הבלוג של Liron Ben Yaakov

עכשיו תורי

אם יחידנית לאליענה ובת זוג ליוני. אשת תקשורת, מרצה ופעילה פמיניסטית. דוברת בחברת החשמל. דוברת וחברה בוועדה המייעצת של תנועת ש.י.ן לשוויון ייצוג נשים. מרצה בבית הספר סמי עופר לתקשורת של המרכז הבינתחומי.

עדכונים:

פוסטים: 42

החל מיוני 2012

והפעם פוסט פחות אישי ויותר מקצועי… לפני יומיים נתקלתי בממצאי הסקר המובא כאן לפניכם. אותי הוא עניין, וכצרכני תקשורת ביקורתיים חשבתי שיעניין גם אתכם, או לפחות יצנן אתכן קצת מהשרב המעיק. כי בהולנד קריר ונעים…

ולסקר:

images (1)סקר מעניין שפורסם החודש על ידי  Netherlands-based bank ING, בחן את השפעתה ואת תפקידה של המדיה החברתית על אנשי יחסי ציבור ועל עיתונאים, תוך בדיקה כיצד המדיה החברתית משפיעה על סיקור החדשות. הממצא העיקרי והבעייתי ביותר העולה מהסקר הוא כי בדיקת עובדות על-ידי עיתונאים הפכה לפחות יסודית ורק כ-20% מהעיתונאים בודקים תמיד את העובדות לפני פרסומם. כמחצית מהעיתונאים אמרו שיפרסמו את רוב הסיפורים שלהם במהירות אפשרית ויעשו תיקונים מאוחר יותר במידת צורך.  נשמע מוכר ?

מהסקר עולה כי יותר ויותר עיתונאים מסתמכים על נתונים מרשתות חברתיות גם כשיש ספקות לגבי אמינותם.

לצד זה, אנשי יחסי הציבור מאמינים שחדשות הופכת לפחות אמינות, במצב בו עיתונאים פחות בודקים את העובדות לפני פרסומם.

ולתפיסתי, אולי פשוט עם השנים במקצוע, אנחנו, יועצי התקשורת ואנשי יחסי הציבור, הופכים ליותר ציניים, ביקורתיים ומודעים ל’יד הנעלמה’ המניעה את המדיה.

נתון נוסף מראה כי כ-60% מהעיתונאים מרגישים פחות מחויבים לכללי האתיקה העיתונאית בהתנהלותם במדיה החברתית ומרגישים יותר פתוחים וחופשיים לנהל שיח. זאת לעומת התנהלותם באמצעי התקשורת המסורתיים, כגון מאמר בעיתון שם הכללים ברורים.

תובנות נוספות:

  • נתון לא מפתיע הוא שכמחצית מהעיתונאים שהשתתפו בסקר תופסים דעה של צרכן כאמינה יותר מאשר הצהרה של ארגון. עיתונאים נוהגים לעשות שימוש ברשתות חברתיות על מנת לברר על מה אנשים מדברים, אך לא תמיד בודקים אם דעת הקהל מבוססת על עובדות.
  • טענה זו מקבלת חיזוק על ידי אנשי יחסי הציבור, אשר ציינו כי מאז כניסת המדיה החברתית למקצוע, עיתונאים פונים אליהם פחות על מנת לאמת עובדות.
  • הסקר מציין כי אנשי יחסי הציבור ההולנדיים מפגרים מאחור בהשוואה לעמיתיהם הבינלאומיים. בעוד כיום בהולנד מוקד מקצוע יחסי הציבור הוא על עדכון והפצת הודעות באופן חד כיווני, בעולם מוקדשת יותר ויותר תשומת לב לדיאלוג, לניהול דו שיח ולקשר ישיר של עיתונאים עם צרכנים באמצעות המדיה החברתית.

כמי שחברה בקבוצות משותפות לעיתונאים, לבלוגרים ולאנשי יחסי ציבור, אני יכולה להעיד כי בשנים האחרונות המדיה החברתית משמשת ככלי מרכזי הורד (1)לקשר המקצועי (והחברי) שבין עיתונאים לבין אנשי יחסי ציבור. ואני רואה את זה כאן בסלונה וגגם בקבוצות נוספות בהן אני חברה; בפייסבוק ובלינקדאין.

ועוד מהסקר – מגמות לעתיד: (ואגלה לכם את הסוף: אנחנו בישראל כבר שם ומעבר לכך.)

