לחם הארץ – לחם פרימיום בסופרמרקט

חוויות מאירוע טעימת לחם גבינות ויין התקיים בחושך, תוך כדי חידוד חושים: חוש הריח, חוש הטעם וחוש המישוש.

לפני שבוע הוזמנתי לאירוע השקה מיוחד. האירוע התקיים במסעדת בלק אאוט, במרכז ״נא לגעת״ בנמל יפו, בחשיכה מוחלטת. אפילו את השעונים והטלפונים הסלולריים השארנו בחוץ.

מה טעמנו?
פרוסת לחם שיפון עם גרעיני חמניות. זהו לחם העשוי מ-100% קמח שיפון ממחמצת עדינה (בת 12 שנה) שמתאימה לטעם הישראלי (לא חמוץ מדי), ואותו איזנה גבינת מוצרלה עדינה של גד עם עלה בזיליקום. המנה הוגשה עם יין ויונייה לבן וצונן של יקב גליל. מנת פתיחה נהדרת עם לחם טרי שספג לתוכו משומן גרעיני החמניות.

אחריו עלה ובא לחם קל מחיטה מלאה שהוגש עם פרוסת צהובה מסוג גאודה (חאודה) בסגנון הולנדי. המנה הזו הוגשה עם מלך היינות האדומים, הלו הוא הקברנה סוביניון. הלחם היה אוורירי ורך עם קרום קראנצ׳י, והיה בעל גוף ולא נבוב (רק אויר) כמו שלחם קל יכול להיות לפעמים. היתה ללחם נוכחות טעימה ונעימה.

לחם שיפון קל הוגש עם פרוסה עבה של גבינת מנצ׳גו עשירה בטעמים וחריפות נפלאה, שאוזניה ע״י שילוב עם ריבה מתקתקה שנמרחה על הלחם. שילוב מפתיע בהחלט. רושמת לעצמי לאמץ את הרעיון. הטעימה הזו הוגשה עם גביע של ברוט מבעבע של גולן.

חלה מתוקה מקמח מלא עם שמן זית בציפוי פרג ושומשום הוגשה לקינוח עם פרוסת גבינת ברי בשלה עם אגוזים. ואם כבר קינוח, אז עד הסוף. החלה הוגשה בליווי יין מוסקטו של רמת הגולן. החלה הרכה, הגבינה המשובחת והיין, עשו לי חגיגה של טעמים וכיף בפה ובנפש. כשיצאנו מהמסעדה החשוכה.

וואו, איזו חוויה מדהימה!

החוויה שעברתי במרכז ״נא לגעת״ היא חוויה מעצימה ומחדדת חושים ומומלצת לכולם. להכנס ולו לכמה דקות לעולמם של עיוורים וכבדי הראייה, לאנשים שמתהלכים כל חייהם בחשיכה. שבשבילם ההבדל בין לחם שחור ללחם לבן זה לא במראה, שזיהוי צבע היין שמונח לפניהם נעשה באמצעות שאר החושים ללא חוש הראיה. אלו רק דברים קטנים, ודוגמאות קטנות ופרוזאיות לקושי. הקושי האמיתי שלהם הוא להתמצא בסביבתם, לחצות כביש, ללמוד, לעבוד ולהשתלב בקהילה.

אחרי הטעימות המאד טעימות, יצאנו ללובי של המתחם שם פועל בית הקפה קפיש והתענגנו על ארוחת בוקר טובה תוך כדי לימוד מספר מילים בשפת הסימנים. אני יודעת שהדעות לגבי עצם השימוש בשפת הסימנים חלוקות הן בקרב אנשי המקצוע והן בקרב החרשים. אך עם כל זאת, מרגש אותי מאד ללמוד שפה חדשה ודרך חדשה לתקשר עם אנשים.

הנה אני אומרת ״תודה״ בשפת הסימנים:

מרכז נא לגעת ביפו מפעיל 3 פרויקטים המספקים תעסוקה ל-70 עובדים, שרובם חרשים ועיוורים:
– מסעדת החושך בלק אאוט שכאמור, כל מלצריה עיוורים.
קפה קפיש שכל מלצריו כבדי שמיעה וחרשים.
– תיאטרון ״נא לגעת״ עם אנסמבל השחקנים החרשים – עיוורים שזוכה בימים אלה להצלחה בינלאומית עם ההצגה ״לא על הלחם לבדו״.

והלחם? הלחם שטעמנו הוא ״לחם הארץ״ לחם פרימיום שנמכר ברשתות המזון ארוז ופרוס. ״לחם הארץ״ שייך ל״מאפיית ברמן״ שהיא המאפייה העברית הוותיקה בישראל הפועלת כבר למעלה מ-140 שנים.

מחירי הלחמים: 14-18 שקלים וניתן להשיגם בכל הארץ, מקריית שמונה בצפון עד אילת בדרום.

אורלי כהן - חיים וטעים
אוהבת את החיים הטובים והטעימים: לבשל, לאפות, לצלם, לטעום, לטייל, לבלות, ליצור, לעצב, לשתף, לכתוב ולספר. יחד עם זאת, בריאות הגוף, הנפש והנשמה חשובים לי ואני משתדלת לשלב ביניהם. חיים וטעים זה המוטו שלי.