גראפה, מסתבר שמסעדה מיתולוגית בירושלים, חידשה את פעולתה אחרי עשרים שנה, והפעם בעיר החטאים שלנו, תל אביב. אכלנו לא מעט קמחים שם, אז יסלחו לי שומרי הכשרות (או שיקראו בצאת החג).

30/03/2013

גראפה, מסתבר שמסעדה מיתולוגית בירושלים, חידשה את פעולתה אחרי עשרים שנה, והפעם בעיר החטאים שלנו, תל אביב. רוני כהן, הבעלים המקורי של גראפה, החליט כמו הרבה מסעדנים אחרים להעביר את פעילותו לתל-אביב. הוא בחר במיקום מפתיע – רחוב אידלסון בתל-אביב. עד היום, הדבר הקולינארי היחידי הממשי שיצא מרחוב אידלסון הוא “10 אידלסון”, שהתחילה כקונדיטוריה קטנה באותו אידלסון ממש, אבל מאז נותר רק השם, שפזור כעת ברחבי תל-אביב, ואפילו הגיע עד לחולון, אבל באותו אידלסון 10 המקורי תמצאו היום סניף של רשת סושיות. מיקום מפתיע, אם כן, אבל באזור שנראה שצמא לקולינריה.

כשדפנה ואורי, הילדים של בן-הדודה שלי, מגיעים לביקור בארץ, אני תמיד משתדלת למצוא בשבילם את המסעדות החדשות והמסקרנות ביותר. הפעם הגיע תור הביקור של דפנה. לגראפה עוד לא היתה אפילו הפתיחה הרשמית, אבל כבר הספקתי לקרוא שתים-שלוש כתבות יח”צ, וביחד עם המיקום המסקרן, היו לי כבר קוצים בתחת לבדוק את המקום.

הזמנתי מקום על הבר. תמיד במסעדה חדשה כדאי לשבת היכן שאפשר לדובב את הברמן ולשמוע קצת על המקום ולקבל המלצות על מנות. מהבר גם אפשר להציץ דרך החלון אל המטבח הפתוח.

מיד כשהתיישבנו, עוד לפני שהספקנו לעבור על התפריט, כבר הוגשה לנו צלחת של אנטיפסטי (פלפלים קלויים, שום וזיתים), סלסלת לחמים, שמן זית עם חומץ בלסמי ומלח ים. לאור שם המקום והפתיחים, שאלתי עם זו נחשבת מסעדה איטלקית, והברמן אמר שהם מעדיפים להתייחס אליה כאל ים תיכונית. אגב, משחיסלנו את צלחת האנטיפסטי, מיד הוגשה לנו אחת נוספת.

עוד קיבלנו מיד כשהתיישבנו – צ’ייסר של גראפה, ואחר-כך עוד אחד, וממש לקראת הסוף עוד אחד. ולמרות שהפרסומת למסעדה הבטיחה צ’ייסרים של גראפה ב-1 ₪ לרגל הפתיחה, לא חוייבנו על אף אחד מהצ’ייסרים.

אחרי תקופה ממושכת שהתרגלנו כבר שבתפריטים של המסעדות היום “אין יותר את החלוקה המסורתית למנות ראשונות ואחרונות” התפריט של גראפה חוזר למקורות, ודווקא כן מחולק בצורה הקלאסית למנות ראשונות ואחרונות. אנחנו הצלחנו לבחור ארבע מנות ראשונות ולהרגיש מפוצצות מזה, כך שלא הגענו בסופו של דבר לא למנות העיקריות ולא לקינוחים.

התחלנו עם קוקי סן ז’אק צרוב על קרם פלפלים אדומים (52 ₪). המנה היתה טעימה, אבל קשה לא להתאכזב מהכמות. מצד שני, לא זוכרת אי פעם שהוגשה לי מנה נדיבה יותר של קוקי סן ז’אק.

