חזרתי אל השוק הצבעוני של העיר העתיקה, וביליתי בוקר עשיר בטעמים וניחוחות, שהתחיל בקפה של בוקר ונגמר בקפה שנטחן במקום, ובין לבין אכלתי המון.

15/12/2014

ידידי החילוני, שחי בקונכייה של חרדי, אמר לי פעם מזמן “אשמח מאוד אם תזמיני אותי פעם לסיור אוכל בשוק של העיר העתיקה בירושלים”. אז עוד לא ידעתי עליו שהוא חילוני של ממש מתחת לחזות החרדית שלו, ונושא הכשרות העמיד אותי במקום לא נוח. אבל מיד כשהתחוור לי שאינו שומר על כשרות, פתחנו יומנים ובחרנו מועד לנסיעה.

“מסוכן להסתובב בעיר העתיקה”, אמר לי זה שגר בין שכנים ערבים ביפו. “אז תבוא לשמור עלי” עניתי. לא בא.

הימים הם אלו שלפני חג המולד, ואת פנינו בכניסה לשוק קיבל סנטה קלאוס. בובה. ידידי, עם זקן לבן, כיפה שחורה, ציציות וסנדלים עם גרביים, נעמד על ידו להשוות של מי יותר ארוך. הזקן כמובן. למרבה הפלא, הסנטה שפגשנו היה הסממן היחיד שנקרה בדרכנו לחג המתקרב ובא, אבל במבט לאחור הסתובבנו יותר ברובע המוסלמי ופחות ברובע הנוצרי.

הגענו לשוק בסביבות עשר, וחנויות רבות היו סגורות, כולם בתפילת שישי. החלטנו שמסע כזה של בליסה צריך להתחיל בארוחת בוקר, ולכן יש לפתוח במאפה. בדרך, ברחוב הצורפים, ראינו כוך קטן שעושים בו קפה.

01. השוק בעיר העתיקה - קפה של בוקר

בחוץ כמה שרפרפי פלסטיק לאורחים. ישבנו ופתחנו את היום בקפה נהדר עם הל.

הם גם עושים שליחויות של קפה לעסקים בסביבה.

03. השוק בעיר העתיקה - קפה של בוקר

אפשר לראות בכל פינה גם שליחויות של פיתות חמות. על הראש כמובן.

04. השוק בעיר העתיקה - פיתות

עכשיו היינו צריכים למצוא את מאפיית אבו-סנינה, ולטעום איזה מאפה תרד. ידעתי את הכתובת המדוייקת – רחוב הגיא 69, אבל ידידי, שכבר שנתיים לומד ערבית, התעקש לתרגל אותה, ושאל בערבית את האדם הראשון שפגש איך מגיעים למאפיית אבו סנינה. הלה היה מאוד מנומס, והסביר לנו שזה נורא פשוט, רק ללכת כל הזמן ישר, ובסוף לפנות ימינה, עד שמגיעים לקרדו. התקדמנו לפי ההסבר ומפה לשם מצאנו את עצמנו ברובע היהודי. תראו מה זה, ראה יהודי עם כיפה וציציות, ושלח אותו להיכן שלדעתו מקומו – ברובע היהודי. שם, ברובע היהודי, פנינו לבריות הראשונות שנקרו בדרכנו – שני חיילי מג”ב. “אתם לגמרי בכיוון ההפוך” הם אמרו, “בואו, נלווה אתכם ונראה לכם את הדרך”, וכך מצאנו את עצמנו הכי בטוחים שיכולנו להיות שם בשוק בעיר העתיקה, מלווים בחיילים חמושים. כשהגענו לרחוב הגיא, מצאנו כבר את המאפייה בקלות. נפשי חשקה במאפה עם תרד וגבינה, אבל לא נשאר, והסתפקנו במאפה עם תרד בלי גבינה, שגם הוא נפלא. מילוי התרד החמצמץ והמרענן היה בדיוק מה שהיינו צריכים כדי לסגור את הפינה הזו של ארוחת הבוקר. עכשיו אפשר לעבור למנה העיקרית – חלקי הפנים.

בדרך רצה ידידי קציצה של פלאפל. לא כדור – קציצה. הוא מסר למוכר מטבע של עשרה שקלים, וביקש תמורתו כמה קציצות.  המוכר ביקש מאיתנו לחכות עד שתצא נגלה חמה וטרייה, ובינתיים צפינו בילד בן עשר שעמד והכין שם מנות. בסוף ההמתנה הקצרה, תמורת עשרת השקלים קיבלנו שתי שקיות מלאות כדורים, שיכלו לבדם להשביע גדוד של חיילי מג”ב.

05. השוק בעיר העתיקה - פלאפל

לפני שנמשיך במסע, אני חוזרת טיפה אחורה בזמן. אחרי הקפה של הבוקר, כשיצאנו למסע אל המאפה, חלפנו בקצה רחוב הצורפים, בפינת רחוב שער השלשלת על פני צמד המסעדות החשובות ביותר ברובע – חומוס ערפאת ובצמוד לו מסעדת מוחתסב, מסעדה בה מגישים חלקי פנים של כבש. השעה היתה לא יאוחר מעשר וחצי, והמסעדה מלאה. הויטרינה גרמה לי להזיל ריר, עם כל המוחות והלבבות והריאות שהוצגו בה. אבל… “עוד מוקדם מדי לבשר” אמרתי לידידי, “בוא נאכל קודם מאפה” כאילו שיש באמת איזו שעה ביום בה אני לא יכולה לאכול בשר.

אז עשינו את המסע אל המאפה, ורגע לפני ששמנו פעמנו חזרה על המוח שנפשנו יצאה אליו, עצרנו להרוות את צימאוננו בכוס של מיץ שחציו רימונים וחציו האחר תפוזים, שילוב מנצח.

