הבלוג של ליאת ברעוז

" החיים – בין מה שתיכננתי "

פסיכותרפיסטית ועו"ס קלינית. בוגרת התכנית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית - אוניברסיטת חיפה. עוסקת בטיפול וייעוץ פסיכולוגי (טיפול רגשי) בקליניקה פרטית בחיפה ובעמותת "עמך"- טיפול בניצולי שואה דור שני ושלישי. מתמחה... +עוד

פסיכותרפיסטית ועו"ס קלינית. בוגרת התכנית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית - אוניברסיטת חיפה. עוסקת בטיפול וייעוץ פסיכולוגי (טיפול רגשי) בקליניקה פרטית בחיפה ובעמותת "עמך"- טיפול בניצולי שואה דור שני ושלישי. מתמחה בטיפול בנושאים הקשורים ל: הריון ולידה, אמהות. דיכאון לאחר לידה. מצבי חרדה ודיכאון - טיפול בדיכאון, טיפול בחרדות. נושאים הקשורים לדימוי עצמי, דימוי גוף והפרעות אכילה. טיפול רגשי במצבי משבר כגון: שכול ואובדן, התאלמנות, גירושין, התמודדות עם פרידות, פיטורין, התמודדות עם מחלה קשה, התמודדות עם סרטן. טיפול רגשי בנושאים הקשורים לקשר, זוגיות ומערכות יחסים. משבר בזוגיות, בעיות בזוגיות, פחד מזוגיות, חרדות נטישה. אתר: www.liatbaroz.co.il

עדכונים:

פוסטים: 10

החל מנובמבר 2015

מי מאיתנו אינו מכיר את ההרגשה הזאת של  ”לקום על צד שמאל” ?

אולי למעשה כבר מזה תקופה אנחנו “קמים על צד שמאל” ?  חווים ימים של מתח ? של קושי?  אולי ימים של חרדה ? או עצב ? ימים של אכזבה או כאב ? אולי יש משהו שמציק ולא רוצים לחשוב עליו?

אז… מה רובינו עושים?

יש את “המתמסרים”

ככה “מכל הלב”.

הכוונה היא לאלו שצוללים פנימה לתוך העניין אבל לא במובן הטוב שלו אלא בכך שהם שוקעים לתוכו. נופלים פנימה, נכנעים למחשבות קשות, אפילו מגבירים אותן, מייצרים תסריטי אימה עתידניים, מוסיפים לעצמם חרדות נוספות, או גם נכנסים לדיכאון של ממש עד כדי חוסר תפקוד

 ויש את… “הנמלטים”

“הנמלטים” הם הרוב.

רובינו לא אוהבים לחוות מצבים שלא נעימים לנו רגשית ולכן, מונעים ע”י עקרון חיפוש העונג ובריחה מכאב אנחנו מייצרים דרכים רבות, שונות ומשונות כדי …לא להרגיש

ערוצי “המלטות” נפוצים  בשרות “הלא להרגיש” הם:

עישון, שתייה מרובה, בזבוזים וקניות (כאלו שאחר כך לא נבין מה בדיוק עבר לנו בראש כשמדדנו וקנינו), אכילה מרובה שלא קשורה כלל למידת הרעב האמיתי, שימוש מוגבר בתרופות הרגעה, קשרים מזדמנים עם בני המין השני או אפילו המון שיחות טלפון עם כל העולם (זו גם דרך לא להיות עם עצמנו)

זה יכול “להתחפש” לבריחה לעבודה קשה, או שנמצא עצמנו כועסים על משהו די זניח (כי כעס עדיף על עצב) או שנתעסק בדברים שוליים שהם לגמרי לא חשובים אבל פתאום נראים כמהותיים או שנישן הרבה ולא כי אנחנו עייפים, או שנצפה המון בטלוויזיה, או שנבהה בפייסבוק או שנשחק שעות במשחקי מחשב או שנהיה איכשהו צמודים לסלולרי 24 שעות, או שנתמכר לכושר (ספורט זה מאד בריא כל עוד זו לא עוד “טכניקת המלטות” בתחפושת)

מה לא נמציא

כדי לא להיות עם הדבר המהותי, עם מה שבאמת קשה, לא משנה מהו. לאן לא נברח רק כדי לא להרגיש את מה שקשה להרגיש. אולי, כי לפעמים נדמה לנו שאם נרגיש, חס וחלילה, זה יהיה כל כך בלתי נסבל וכל כך מפחיד שכל אופציית המלטות נראית כטובה ונסבלת יותר

מה לא נמציא

כדי לא להיות נוכחים באמת בתוך מה שבאמת דורש התייחסות כרגע בחיינו בין אם מדובר בנושא רגשי מורכב שדורש התייחסות עמוקה ובין אם מדובר במשהו יותר פשוט (לכאורה) כמו היכולת לשהות בתוך רגעים של:

כאב, עצב, חרדה, מתח אולי בכי או כל רגש  ש…אין לו יחסי ציבור טובים כמו לשאר הרגשות הסקסיים ו”היפים” כמו שמחה, חיוביות, אופטימיות, צחוק ועוד

כתרגיל מעניין

מזמינה אתכם לחשוב ולכתוב לעצמכם (או לי) על כל “ההמלטויות” שלכם, בין אם הברורות מאליהן ובין אלו שלוקח זמן להבין שגם הן: “המלטויות”

אבל… מי לא מכיר את תחושת ” היום שאחרי” ?

