כיצד ניתן להתמודד עם חרדה?

ברגע שאנו נפגעים או נתקלים באירוע קשה, הנטיה של רובנו – לשכוח את החוויה כמה שיותר מהר. באופן בלתי מודע, אנו משתמשים במנגנוני הגנה, שמטרתם העיקרית אכן לשמור עלינו. הרי כולנו מעוניינים להמשיך לחיות את החיים, לתפקד, ולא להימחק תחת ייסורים ורחמים עצמיים בעקבות משהו שאירע. יחד עם זאת, במידה, והאירוע לא עובד כראוי הוא ממשיך לחיות ולדמם כפצע בתוכנו ומוצא דרכים לפרוץ החוצה. לרוב זה מתפרץ בהתנהגות הלא רציונלית, כשאנו תוקפים מישהו ולאחר מכן שואלים את עצמינו בתדהמה, מדוע הגבנו כפי שהגבנו. אך אם אנו ממשיכים להתעלם מתגובותינו הלא מודעות, ונמנעים מלהתעמק בשורש של הבעיה, הדבר עלול להתפתח במחלות פסיכוסומטיות (לעיתים מחלות חשוכי מרפא).

כשאדם נתקף לראשונה בסימפטומים של החרדה, הוא ממהר להגיע למיון בבי"ח מתוך בהלה, בטוח במאה אחוזים שקיבל התקף לב או לקה באירוע מוחי. הרופא בד"כ מאבחן מייד את החרדה ונותן מרשם ל… תרופות הרגעה, שאלה הם תרופות פסיכיאטריות אנטי דיכאוניות. לעיתים, שימוש בתרופה אכן חיוני לאיזון של מצב הגופני, אך התרופה לבדה אינה מטפלת במקור הבעיה אלא בסימפטומים בלבד.

כשנרד לשורש הבעיה, נבין כי החרדה מופיעה בדרך כלל כתוצאה מאירוע טראומתי קשה או רצף של  אירועים שאדם עבר במשך תקופה ממושכת. האירוע אחרון מתוך רצף זה, עשוי להיות נייטראלי ולא משמעותי, אך עבור אותו האדם יהווה סוג של "הקש ששבר את גב הגמל".

במהלך חיינו הארוכים, כל אחד מאיתנו מתמודד עם חוויות קשות, מעברים, אירועים שגורמים לנו להרגיש פחות שווים, פחות אהובים, פחות בטוחים בעצמינו. לעיתים, הקושי לא מתבטא באירועים עצמם, אלא בכמותם, בתדירות בה הם מופיעים ובתמיכה רגשית שאנו מקבלים או לא מקבלים מיקירינו. המחקר שנמשך באוניברסיטת הרווארד במשך שבעים וחמש שנים האחרונות ובדק שבע מאות עשרים וארבעה אנשים, מצא כי בריאות האדם ותחושת סיפוק מהחיים תלויה ישירות בתמיכה ממשפחה וחברים שהוא מקבל במהלך התמודדויות שונות בחיי.

אך מה קורה אם אדם מסוים, מכורח הנסיבות, נאלץ להתמודד עם קשייו ללא תמיכה של איש? הרבה פעמים אני פוגשת אנשים חזקים, שהתרגלו להתמודד לבד. הם יודעים להשיג את מבוקשם, מצליחים בחייהם האישיים ומקצועיים. הם מרגישים בטוחים בעצמם ונמנעים מבקשת עזרה מהאחר. התמודדות עם רצף של אירועים קשים וחוסר רצון ו/או אי יכולת לשתף מישהו בסביבתם הקרובה בקשיים אלה, עלול להביא אותם למצב של…קריסת מערכות. ולצערי הרב, ללא טיפול נאות באירוע הטראומתי, כמעט ולא ניתן לצאת מהמצב הזה באופן עצמאי.