06. השוק בעיר העתיקה - מיץ רימונים

אל מוחתסב חזרנו באחת עשרה ועשרה, ומיד החסרתי פעימה – הויטרינה בישרה כי נגמר המוח. האיש במסעדה אישר: אזל המוח. שוד ושבר. הרי המוח הזה הוא שהביאנו לירושלים, כל השאר זה רק קישוט. כדי לפצות את נפשנו הפגועה ביקשנו צלחת עם טעימות מכל מה שיש שם. קיבלנו צלחת אחת שכולה טחול. לי היתה תמיד איזו ידיעה ברורה שאני לא אוהבת טחול, אבל הטחול הזה היה מעדן.

07. השוק בעיר העתיקה - מוחתסב - טחול

אחריו הגיעה צלחת עם לב ממולא וריאות. הלב, שהיה משובח בפעם הקודמת, היה קצת יבש ומאכזב, אבל הריאות היו נפלאות. כך או כך, לא השארנו כלום בצלחת.

בינתיים האיש במסעדה שלח את הילד שלו למעלה, וזה מצא עוד מוח שם למעלה, ממש נס פך השמן, וכך זכינו לקינוח נפלא עם מוח נמס בפה. ללא ספק, שם אצל מוחתסב מוכרים את המוח הטוב ביותר שאכלתי מימי.

08. השוק בעיר העתיקה - מוחתסב - מוח

עוד לא אחת עשרה וחצי, ואנחנו כבר מלאים. הגיע זמן קינוח, והלכנו לקנח אצל זלטימו, שיש לו כוך קטן בפנייה שיוצאת מרחוב בית הבד לכיוון הכנסייה האתיופית. עוד חיכינו לבנו של ידידי שיצטרף אלינו, ובעודנו מחכים הציע לנו בחור צעיר שעמד שמה ליד לקחת אותנו לראות את הכנסייה האתיופית, וליווה אותנו לשם. בדרך פגשנו שני חתולים מהממים, שעשו פוזה למצלמה.

09. השוק בעיר העתיקה - חתולים

וגם קבוצה של צליינים.

10. השוק בעיר העתיקה - צלבנים

ואפילו עברנו דרך הכנסיה האתיופית אל חצר כנסיית הקבר

11. השוק בעיר העתיקה - הכנסייה האתיופית

אותו בחור סרב לקבל מאיתנו כסף תמורת הסיור הקצר שהוא עשה לנו. כשחזרנו ביררנו את שמו, אדם, וכבר היינו החברים הכי טובים, והוא חלק איתנו את הכנאפה שהוא קנה אצל ג’עפר ברחוב בית הבד.

עכשיו, אחרי שהתאחדנו עם בנו של ידידי, נכנסנו סופסוף אל הכוך הקטן של זלטימו, שפועל במשפחתו כבר 200 שנה.

12. השוק בעיר העתיקה - הכוך של זלטימו

זלטימו הוא סוג של soup nazi. הוא מסרב לדבר כל שפה מלבד ערבית, והוא באופן כללי אינו נחמד אל הבריות, אבל אחרי שפעמיים הצצנו והמשכנו הלאה, כשחזרנו בפעם השלישית והעסקים היו חלשים, הוא כבר ממש רצה שניכנס אליו. כמנהג המקום, לקחנו מאפה אחד עם גבינת עזים ושני עם אגוזים, וראינו את זלטימו מכין אותם לנגד עינינו.

13. השוק בעיר העתיקה - זלטימו

זלטימו מכין כל מאפה בנפרד, אבל לא היו עוד לקוחות מלבדנו, וזמן ההמתנה היה שפוי, וגם כך העברנו אותו בשיחה עם חברנו החדש אדם. המאפים היו נפלאים כמו שזכרתי.

14. השוק בעיר העתיקה - המאפה של זלטימו

רגע לפני פרידה, אדם שלח אותנו לשתי חנויות מומלצות ברחוב בית הבד – חנות הממתקים Qadamani Nuts Shop וחנות הקפה Matouk Coffe.

15. השוק בעיר העתיקה - חנות קפה מתוק

עשיתי רכישה של סוכריות גומי מכל הצבעים, הגדלים והצורות, ועוד רכישה של קפה שחור עם הל שנטחן במקום, לקחת בשביל זה שחי על תזונה יומית של סוכריות גומי וקפה שחור.

16. השוק בעיר העתיקה - חנות קפה מתוק

ככה התחלנו את היום המקסים הזה עם קפה וסיימנו אותו עם קפה. אפשר לחזור הביתה ולקבל את פני השבת.

על סיורים קולינארים בשווקים נוספים:

אמסטרדםAlbert CuypmarktLindengrachtNoordermaktAlkmaar
בודפשטLehel MarketCentral Market
פירנצהSan Lorenzo Mercato
ברצלונהMercat de la BoqueriaMercat de Santa CaterinaMercat Sant AntoniCol·Lectiu d’Artesans de l’Alimentació
ברליןשווקי חג מולדMarkthalle NeunMarheineke MarkthalleWinterfeldt MarktRogacki (שוק דגים)Street Food Thursday at Markthalle Neun

אבושדיד – הלהיט החדש בלבונטין

לבונטין הוא רחוב מדהים. כל מבנה שחולפים על פניו מרשים ביופיו הארכיטקטוני. המבנה המרהיב בלבונטין 16, שהיה פעם ביתה של משפחת אבושדיד, המשפחה של לאה אבושדיד, אשתו של איתמר בן אבי, זוכה לעדנה. הוא מואר מבחוץ, ואפשר לראות כמה יפה...