נסעתי לברלין בתקופה הססגונית הזו של לפני חג המולד, אכלתי טוב, בעיקר ברחובות ובשווקים. אז הפעם ניתן בעיקר לתמונות לדבר, רק פה ושם כמה הסברים.

21/12/2013

שוק חג המולד של אלכסנדרפלאץ ליד מזרקת נפטון ומגדל הטלוויזיה

נתחיל בזה שבעצם נסעתי דווקא בתקופה הזו במיוחד בשביל שווקי חג המולד. קראתי עליהם בבלוג של ניימן (כאן וגם כאן), שגר כבר כמעט חמש שנים בברלין, וכבר כמה שנים אני מפנטזת על ביקור בשווקי חג המולד בברלין. אז הינה, סופסוף זה קרה. ניימן המליץ על רשימה מכובדת של שווקים, האחד מלא קסם, השני נוסטלגי ומלא חן, אחר הוא אחד המהודרים בעיר, ויש גם את היפה בעיר לעומת הגדול ביותר בעיר. אני הייתי בטוחה שאני חייבת לעשות וי על כל אחד ואחד, אבל אחרי שניים הבנתי את הפואנטה. אני דמיינתי את שוק חג המולד כמקום שבו קונים קישוטים ומתנות לחג המולד, אך לא כך הדבר. שוק חג המולד הוא מקבץ ססגוני של הרבה דוכנים, רובם של אוכל רחוב, שזה נפלא (אם רק הוא גם היה טעים), וכמה מהם של שמונצץ ושטויות, ובעיקר כובעים, צעיפים וכפפות. האווירה חגיגית במיוחד, וזה מרגש מאוד בסיבוב ראשון, נחמד בשני, ומתחיל להימאס בשלישי. אנחנו התחלנו עם השוק באלכנסדרפלאץ, ביחד עם ביקור בלונה פארק הצבעוני שמאחורי קניון Alexa.

כתובת: Alexanderplatz
שכונה: מיטה Mitte
תחנה: Alexanderplatz
שעות פעילות: 25 בנובמבר עד 29 בדצמבר, 10:00-22:00

והרי לכם טעימה ממה שתוכלו לטעום שם:

קודם כל, אתם לא יכולים להתחיל את המסע בשוק בלי להרים כוס של Glühwein – יין אדום חם מתובל, ששותים רק בתקופה של הקריסמס. בחוץ קר – בלב חם.

אחרי שהרמת כוסית, אפשר להתחיל לאכול את המאכל שהגרמנים הכי ידועים בו – נקניקיות. אפשר לבחור ממגוון הנקניקיות מהגריל:

אפשר לאכול נקניקיות בתוך המאכל הגרמני המסורתי שנקרא Grünkohl, תבשיל של קייל, הבן-דוד של התרד, שאפשר לקחת אותו עם או בלי נקניקיות. ניימן מאוד מאוד מאוד המליץ, הוא ממש אוהב. אנחנו לקחנו גרסה נטולת נקניקיות, טעמנו, עיקמנו את האף, וזרקנו את הקערה בפח הכי קרוב לדוכן, וגם זה לא היה קרוב מספיק.

אני העברתי את הטעם עם נקניקיית דם ללא נקניקייה. זה נראה רע, אני מודה, אפילו לא נתחיל לדבר כמו מה זה נראה, כי זה טעים. מאוד מאוד טעים.

ליד כל הבשר הזה, אפשר לקחת צ’יפס. זה נראה כמו תפוצ’יפס, אבל עושים את זה במקום, כולל הכנת הסלילים עם מקדחה מיוחדת. כמה מגניב.

בגזרת המתוקים תוכלו למצוא כל מיני פירות מצופים בשוקולדים, קרמל או מרציפן, כמו בננות:

תפוחים

ואפילו שיפודים של ענבים.

גם נחשים תוכלו למצוא שם, מכל הצבעים.

והכי חשוב במתוקים: עוגיות ג’ינג’ר. ולא סתם עוגיות, אלא לבבות מקושטים בכל קשת הצבעים.