פגשתי לראשונה את רן, בן 41 במצב פיזי קשה. רן בקושי רב הגיע אליי לקליניקה. הוא נשען על הכיסא, הרים את ראשו והתנשם בכבדות במשך כמה דקות. רן סיפר, כי אינו מסוגל לעבוד, הוא בקושי הולך, הוא מרגיש כאבים חזקים בכל גופו, ולעיתים מאבד תחושה בידיו וברגליו. הוא שיתף, שזה התחיל מהתקף חרדה ראשון  – באמצע יום העבודה, פתאום הוא התקשה לנשום, התעלף ואיבד את הכרתו לכמה שניות. לאחר האירוע הנ"ל, הוא חשש לצאת מהבית, מתוך הפחד ממשי שלא יצליח להתמודד לבד עם ההתקף הנוסף שיבוא. כאב חזק התפשט בכל גופו, ודי מהר הוא נאלץ להתפטר מעבודה שכה אהב. רן בילה חודשים ארוכים במיטתו. ולאחר עשרות בדיקות רפואיות שהוא עבר, עדיין לא נמצא סממן למחלה כלשהי. לאחר חודשים של סבל המתמשך, הוא הופנה לטיפול פסיכולוגי.

כשסיפרתי לבחור על טיפול  EMDR שהוכח כטיפול האפקטיבי בעבודה עם טראומה ובהתמודדות עם חוויות קשות, הסברתי שבעת הזזת העיניים עולות אסוציאציות/זיכרונות, ומתרחש עיבוד של חוויות אלו במוח. רן הביט בי באדישות. "לא אכפת לי, באיזו שיטה את עובדת", אמר בשקט, "העיקר שזה יעזור".

התחלנו לעבוד. הטיפול ב EMDR  מאוד הזכיר לרן את רכבת ההרים בלונה פארק. לפתע כאביו התעצמו, אך לאחר התעקשותי העדינה להמשיך בטיפול, הופתע לגלות שלפתע חש תחושה של שחרור ורוגע. לאחר הקלה כה מהירה בסימפטומים, רן היה נלהב להמשיך לעבוד וסיכמנו לקיים את הטיפול בתדירות של פעמיים בשבוע.

הטיפול שרן עבר באומץ רב, לא היה קל, אך הוא איפשר לעצמו להיזכר בהרבה מאוד חוויות שכה התעקש לשכוח: בהתקפיה אפילפטיים של האם שעוררו בו פחד ממשי על חייה. בכישלונותיו עם נשים, חרף מאמציו החוזרים ונשנים לרצות אותן, עזבו אותו אחת אחרי השניה. במהלך הטיפול, רן התחיל להכיר ברצונות וצרכים משלו, הביטחון העצמי שלו עלה והוא התחיל להבין ולהאמין שמגיע לו להרגיש חום ואהבה מצד האנשים היקרים לו מכל. סוף סוף הסב רן את תשומת לבו למה שהגוף שלו מאותת לו. כל פעם שהרגיש זעם אך ניסה להסתירו, היה חש בכאב חזק באזור הבטן, ואילו תחושה של הפחד באה לידי ביטוי באיבוד תחושה בידיו ורגליו וכו'.

הסימפטומים של רן התמעטו ולאט לאט נעלמו לגמרי.  אחרי מספר שבועות מתחילת הטיפול, הוא חזר לחיי השגרה שלו – להוריו, חבריו, לעבודה ומצא זוגיות חדשה.

2581429942-46

אני שמחה, שרן נאזר באומץ רב לעבור טיפול, והעיז להביט בעברו ולעבד את הטראומות שעבר במשך חייו. לאחר העלאה ועיבוד של אירועים אלה, מחד הם נשארו בזכרון, אך לא טמנו יותר בתוכם מטען רגשי כבד כפי שהיה קודם. אני מאחלת לו הרבה הצלחה בחייו החדשים שנפתחו בפניו!

ילנה גלוזמן – מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מטפלת EMDR