פינוק הילד – בגבול הטעם הטוב

בחורה עם מחשב נייד

העידן המודרני נע סביב השעון וחיינו עמוסי פעילות מסחררת מה שהופך אותנו לעסוקים מדי אפילו מכדי לעצור ולפנק האחד את השני. לעתים אותה דינמיקה גורמת להורים למצוא עצמם מזניחים את ילדיהם שלא במכוון אלא בשל "הרי העיסוקים " בינהם סיפוק כלכלת הבית. לעומת זאת, קיימים הורים שבמודע מקפידים על צמצום היקף פינוק ילדיהם מחששם של ההורים, שמא היחס החם והרך בהווה כלפי הילדים ישחיתם בעתיד, יהפכם לחלשים יותר. כיום, הורים רבים חשים כי ילדי העידן החדש מפונקים, חלשים, צריכים הכל באופן מיידי ולא יהיו מסוגלים להתמודד במצבים קשים יותר בעתיד. הורים אלו מבלבלים בין פינוק חיובי, שאין בו רע והוא אף רצוי, לבין פינוק שלילי, שהוא בעייתי ומזיק.

פינוק חיובי

פינוק חיובי מתייחס לכלל הפעולות של הורה כלפי ילדו המפגינות בעיקר חום גופני כדוגמת מגע, חיבוק, נשיקה ומתן יחס רך ומטיב בהקשר של נתינה .
הפינוק מתבטא בכמויות גבוהות של אהבה ותמיכה בילד בעיתות חולשה. הוא מכוון לצרכים האמיתיים של הילד ולא לצרכים של ההורים. מטרתו לחזק את הילד ולאפשר לו התמודדות רגשית ומציאותית עם בעיות בחייו סביב הישגים, כישלונות ומערכות יחסים. יחס חם של הורה כלפי ילדו, שאינו מותנה בהתנהגותו ו/או בהישגיו של הילד, בונה ביטחון עצמי ודימוי עצמי חיובי אצל הילד. ילדים שאוהבים "להתפנק" במובן של לבוא ולקבל חיבוק או מגע נעים אחר, הם ילדים בריאים יותר. כמו כן, פינוק של הילד על ידי ההורה עשוי לגרום גם לפינוק ההורה על ידי הילד.

פינוק שלילי, יש חיה כזו?

פינוק שלילי בדרך כלל נובע מנסיונו של ההורה להעניק לילדו את אשר נחסך ממנו בילדותו שלו, הדבר מכניס את ההורה לדינמיקה בה אינו מסוגל להתמודד עם מצב בו הילד רוצה משהו ולא יכול לקבלו בשל חתירתו להשלים את חסכיו האישיים דרך הילד. כמו כן, הורים קרייריסטים הנעדרים רבות מהבית מנסים לפצות את הילד בשל רגשות האשמה המקננים בהם. הורים חוששים שאם יפעילו סמכותם יסתכנו באיבוד אהבת ילדיהם כלפיהם. הדבר בא לידי ביטוי ביחס של ותרנות מוגזמת, הגנת יתר ומתן שירותים מיותרים ומילוי אחר כל רצונות הילד , גם אם אינם סבירים. התנהגות זו "מסרסת" את הילד ומונעת ממנו לפתח כלים להתמודדות עם התמורות והמכשולים בהמשך חייו.

חשוב להבין שלא כל קנייה של מוצר נחשבת כפינוק מזיק, אם מדובר בדבר בעלי חשיבות עבור רווחת הילד, אין בה משום פגיעה בו, למשל: קנייה של מנשא לתינוק, אשר יבטיח את ביטחונו היא בגדר של הכרח.

פתירת הסוגיה

ראשית, בהיבט ההתפתחותי, היענות מוחלטת לצורכי הילד נחוצה בראשית החיים, אך בהמשך אינה הכרחית ואף מעכבת. למשל. היענות לא מלאה לצורכי הילד מעודדת שימוש בכישוריו וביכולויותיו. שנית, קיים גם האספקט של גמישות. חשוב לא להפוך דברים טבעיים, כמו מגע או חיבוק, למאבק כוח בין הורים לילדים. על הורים להעזר באינטואיציות ותחושות השלמות הפנימית שלהם עם פינוק הילד.

דנה שמעוני
ככל שאנחנו גדלים, מתבגרים ומתפתחים, החיים מציבים בפנינו אתגרים חדשים. המסע שלי בחיים האלה מגוון ומלא צבעים, וכל שלב, כל גל, כל שביל חדש מזמן לי שיעור, אותו אני רוצה לחלוק אתכם, הגולשים.