עוד שני מאכלים שאפשר לראות בכל פינה הם תבשיל פטריות שמפיניון, לא מגרה בעליל, וגם לנגוש, שהוא בכלל מאכל הונגרי, אבל לא חסר ממנו גם בברלין.

קארי וורסט Currywurst

לוקחים נקניקיה, חותכים אותה, מוסיפים עליה אבקת קארי, קצת מיונז וקטשופ (לא חובה), צ’יפס ליד (אם רוצים), וזהו. כך נוצרת מנה לאומית. בכל חור וכל פינה. אנחנו אכלנו אותה באיזה שוק רנדומלי שנקלענו אליו, לכו תדעו איזה, העיר הזאת שופעת בשווקים. אם אתם רוצים המלצה למקומות המומלצים ביותר לאכול את המנה הנחמדה אך לא חשובה הזאת, אתם יכולים לבדוק את רשימת ארבעת המקומות המומלצים ביותר אצל ניימן.

מוכר נקניקיות ברחוב

אפשר סתם לקנות נקניקיה אצל מוכר ברחוב, איש אחד שהוא דוכן שלם. פעם אחת חייבים לנסות גם כזה. תקבלו נקניקיה ארוכה מבצבצת משני צדדיה של לחמנייה קטנטנה. אל תתבלבלו, הלחמנייה שם רק כדי לספק לכם נקודת אחיזה, אתם לא חייבים לאכול אותה, היא גם בדרך כלל לא טעימה במיוחד.

Markthalle Neunשוק אוכל מקורה בקרויצברג

ביום שישי בבוקר נזכרתי בשוק הזה, ולצערי הבנתי שממש פספסתי את היום החשוב יותר של השוק – יום חמישי בערב. ניימן קרא לו שוק אוכל רחוב משודרג. אבל לא לגמרי פספסתי, כי בשישי-שבת יש שם במהלך היום שוק איכרים חמוד. הגענו בערך עם הפתיחה, ולאט לאט התמלא. מקום מקסים, ולא הייתי מוותרת עליו בשום אופן. בביקור הבא כבר אדע לבוא לשם גם בחמישי בערב.

כתובת: Eisenbahnstraße 42
שעות פעילות: Street Food Thursday – חמישי: 17:00-22:00,
שוק האיכרים, Wochenmarket – שישי-שבת: 10:00-18:00
תחנות: Schlesisches Tor או Georlitzer Bahnhof

כך נראה המקום כשהוא קצת מתמלא:

אנחנו מצאנו דוכן פאיים ממולאים בכל מיני מילואים מרגשים, וחלקנו שניים נהדרים.

במסעדת הטאפאס לא הספקנו לאכול, כי באנו מוקדם מדי, והם רק התחילו להתארגן:

רינת הצטיידה בשוק הזה בשוקולדים מדהימים משוקולטייר שמכר שם.

Marheineke Markthalle – עוד שוק אוכל מקורה בקרויצברג

את השוק הזה גילינו במקרה, כי יש לנו חוש מפותח למצוא מקומות של אוכל. השוק חרת על דגלו להיות אורגני-טרי-אזורי. בחלק האחורי אפשר למצוא דוכני אוכל ומעדנים, ואילו בחלק הקדמי אפשר לבחור מסעדת שוק לשבת בה על הבר, ולאכול ארוחת צהרים. בשבילנו זו היתה עוד הזדמנות לנקניקיה.

כתובת: Bergmannstraße 102
תחנה: Gneisenaustr
שעות פעילות: שני-שישי: 8:00-20:00, שבת: 8:00-18:00.
אתר

כדי לקבל טעימה קטנה מהשוק, קבלו תצוגה של קלמנטינות. לא כי אין לנו גם, סתם כי זה יפה:

Winterfeldt Markt – שוק איכרים

את השוק הזה מצאתי באתר טיים-אאוט. שוק איכרים, כמו שוק כל שוק אחר, כולל דוכני אוכל לצד דוכני בגדים. ובכל זאת מדובר בשוק מתוק מאוד. רק שביום שהגענו אליו היה קר, מאוד קר. כן, גם בישראל היה קר בערך באותה מידה, רק שאתם ישבתם בבית ליד התנור, ואילו אנחנו הסתובבנו בשוק ואיבדנו תחושה באיברים חיוניים.

