ביקור חטוף במסעדה הרוסית החדשה שנפתחה בתל-אביב. מנות שונות מהנוף המקומי שלנו, וטעמים נפלאים. כשר זה לא היה, לא לפסח ולא בכלל. אבל נפלא ומשאיר טעם של עוד.

14/04/2012

קאבאצ’וק נמצא ברחוב הצפירה, מתחם יד חרוצים, ממש בשכנות לקוצי’נה תמר. יש לי זיכרונות לא נעימים מהרחוב, בו נתקעתי פעם למשך שעה שלמה בפקק ביום שישי בערב, בגלל כל מועדוני הלילה בסביבה. זה היה לפני שנים ספורות. אתמול בלילה השכונה היתה נטושה. גם חניה היתה בשפע. קאבצ’וק, מקום קטן וחביב. חבורה גדולה של צעירים, חלקם רוסים, הקיפה שולחן אחד, וזהו. אנחנו בחרנו להתיישב על הבר.

הפרק הפותח בתפריט נקרא זאקוסקי. המלצר הסביר לנו שזה כמו טאפאסים. בתפריט באינטרנט הפרק נקרא מזה, כלומר מאזטים. Google Translate, שמאפשר הקלדה אקוסטית, כלומר לכתוב באנגלית והוא ממיר את זה לרוסית, תרגם לי את זה לחטיפים. כך או כך, הכל מתאים כדי לתאר את המנות הקטנות, הזולות והנהדרות שדגמנו משם.

ביקשנו מהמלצר, בחור צעיר בן 19, להמליץ לנו על דברים שונים. התחלנו עם סלט “אוליביה” ירקות עם בשר ואוליו (10 ₪). המלצר הסביר לנו שזה כמו סלט תפוחי אדמה אבל עם בשר. בפועל, זה סלט תפוחי אדמה. את חתיכות הנקניק שם לא הרגשנו, אבל נקודת האור החשובה היא שזו המנה היחידה שאכזבה אותנו, ולא כי היא לא היתה טעימה, אלא כי היא לא היתה יוצאת דופן. כל מה שבא אחריה היה טעים באופן יוצא מן הכלל, שונה וראוי לפוסט חגיגי.

ההמלצה השנייה של המלצר היתה סלט “שובה” ירקות שורש עם הרינג ואלויו (10 ₪). גם אם הוא בטעות לא היה ממליץ לנו על המנה, לא היה סיכוי שאבקר במסעדה רוסית בה מוגשת מנת “שובה” ואדלג עליה. “שובה” זו מנה אהובה עלי במיוחד, והיא בעצמה מניע משמעותי בשבילי לביקור במסעדות רוסיות. נפגשתי בה לראשונה במסעדת ויקינג (תחילת הסיפור כאן, המשכו כאן, וסיומו המוקדש לשובה כאן), שם התאהבתי במנה. נפגשתי בה שוב גם במסעדת “האביר השחור“, הפוסט הפותח שלי בסלונה. מדובר בסלט שמוגש בשכבות, שהדומיננטיות בהן הן של סלק, הרינג וביצים, עם הרבה מיונז. מראה השכבות יכול לעתים להזכיר עוגה, ולכן יש מקומות שקוראים לזה סלט עוגת שובה. בתפריט של קאבאצ’וק היו שתי מנות שובה, כאשר השנייה מסקרנת מאוד: סלט “שובה” קאמצ’טסקי עם סרטן וסלמון (15 ₪). אבל המלצר המליץ של המנה הקלאסית, אז הקשבנו לעצתו. המנה היתה נפלאה, וכמו שהיו אומרים בכוכב נולד, ואחר כך גם ב-The Voice – עכשיו אפשר להכריז שהערב התחיל. עכשיו התחילה מבחינתי הארוחה מהמטבח הרוסי. ואת השובה השנייה נשמור לפעם הבאה.

מכאן עברנו לפרק המעושנים בתפריט. במפגן של אמיצות לקחנו “סאלו” שומן לבן עם שום ועשבי תיבול (18 ₪). אם כן, מדובר בנתחים נדיבים של שומן חזיר אשר נכבשו, והם מדיפים כמויות אדירות של שום. היה יאה לקרוא למנה הזו שומשומן. וזה היה נפלא. המנה הגיעה עם פרוסות לחם דקיקות, והפחמימה התאימה כמו כפפה ליד לאיזון השומן. חיסלנו כמעט את כל המנה, ואני מזכירה, מדובר בשומן נטו, בלי בשר. אז הנה המנה לפני ואחרי.

המשכנו לפרק מנות ביניים, ממנו לקחנו “ורניקי” כיסוני תפוח אדמה ובצל מטוגן (38 ₪). קיבלנו כמות נדיבה של כיסונים נוטפי חמאה. אוי האושר. כל כיסון טבלנו בשמנת החמוצה שהגיעה עם המנה, וחיסלנו הכל כהרף עין. היה נהדר.

כשהמלצר הודיע לנו שבעוד דקה נסגר המטבח, מיהרנו להזמין מרק “סלאנקה” חם ממיקס של בשרים נקניקים מעושנים וירקות שורש (35 ₪), מפרק המרקים כמובן. מבין מבחר המרקים בתפריט, זה היה נראה המעניין ביותר, וגם המומלץ ביותר על-ידי המלצר החביב ובעלת המקום. זה היה נפלא. במרק באמת שחו בשרים ונקניקים בכמות נדיבה, והוא בכלל היה עשיר מאוד במרכיבים וטעמים. גם אל המרק צורפה צלוחית של שמנת חמוצה, והוספתה למרק העשירה עוד יותר את הטעמים המיוחדים.

לסיום, רק כדי לנצל את המטבח פעם אחרונה לפני הסגירה, חזרנו לפרק הראשון בתפריט – זאקוסקי, ולקחנו פטריות כבושות (17 ₪), מדובר בסופו של דבר בפטריות שמפיניון, אבל עם מלא מלא בצל, ובטעם מיוחד של הכבישה. גם זה, כמו המנות הקודמות, היה טעים ושונה, ושמחנו שדגמנו עוד משהו.

היה עצוב שכבר צריך לסיים את הארוחה. למרות שכבר הייתי מלאה, במוח שלי הייתי מסוגלת לדגום עוד כמה מנות. עכשיו נשאר רק להחליט מתי נחזור, כדי לטעום עוד מנות נפלאות מהתפריט הלא נגמר של המקום.

קאבאצ’וק
הצפירה 10
תל אביב
03-7266337
אתר הבית

וכדי לפצות על אוליביה שאכזבה בתחילת סיפורנו, קבלו את אוליביה שלעולם לא תאכזב. אוליביה ניוטון ג’ון בשירה Xanadu:

אבושדיד – הלהיט החדש בלבונטין

לבונטין הוא רחוב מדהים. כל מבנה שחולפים על פניו מרשים ביופיו הארכיטקטוני. המבנה המרהיב בלבונטין 16, שהיה פעם ביתה של משפחת אבושדיד, המשפחה של לאה אבושדיד, אשתו של איתמר בן אבי, זוכה לעדנה. הוא מואר מבחוץ, ואפשר לראות כמה יפה...