  • תוכן שנוצר על ידי הגולשים, כגון טוויטים, תמונות או קטעי וידאו, נמצא כבר בשימוש נרחב בחדשות וצפוי לגדול עוד יותר.
  • מקצוע יחסי ציבור ההולנדי יעביר את המיקוד שלו משליחת הודעות ויעבור ליצירת דו שיח ודיאלוג דו כיווני.
  • עיתונאים מצפים מעיתונאות להיות מונעת יותר מלייקים ומספר צפיות ופחות על-ידי תוכן איכותי.
  • ואחרון עבור אנשי יחסי הציבור –  הקשר של אנשי יחסי הציבור עם הצרכנים יהפוך לישיר ולא מתווך באמצעות עיתונאים. לאנשי יחסי הציבור קיים הכוח ליצר דיאלוג ודו שיח ישיר עם הצרכנים. אמרתי לכם – אנחנו כבר שם ומזמן!

כמה נתונים מהסקר על השפעת המדיה החברתית על עבודת אנשי יחסי הציבור ההולנדיים:

  • 85% מאנשי יחסי הציבור להשתמש במדיה החברתית על בסיס יומי.
  • ההולנדים מאוד פעילים ברשת –  90% מהמשיבים אמרו שהם משתמשים ברשתות חברתיות בכל יום ובעיקר במהלך היום.
  • 81% מאנשי יחסי הציבור מאמינים שיחסי הציבור אינם יכולים לפעול ללא מדיה חברתית.
  • 78% מאנשי יחסי הציבור תופסים את  המדיה החברתית כחשובה לביצוע העבודה היומיומית שלהם.
  • 55% מאנשי יחסי הציבור אינם מסוגלים לבצע את תפקידם ללא המדיה החברתית.

ומה לגבי עיתונאים ?

  • 72% מהעיתונאים רואים במדיה החברתית ככלי חשוב לביצוע עבודתם היומיומית.
  • 56% מהעיתונאים ציינו שאינם מסוגלים לבצע את תפקידם ללא המדיה החברתית.
  • 68% מהעיתונאים מאמינים שעיתונות כבר לא יכולה לפעול ללא מדיה חברתית.

אבל אנחנו עדיין בישראל ולא בהולנד, ולראייה מזג האוויר של הימים האחרונים שמזכיר לנו שאנחנו בלבנט למקרה ששכחנו….

נראה שבישראל מבינים כי הרשתות החברתיות נמצאות כאן כדי להישאר. עיתונאים מבינים זאת, אנשי יחסי ציבור ( ובכללם יועצי תקשורת ודוברים) והכי חשוב – הצרכנים. מחאת קיץ 2011 חיזקה את השפעתם של הרשתות החברתיות על חיינו, בכוח שלהן להניע תהליכים, לשנות השיח ולמעשה העבירה את הכוח לצרכן.

אני מחכה שמישהו ירים את הכפפה ויראה לנו קצת נתונים עלינו, ועל הדרך גם יבחן את השפעתם של הבלוגרים על השיח החדשותי.

לנתוני הסקר

עוד מהבלוג של Liron Ben Yaakov

תצוגה מקדימה

הצד שלי

יואב אבן, כתב הבריאות של חדשות ערוץ 2 פרסם השבוע ספר זיכרונות המתעד את החוויה האישית שלו בעקבות תלונה במשטרה שהוגשה נגדו, על ביצוע אונס ומעשי סדום, לפני כארבע שנים. הספר, "הצד שלו", פורסם באינטרנט וניתן להורדה חינמית, או...

תצוגה מקדימה

יש קמפיינים שלא צריכים לחזור אליהם. או להתחיל

היום בצהריים חברה שלחה אליי ולכ-30 חברות נוספות את ההודעה הבאה - Hello Ladies! That time of year is here year again when we try to raise awareness for breast cancer through a game. It's very easy and I kindly ask that you ALL please participate. Two years ago we had to write the color of our underwear on our wall. Men wondered for days at what was...

תגובות

פורסם לפני 8 years
תצוגה מקדימה

איך יתכן שגבר שהורשע באונס לא יישב שנים ארוכות בכלא?!

לפני קצת יותר משנה שמעתי לראשונה על האנס יניב נחמן. אז הוא עדיין לא הורשע כאנס, אך הרשת היתה מלאה בתיאורי זוועה של המעשים המגונים שביצע בבחורות איתן יצא. בטענות כלפי האנס המנוול נטען...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה