתית - מעיין הבירה

איך שהתיישבנו, מיד שמו לנו על השולחן לחם אחיד פרוס בפרוסות שמנמנות וחזרת לצידו. בלי לחשוב פעמיים דחפתי מזלג לחזרת, והגשתי מלוא החופן לפה. זה היה טעם גן עדן, אבל גם קיבלתי מכה חזקה באף. וואו, אתם לא מבינים איזה כיף זה. אבל בכל זאת בטעימה הבאה מיתנתי את החריפות עם קצת לחם, למרות שבשלב הזה של היום, לחם היה לגמרי בזבוז של מקום בבטן. מבקשת מכם לשים לב איזה יופי התאמתי את הצבע של החזרת ללק.

16. חיפה עיר תחתית - מעיין הבירה

צילום דינה אלפסי

מאחר וזמננו היה דחוק, וגם המקום בבטן, הזמנו רק שתי מנות קטנות מהמטבח המזרח אירופאי שכל-כך אהוב עלי. התחלנו עם כבד קצוץ (25 ₪).

17. חיפה עיר תחתית - מעיין הבירה

המשכנו עם כיסונים בשר/תפו”א 6 יחידות (25 ₪). כדי להינות מכל העולמות, לקחנו צלחת מעורבת של בשר ותפו”א (או כמו שכתוב בתפריט: תפו”ח). זה הגיע עם בצל מטוגן מלמעלה, והיה כיף גדול.

18. חיפה עיר תחתית - מעיין הבירה

ומה לא הספקנו לקחת במעיין הבירה? בירה… בפעם הבאה.

מעיין הבירה
נתנזון 4
04-8623193
פייסבוק

כאן הסתיים הסיור בעיר התחתית, אבל לא היום שלנו. כמו שציינתי בהתחלה, זה היה סיור פרטי, אבל נעמה עורכת סיורים מודרכים לקבוצות, ואנחנו הצטרפנו לאחד כזה ב”הדר תחתית“, באזור שוק תלפיות. אני בטוחה שכמו שאני כבר הייתי עייפה ושביעה בשלב הזה, גם אתם כבר די עייפים מכל היום הארוך שלי, למרות שקרוב לוודאי שאתם עכשיו דווקא די רעבים. אז תישארו איתי רק עוד רגע קל, כי אי אפשר שלא לתת אזכור למקום הבא.

תלפיות 8

מי שעוקב אחרי הבלוג שלי כבר יודע שאני מאוד אוהבת מסעדות שוק. תלפיות 8 זו סנונית ראשונה בשוק תלפיות שבהדר. כמו עודד מ”כולא”, גם אילן פרון, הבעלים של תלפיות 8, הגיע לחיפה אחרי קריירה ראשונה בתל-אביב. אילן עבד בבר של “ננוצ’קה”, לפני שזו הפכה לטבעונית. אילן הוא איש עם חזון. הוא פתח את המקום הקטן והמתוק הזה לפני ארבעה חודשים, והוא מחכה לאחרים שיבואו בעקבותיו, ושגם שוק תלפיות יצטרף לטרנד של פריחת תרבות האוכל בשווקים בערים הגדולות בארץ.

19. חיפה עיר תחתית - תלפיות 8

בתפריט של תלפיות 8 תוכלו למצוא את המנות הגרוזיניות (סליחה, גאורגיות) המוכרות. אנחנו לקחנו חינקלי (24 ₪), כיסונים ממולאים בגבינה, המשך מתבקש לכיסוני הבשר וכיסוני תפוחי האדמה שאכלנו כמה דקות קודם לכן.

20. חיפה עיר תחתית - תלפיות 8

דגמנו גם חצ’פורי עם ביצה עלומה (35 ₪), מאפה ממולאה בגבינות.

21. חיפה עיר תחתית - תלפיות 8

תלפיות 8
פייסבוק

היה יום גדוש ומספק. תודה לנעמה סובול הנפלאה שהובילה אותנו ביום הזה.

תרבות אכילה – בלוג חיפאי על אוכל, תרבות וכל מה שמסביב
בלוג

על עוד סיורים קולינארים בשווקים:

בארץ:
נצרת
שוק נצרת
ירושליםהעיר העתיקהעוד העיר העתיקהמחנה יהודהשוב העיר העתיקהועוד העיר העתיקה
תל אביבשוק התקווהנווה שאנן (התחנה המרכזית הישנה)שוק לוינסקישוק הכרמל, עוד שוק הכרמל, עוד שוק לוינסקי, עוד נווה שאנן
עכו: השוק בעכו
חיפה: שוק תלפיות

בעולם:
לונדון
LeadenhallBorough
אמסטרדםAlbert CuypmarktLindengrachtNoordermaktAlkmaar
בודפשטLehel MarketCentral Market
פירנצהSan Lorenzo Mercato
ברצלונהMercat de la BoqueriaMercat de Santa CaterinaMercat Sant AntoniCol·Lectiu d’Artesans de l’Alimentació
ברליןשווקי חג מולדMarkthalle NeunMarheineke MarkthalleWinterfeldt MarktRogacki (שוק דגים)Street Food Thursday at Markthalle Neun

או עשו Like בעמוד הפייסבוק של לא סוגרת ת’פה

אבושדיד – הלהיט החדש בלבונטין

לבונטין הוא רחוב מדהים. כל מבנה שחולפים על פניו מרשים ביופיו הארכיטקטוני. המבנה המרהיב בלבונטין 16, שהיה פעם ביתה של משפחת אבושדיד, המשפחה של לאה אבושדיד, אשתו של איתמר בן אבי, זוכה לעדנה. הוא מואר מבחוץ, ואפשר לראות כמה יפה...

עלה גפן – מסעדת שף אותנטית בדרך לצפון

ביום הראשון של ראש השנה החלטנו לצאת קצת מתל אביב. נסענו לאורך חופי הים התיכון המקסימים, עצרנו בחוף עתלית והגענו עד לחוף בצת. מתישהו התחלנו לפתח רעב קל, אבל לא רצינו לתת לזה להוציא אותנו מהשלווה שהשרה עלינו הים. ובכל זאת,...