קל להיות בריא מאת ד"ר יעל טוקצ'ינסקי

קל

הספר "קל להיות בריא" מאת ד"ר יעל טוקצ'ינסקי הוא ספר בן 759  עמודים. כשקיבלתי אותו לסקירה קצת נבהלתי. איך אצליח לעבור עליו ולסקר אותו? אבל, מסתבר שמדובר בספר מעניין מאד, בהיר ומובן. לדעתי, כל אחד מאיתנו צריך אותו בבית וזאת מכיוון שהספר עוסק בכל מיני המזונות , חשיבותם לבריאותנו, איך להשתמש, איך יועיל לנו ויש גם מתכונים וגם סיפורים קצרים ואגדות נהדרות מכל העולם.

 

כך מתחיל הספר: פתח דבר: איש אחד רצה לגלות את סוד אריכות החיים. הוא הלך ברחוב וראה זקן כבן 150 יושב על המרפסת. ניגש אליו ושאל:" תגיד לי, איך אתה נשמר כל כך טוב? "  " אני מעשן כל יום שלוש קופסאות סיגריות, שותה רק מתוק ומשתדל לא לזוז מהכסא" ענה לו הזקן. ובן כמה אתה, תהה האיש. "אני? אני בן 22..". "אילו היו מלמדים אדם זה שיש לאכול כדי לחיות ולא לחיות כדי לאכול, ניתן היה להציל אותו מסבל רב" (מקס גנדל)

 

ד"ר יעל טוקצ'ינסקי לקחה על עצמה ללמד את הקוראים לדעת מה לאכול ומתי. מדריך מקיף שהוא ספר ראשון בסדרה. מדריך מעניין במיוחד שעוסק בפרטי פרטים במזונות שאנו צורכים. מה הולך עם מה, כמה רצוי מכל דבר, כיצד לטפל בדרכים טבעיות במצבי בריאות שונים, מה מועיל ומה מזיק לנו היום. לדעת כיצד הרפואה והקוסמטיקה העממיות השתמשו בצומח שאנו מכירים, לדעת מה נכון לנו לאכול במצבי בריאות שונים וללמוד מה הייחוד שיש בפירות, בירקות, באגוזים, בקטניות ובתבלינים למיניהם. לצד מידע מורחב כמו סגולות רפואיות, שימוש רפואי משובצים בספר גם מתכונים וסיפורים קצרים המתאימים לאותו הנושא.

 

"קל להיות בריא" הוא מדריך שימושי ויעיל שמלמד איך לעשות ומה לא לעשות. בין היתר מפריך הספר את המיתוסים הרווחים לפיהם מה שבריא אינו טעים ושלאכול בריא זה מסובך. הקוראים בספר ייווכחו כי תזונה בריאה היא קלה ליישום, טעימה ובהישג ידו של כל אדם. אין כל צורך להרחיק לקצווי עולם כדי לחפש מזונות אקזוטיים לצורכי בריאות.

 

כולנו מכירים את הפתגם "ברומא התנהג כרומאי". זה נכון גם לגבי המזונות שאנחנו צורכים. לא בכדי מזון איטלקי טעים יותר באיטליה ומזון סיני טעים יותר בסין, ולא סתם דרוש לנו זמן להסתגל למזון המקומי בארצות שונות. כל דבר שצומח באזור מסוים על פני כדור הארץ מכיל בתוכו את כל החומרים המזינים שהאנשים שחיים באותו אזור זקוקים להם, כמובן בתנאי שאינן ניזוקים מחומרים כימיים. צמחים ובעלי חיים מסוגלים באופן טבעי להתמודד עם גורמים סביבתיים שמשפיעים עליהם ועל בני האדם באזור מגוריהם, כמו חיידקים, קרינה, זיהום אוויר, רעלנים טבעיים ועוד. יכולת זו מועברת למי שניזון מהם ומחזקת את המערכת החיסונית שלו.

 

פרקי הספר: פירות וירקות; דגנים; קטניות; פירות יער; תבלינים; בשר; דגים; ביצים; אגוזים; שמנים צמחיים; ויטמינים; מינרלים; שתייה; תזונה לכל דבר – לפי יום הולדת, עונתית, לכבד,  לעיניים, לסובלים מכאבי ראש, דיאטה מטבולית ודיאטה להוספת משקל, השפעת התזונה על כאבים, דיאטות למחלות נפוצות, דיאטת בלוטת התריס, דיאטת דלקת שקדים, תזונה לפוריות ואחרות; עצות לתזונה בחגי ישראל – חגי הסתיו, יום הכיפורים, חנוכה, ט"ו בשבט, פורים, פסח, שבועות, תשעה באב ולתעניות. בנספחים הרבים יש מידע נרחב, בין היתר, על מזונות עשירים בליקופן, מזון מזיק במיוחד וצירופי מזון מזיקים, מזונות עשירים בוויטמינים, תרופות שמרוקנות את מאגרי החיידקים הפרוביוטיים בגוף, שילובים מסוכנים בין תרופות למזון, פירות וירקות שלא חייבים לקנות אורגניים, התאמת מזונות לפי שיטת הפרדת מזונות, מזונות ואיברים. נמצא גם עצות של היפוקרטס, חכמי התלמוד,  הרמב"ם ושל ר' טוביה הרופא. נלמד איך לשטוף פירות וירקות, על תחליפי אפייה ובישול, איך לטפל במזונות כדי שיישמרו בהם ויטמינים רבים ככל האפשר, לפני הריון ואחריו, מצבים שונים בהריון, השפעת מזונות על העובר והוספת משקל בהריון.

 

"קל להיות בריא" הוא ספרה החמישי של ד"ר יעל טוקצ'ינסקי. קדמו לו "בריאות האישה ברפואה המשלימה", "בריאות הגבר ברפואה המשלימה", "סיפורים מהקליניקה" ו"אסטרולוגיה לכל עת". ייחודה של ד"ר יעל טוקצ'ינסקי נעוץ בשליטתה במגוון רחב של שיטות טיפול אלטרנטיביות וקונבנציונליות. כאשר כל הידע האדיר הזה עובר דרך אדם אחד, הפרספקטיבה המתקבלת היא חד פעמית ומרתקת. סגנונה בהיר וקולח. בכתיבתה המיוחדת והעשירה היא תורמת מניסיונה העצום ומהידע האדיר שלה ומאירה דברים מזווית ראייה שונה וחדשנית.

 

"קל להיות בריא" מאת ד"ר יעל טוקצ'ינסקי. הוצאת הספרים "אוריון", 759 עמודים. מחיר לצרכן 125 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il

 

 

Iaffa Gavish
כותבת על נושאים מגוונים. הצגות, ספרים, אוכל, מסעדות ולייף סטייל. תמצאו כאן את היומיומי, את שעות הפנאי ואת ההנאות הקטנות של החיים.