כתובת: Winterfeldtplatz
שכונה: שונברג Schöneberg
תחנה: Nollendorfplatz
שעות פעילות: רביעי: 8:00-14:00, שבת: 8:00-16:00.
אתר

בשוק הזה ראינו שוב את מה שראינו כבר בכמה שווקים קודם לכן – צרורות של ירקות מוכנים להכנת מרק.

התחלנו את הבוקר בטעימה של מעדן מעולה – גבינת צאן מגולגלת בפרושוטו.

ראינו שם איש מכין שמן במין מכונה מוזרה, שהוציאה מהצד שמן ומקדימה צינורות מוזרים. יש למישהו מושג מה זה? כי באופן תמוה, לא רק השמן הוצע למכירה, אלא גם הצינורות המוזרים האלו.

גם קרמבו מוכרים בגרמניה, לא שטעמתי.

אם הייתי אוהבת ליקריץ, יכול להיות שזה היה יותר מלהיב אותי, אבל לפחות זה נראה מרשים:

שוק הפשפשים ב-Mauerpark

יום ראשון זה יום לא קל, הרי הכל סגור. אבל דווקא עבור שוק הפשפשים ב-Mauerpark זהו יום הפעילות היחיד, והוא מספק פעילות נפלאה ליום זה. מדובר בשוק מגניב עם הרבה שטויות נחמדות, ולא פחות חשוב, במקרה שלי, לא מעט דוכני אוכל. הסתובבנו שם בכיף כמה שעות, עד שהגשם היחיד שתפס אותנו בברלין ניצח. טוב, לא ממש גשם, רק כמה טיפות.

כתובת: Bernauer Strasse 63-64
תחנה: Bernauer Str.או עם חשמלית m10 ל-Wolliner Str.
שעות פעילות: ראשון: 8:00-18:00.
אתר

כבר בדוכן הראשון, רינת מצאה מתלה בגדים יפהפה. בזמן שהיא שילמה למוכרת, אני תחקרתי את המוכרת איפה היא קנתה את מה שהיא אוכלת, דבר שנראה כמו לאפה של מלאווח. בכלל, בשעה זו של הבוקר כל המוכרים בשוק היו עם אוכל ביד, מראה די משעשע. היא שלחה אותי לשורה הבאה עד הסוף, ואז ימינה ואז שמאלה ואז שוב ימינה. אני איבדתי אותה לגמרי עם ההסבר, אבל בכל זאת מצאתי את המקום, וקניתי לעצמי את הגרסה הברלינאית למלאווח-לאפה עם גבינה ונקניק:

גם פה מצאנו ליקריץ, אבל לא, אני עדיין לא אוהבת את זה:

רינת סגרה את הביקור בשוק בעוד נקניקייה – אף פעם אי אפשר לאכול בברלין יותר מדי נקניקיות. פה ניתן לראות את מיכליי הענק של הקטשופ והחרדל.

שוק חג המולד של שפנדאו

עוד אחד מהרשימה הארוכה של שווק חג המולד של ברלין. זהו השוק הגדול ביותר, וכמה גדול, ככה צפוף. הגענו בשעה 15:00, כשעוד יש קצת אור, וכבר היה דחוס לעייפה. הדוכנים – אותם דוכנים בדיוק שראינו באלכנסנדרפלאץ, רק הרבה יותר מכל דבר. אחרי השוק הזה עשינו וי על הרעיון של שווקי חג מולד. אל השוק הזה התלווה אלינו יובל, איתו הייתי בטיול הבירות בגרמניה אשתקד.