כי הרי כל ערוצי ההמלטות שלנו לא באמת עובדים.

וככל שנמלט “והדבר” הזה שבתוכנו לא עובר (הקושי, החרדה, העצב, הכאב,האכזבה – מה שזה לא יהיה) כך נרצה עוד מאותם ערוצים וככל שנרצה עוד ככה יגדל “הדבר” הזה בתוכנו ויגדל ויגדל ויגדל וככה ממשהו קטן ודי חמוד בסך הכל  זו כבר מפלצת רגשית גדולה ש…ש…בסך הכל רוצה שניתן לה מקום

כי מה שמפתיע בהקשר לרגשות שלנו זו העובדה הפשוטה שהם חולפים

לפעמים אפילו במהירות

כן, זה טיבו של רגש (כל רגש) – שהוא בר חלוף

בדיוק כפי שרגעי שמחה והתלהבות באים וחולפים (אבל להם כמעט תמיד ניתן מקום) ככה מגיעים גם הרגעים האחרים הללו שאינם נעימים לנו אבל אם נהיה איתם במקום להימלט אז -

ג-ם הם יחלפו

מה זה אומר “להיות” עם רגש ” לא נעים ” ?

להיות עם רגש לא נעים זה אומר כל קודם לעצור. לעצור את כל האופציות ודרכי ההמלטות וזה לא כזה פשוט כפי שזה נשמע – זה קשה, לפעמים זה אפילו קשה נורא!

אחר כך , כדאי לנסות לזהות מהו הרגש, לכנות אותו בשמו. לומר לעצמנו ש…”כן, עכשיו עצוב” או “עכשיו לא נעים” או “עכשיו מתוח” או “עכשיו חרדה”

ואחר כך גם לנשום, ככה, מספר נשימות עמוקות לתוך אותו רגש (אפשר גם להיעזר בדמיון מודרך) שבו אנחנו ממש רואים את האזור הכואב בתוכנו, ונותנים לו שם וצורה וגודל ומדמיינים מה הוא צריך ורוצה מאיתנו

לעיתים קרובות,  העצירה, הזיהוי, הנשימה - יספיקו כדי שהרגש יחלוף וגם אם אינו חולף מיד או אחרי כמה שעות או ימים עדיין הפעולה הזו שבה אנחנו נמצאים איתו ולא בורחים – תעזור לכך שיחלוף יותר מהר

לפעמים, אנחנו שרויים בתוך תקופה ארוכה מלאת רגשות “לא נעימים” – רוב הזמן

במצבים כאלו, כדאי ורצוי לקבל עזרה מקצועית גם כדי לקבל תמיכה רגשית אבל גם ובעיקר כדי ללמוד על דרכי התמודדות נוספות שיעזרו לנו לשאת ולהכיל את מה שעולה

טיפול פסיכולוגי רגשי – בין אם בגישה הדינאמית ובין  בגישה הקוגניטיבית התנהגותית

עשוי לעזור לנו גם לעצור את “ההימלטויות” שלנו (כי לפעמים מאד קשה לעשות זאת לבד) וגם יכול לעזור להרחיב את סל ערוצי ההתמודדות שלנו.  בטיפול, אנחנו יכולים ללמד את עצמינו כלים: רגשיים, מחשבתיים והתנהגותיים בריאים יותר על מנת שלא נפנה לאפשרויות “ההימלטות” הרגילות שלנו שכאמור, לא רק שאינן עוזרות אלא בסופו של דבר….אף מגבירות את המצוקה

כי היכולת להרגיש – זו אמנות!

 IMG_2335

עוד מהבלוג של ליאת ברעוז

איך בוחרים מטפל / ת מתאים / ה לטיפול רגשי? - כללי אצבע

בחירת מטפל / ת מתאים/ ה לטיפול רגשי היא החלטה לא פשוטה. טיפול רגשי הוא תהליך מורכב, אינטימי, לעיתים חשוף או גם כמוס ולכן אנו רוצים לדעת שהאדם שאיתו אנו עוברים תהליך זה קרי: המטפל / ת הוא האדם המתאים לנו. מספר כללים יכולים...

שלום עולם!

ברוכים הבאים לבלוג החדש שלי!...

תגובות

פורסם לפני 3 years

התמודדות עם פרידה - האם יש פרידה טובה ?

מה זו פרידה טובה, או יפה? בתהליך טיפול, פרידה היא הליך מובנה ומוגדר, אך בחיים, אנשים נפרדים בדרכים שונות. אך, את דיאלוג הסגירה אפשר לקיים גם כשמדובר בפרידה פתאומית. הרבה אנשים מגיעים לטיפול עקב פרידות. פרידות מבן/בת...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה