קניון אילון – פינה חמה בלב

הקניון הראשון בישראל מתחדש בקומת אופנה גדולה וזו הזדמנות בשבילי לצאת למסע נוסטלגי אישי, מהביקור הראשון לפני 30 שנה ועד היום

20150320_092800הקומה החדשה בקניון אילון (צילום: אני)

זה אולי נשמע קצת יומרני לקשר בין שופינג ונוסטלגיה, אבל כל אחד ועולם המושגים שלו. בי קניון אילון מעלה זכרונות נוסטלגים ובעקבות השינויים שעבר ופתיחת הקומה השניה בשבוע שעבר, יצא לי לאחרונה להרהר במה הוא היה בשבילי פעם.

ההכרות שלי עם קניון עזריאלי-אילון נערכה ממש בסמוך לפתיחתו בשנת 1985. הייתי אז בת 12 ועל אף שפתיחתו עוררה הדים אפילו בעיר הולדתי ראשון-לציון, לא היה סיכוי שאגיע לשם עם הוריי. שופינג לא היה מהבילויים המועדפים עליהם, בלשון עדינה, ובוודאי לא במקומות הומי אדם. משפחתה של חברתי הטובה לעומת זאת, נהגה לפקוד כל חנות חדשה שנפתחה וקפצתי על ההזדמנות להצטרף אליהם במוצאי שבת ל"טיול בקניון".

אני זוכרת המוני אדם, תורים בחנויות ובבית הקפה ואותי מוקסמת מהשפע הזה, מחלונות הראווה, מהאור ואפילו מהרצפה המבריקה. החוויה של להסתובב ללא מטרה היתה זרה לי, גם הרעיון שלא מחכה בסוף איזה נחל אכזב או נוף מרהיב שחייבים לראות.

לימים, כשהייתי בערך בת 14, עבדתי אצל אבא שלי במשרד למשך כשבועיים בחופש הגדול והרווחתי את המשכורת הראשונה שלי. בסיום השבועיים ביקשתי מאמא שלי לקחת אותי לקניון אילון – זה היה סיבוב השופינג הראשון שלי. את כל המשכורת (שהסתכמה ב-400 שקל לערך), בזבזתי באותו היום. שנים אחרי, עת הכרתי את בעלי לעתיד, אחת מהפגישות הראשונות שלנו נערכה בקניון, לא לשם קפה וסרט, זו היתה פגישת בוקר באחד מימי החופש באוניברסיטה שנועדה לחדש לו את המלתחה, כנראה אחרי שהערתי משהו על אחת מחולצות הפולו שלו או הליוויס הצבעוני שנהג ללבוש.

על אף שהקניון עבר לא מעט שינויים במהלך השנים נשארה לו פינה חמה אצלי. יש קרובים ממנו לאזור מגוריי, אבל כשאני נמצאת בסביבה תמיד אשתדל לפנות זמן לסיבוב קצר, לשמחתי ממוקם שם גם בית הקולנוע המועדף על ילדיי, לשמחתי עוד יותר הם כבר נכנסים לסרט בלעדיי וכשזה קורה אני זוכה לשעתיים פנויות לעצמי בקניון (וגם בשבת, כשהחנויות סגורות, הצלחתי להוציא מזה פוסט).

בשבוע שעבר נפתחה הקומה השניה של הקניון. לערב הפתיחה החגיגי לא הצלחתי להגיע, אבל ביום שישי האחרון הכרזתי על יום לעצמי, השארתי את הקטנה עם אבא ונסעתי לאילון. ב-9:30 החניון היה מלא כמעט עד אפס מקום, אבל כשועלה ותיקה ידעתי שהחניה הקבועה תחכה לי (קבלו טיפ – סעו לצד האחורי של הקניון, זה שאין בו כניסות, רק המחסנים של הסופר, שם תמצאו חניה פנויה). עליתי לקומה השניה ולרגע הרגשתי כמו לפני 30 שנה בביקור הראשון.

מדובר במרחב מרווח במיוחד המכיל סניפי ענק של הרשתות הכי הכי שוות שיש בארץ. הסניפים הקטנים של רנואר, קסטרו, פוקס, אלדו וסליו עלו לקומה השניה והפכו לחנויות מרווחות ומזמינות וזארה התרחבה לחנות בת 2 קומות, בראשונה – אופנת הנשים (עם קולקציית קיץ מהטובות שהיו לה, והיו) ובשניה אופנת גברים.

20150320_093337גדול ומרווח, גם כשהקניון עמוס קונים

H&M פתחו גם הם סניף בן 2 קומות (שקיויתי למצוא בו את הקו לנוער, אבל הוא לא שם) וחנויות חדשות נפתחו גם לרשת בגדי הילדים "דה צ'ילדרנס פלייס", לאמריקן איגל ולמותג הנעליים החדש (והמוצלח) צ'ארלס&קית'.

20150320_093357חנויות הנעליים של אלדו וצארלס&קית', גם בפוסט הנעליים שלי הם היו זו לצד זו

פוראבר 21 הגיעה לקניון עם סניף ענק ומזמין (לטעמי היא כרגע הרשת שנותנת את התמורה הכי טובה למחיר, במיוחד בקיץ הנוכחי עם בגדים נהדרים במחירים מעולים), לגמרי שווה ביקור.

20150320_093318הכי משתלם – סניף ענק לפוראבר 21

החנות שזוכה להכי הרבה תהודה היא זו של רשת Desigual הספרדית שהישראלים מאוד אוהבים. סניף ראשון לרשת הצבעונית בישראל נפתח בקומת האופנה ומציע מה שאפשר לכנות בפשטות בגדים שמחים. קולקציית הקיץ מורכבת מכל צבעי הקשת בהדפסים פסיכודליים, פרחוניים וטרופיים, הדפסים גראפיים, אותיות ולבבות, הדפסים אבסטרקטיים של כתמי צבע ועוד, לצד ג'ינסים מקושטים, בגדי ים וחוף, אקססוריז, תיקים וארנקים. כמו שאומר הסלוגן של הרשת: "החיים מגניבים", בעיקר למי שיכול לשלם 120-1600 שקל.

את הקמפיין של דזיגואל מובילה הדוגמנית ויני הארלו, חולת ויטיליגו (מחלת עור הגורמת לכתמים בהירים מרובים על העור), שהתגלתה בתוכנית הטופ מודל הבאה ומאז עושה חיל בתחום הדוגמנות.

DESIGUAL, קמפיין אביב קיץ 2015, צילום יחצ חול (9)ויני הארלו בקמפיין דזיגואל 

ואלו רק הדברים שאני זוכרת על קצה המזלג. העברתי כל כך הרבה זמן בקומה החדשה שלא הספקתי לבקר בקומה הותיקה שהתרעננה גם היא בחנויות חדשות שהחליפו את אלו שעלו למעלה.

הקומה השניה מתחברת לאזור דוכני המזון המהיר שמתחת לבתי הקולנוע ולמיטב הבנתי מתחם האוכל עוד צפוי להשתפר עם בית קפה חדש שייפתח בקרוב. הבשלנים ייהנו גם מסניף גדול של גן העדן לחובבי בישול ואפיה -ספייסז.

ולסיום – כמה עובדות היסטוריות על הקניון

1. מי שאחראי על המצאת המילה "קניון" שהיום נראית לנו כל כך מובנת מאליה ואף בעלת ניחוח בינלאומי, הוא דוד עזריאלי היזם של קניון אילון ושל עוד 13 קניונים בקבוצת עזריאלי שנפתחו אחריו (עזריאלי הלך לעולמו לפני פחות משנה בגיל 92). קניון הוא בעצם שילוב של המילים קניה וחניון. לכן על אף שדיזנגוף סנטר נחנך כ-6 שנים לפניו, אילון נחשב לקניון הראשון, כי לפניו המושג לא היה קיים.

2. במקור הכיל הקניון 4 אולמות קולנוע בקומת המסחר התחתונה שנקראו "רב גן". בשנת 2006 נפתח קומפלקס בתי הקולנוע "יס פלנט" בהרחבה הראשונה.

3. סניף שופרסל (היפרכל) שנפתח בקניון אילון בשנת 1985 היה הראשון בארץ שפעל 24 שעות ביממה.

4. ב-1993 נפתח בקניון אילון הסניף הראשון של מקדונלדס בישראל.

5. בית הקפה האשון שנפתח ברחבה המרכזית של קניון אילון היה קפה אפרופו, מאז הוא עבר גלגולים שונים והיום שוכן באותו המקום סניף גדול ומוצלח של קפה רולדין.

21בית הקפה אפרופו ברחבה המרכזית של הקניון. אני עוד זוכרת את הטעם של השוקו 

19גורבצ'וב בביקור בקניון אילון לצד דוד עזריאלי (משמאל), 1992 

בחנו את עצמכם – אילו חנויות מהרשימה אתם זוכרים? 

הקליקו על התמונה להגדלה

Pictures1Picturesחדשות קניון אילון, מאי 1985