כתובת: Spandau
שכונה: שפנדאו Spandau
תחנה: Spandau
שעות פעילות: 25 בנובמבר עד 23 בדצמבר, שני-חמישי: 11:00-20:00, שישי: 11:00-21:00, שבת: 11:00-22:00, ראשון: 11:00-20:00

גם פה אפשר למצוא נקניקיות על האש:

וגם עוד תופעת נקניקיות ברלינאית: נקניקיות חצי מטר. אלו נקניקיות שמקפלים, כדי שיוכלו להיכנס ללחמנייה.

אנחנו התפתינו לטעום רושטי, ומה שקיבלנו זה גרסה עתירת שמן של לביבות תפוחי-אדמה. אז אם הצלחתי לעבור את חנוכה האחרון בלי שום לביבה או סופגנייה, באה זו ותקפה אותי.

אי אפשר שוק חד מולד בלי עוד עוגיות ג’ינג’ר מקושטות

מצאנו גם פונצ’ים מרהיבים, אבל לא טעמנו:

ואיך אפשר גרמניה בלי פרעצל, פה עם כל מיני תוספות, ביניהן שוקולד.

ולסיום, חזיר על האש. אני מניחה שהעולם נחלק לאלו שנגעלים מזה (רינת), אלו שזה מגרה אותם (אני), ואלו האדישים (יובל).

מחלקת הגורמה בקומה 6 בקניון KaDeWe

קניון KaDeWe הזכיר לי מאוד את הרודס בלונדון. קניון יקר מאוד, לא מעניין במיוחד, למעט כמה מחלקות מרשימות. אחת מהן היא מחלקת הגורמה, המתפרסת על פני קומה שלמה של עונג צרוף.

כתובת: Tauentzienstraße 21-24
שכונה: שונברג Schöneberg
תחנה: Wittenbergplatz
שעות פעילות: שני-חמישי: 10:00-20:00, שישי: 10:00-21:00, שבת: 9:30-20:00
כתובת: Alt-Stralau 70
תחנה: Treptower Park ממנה פונים ימינה, חוצים את הגשר ואת הכביש שאחרי הגשר, ושם זה נמצא בפינה, מאוד צבעוני ולא ניתן לפספוס.

ראו למשל את מעדני הבשר

או את העוגות

בקומה 7 יש בופה, אפשר לאכול שם ארוחת בוקר. לנו זה הזכיר ארוחת בוקר של מלונות ישראלים, אז ויתרנו. אבל רק לטעימה, ככה מוצגים שם הפירות

אם אתם כבר בסביבה, תוכלו לקנות נעלים מאוד זולות בחנויות ברחוב הראשי שליד הקניון.

עד כאן לגבי האוכל. בפוסט הבא אמליץ גם על מסעדה אחת, של מרקי ראמן.

אם צלחתם את הפוסט הארוך והעמוס הזה, והגעתם עד לכאן, מגיע לכם בונוס לא קולינארי – הפאב המגניב ביותר בברלין, עם הפתעה – מבוך. מדובר ב-Salon zur wilden Renate. זה פאב-מועדון מקסים, עם פינות ישיבה כמו בטירה – כורסאות עתיקות לצד אח, וגם חלל הופעות, שכדאי לבדוק באתר מה יש באותו יום, לא שזה ממש משנה. הצ’ופר של המקום המחתרתי הזה הוא המבוך, חוויה שעולה 10 יורו ונמשכת מספר דקות, אבל היא מיוחדת, שונה, מפחידה ומצחיקה. אם אתם בסביבה, אל תפספסו (אלא אם יש לכם קלסטרופוביה, כי במקרה הזה עדיף שתוותרו מראש…).

כתובת: Alt-Stralau 70

אבושדיד – הלהיט החדש בלבונטין

לבונטין הוא רחוב מדהים. כל מבנה שחולפים על פניו מרשים ביופיו הארכיטקטוני. המבנה המרהיב בלבונטין 16, שהיה פעם ביתה של משפחת אבושדיד, המשפחה של לאה אבושדיד, אשתו של איתמר בן אבי, זוכה לעדנה. הוא מואר מבחוץ, ואפשר לראות כמה יפה...