דפנה עיינה בתפריט, ואמרה בהתלהבות שהיא רוצה Sweetbreads. לא הבנתי למה היא רוצה לחמים מתוקים, ומה כבר יכול לרגש בזה, אבל אז היא הצביעה על המנה בתפריט, והבנתי שהיא מתכוונת לשיפודי שקדי עגל בגריל וסלט פטריות חם (48 ₪). אני לתומי חשבתי ששקדים נקראים באנגלית Tonsils, אבל מסתבר שכשהם מאכל, הם נקראים Sweetbreads. המנה היתה אחת המנות היותר טעימות בתפריט, ואפשר לומר שליקקנו את האצבעות. גם השקדים וגם הפטריות היו פריכים ונהדרים.

בשלב הזה החלטנו לבקש מהברמן שלנו המלצות למנות. אותו ברמן שרגע לפני כן חלק איתנו שהוא לא טעם עדיין את מנת השקדים, בגלל חסם סביב הרעיון של לאכול שקדים, אבל אני חושבת שיש סיכוי ששכנענו אותו לנסות. הוא מצידו שכנע אותנו שאנחנו חייבות לקחת ברוסקטה “מעורב” פירות ים (52 ₪). כאן ציפתה לי הפתעה, כי תמיד מנות של ברוסקטה מגיעות על פרוסות לחם קטנטנות, ואילו פה קיבלנו פוקצ’ה די גדולה ועליה תערובת נדיבה של פירות ים. דפנה פחות הופתעה, כי בגרסה האנגלית דווקא צויין שהמנה מגיעה על פוקצ’ה. המנה היתה מדהימה בעיני, אף כי דפנה לא אהבה במיוחד את הפוקצ’ה עצמה.

החלטנו לסיים בהמלצה נוספת של הברמן, קבב דגים עם ירקות בגריל, ציזיקי ולימון כבוש (49 ₪). הוא אמר שהקבב מבורי, והתחלנו לחפש בטלפונים מהו התרגום של בורי לאנגלית. אני לא טובה בתרגומי מיני מזונות לאנגלית, אבל מצאנו את שביקשנו – בורי באנגלית הוא Mullet. גם הקבב הגיע על פוקצ’ה. המנה היתה נחמדה.

באמת שחשבנו לסיים כאן, אבל אז יצאה פתאום מהמטבח מנה שתפסה את עינה של דפנה. היא שאלה מה זה, ונאמר לה שזו מנה לא מהתפריט, והיא יצאה ישר מהשף לרוני, הבעלים. היא בכל זאת הקשתה, ואמרו לה שזה סביצ’ה דניס. היא ממש רצתה את המנה, ולבסוף התקבלה הסכמה שנוכל גם אנחנו לקבל אותה. דפנה הכריזה שזו היתה המנה הטעימה ביותר הערב. הדג היה מופלא והוא כוסה במלח ים וזרעי עגבניות. כל כך פשוט וכל כך טעים. דפנה החליטה שזה היה הקינוח שלנו. המנה שאינה בתפריט עלתה לנו 45 ₪.

השף אודי היה נרגש מתשוקתנו זו לאוכל, ובא אלינו להציג את עצמו. גם אותו רוני הביא מירושלים, ביחד עם המסעדה.

מלבד הגראפה, את הארוחה ליווינו בשתי כוסות יין אדום קברנה סוביניון גראן רזרב, טרה וגה – צ’ילה (35 ₪ לכוס). החשבון יצא 316 ₪, אבל הגיע עם 10% הנחת הרצה, ולכן הסתכם ב-284.40 ₪. אחרי ששילמנו, ממש כשקמנו ללכת, רוני הזמין אותנו לכוס יין נוספת לכל אחת. לגמרי לא ברור איך לא התנדנדו כל הדרך הביתה, אבל לפחות זה במרחק הליכה, ולא היה צורך לנהוג.

גראפה
אידלסון 13
תל אביב
03-5237755
אתר הבית
פייסבוק

אבושדיד – הלהיט החדש בלבונטין

לבונטין הוא רחוב מדהים. כל מבנה שחולפים על פניו מרשים ביופיו הארכיטקטוני. המבנה המרהיב בלבונטין 16, שהיה פעם ביתה של משפחת אבושדיד, המשפחה של לאה אבושדיד, אשתו של איתמר בן אבי, זוכה לעדנה. הוא מואר מבחוץ, ואפשר לראות כמה יפה...