משכית מתחדשת

משכית המיתולוגית, זו שהיתה אמונה על טיפוח תעסוקת בית ישראל ופעלה לא פחות מ-40 שנה, זוכה להתחדשות בזכות צעירה מוכשרת ואסרטיבית ותמיכה מלאה של המייסדת רות דיין

בחורה עם מחשב נייד

בפוסט האחרון שהעליתי שנקרא "מזדנגפת" הזכרתי לעצמי ולכן את דיזנגוף של שנות ה-80 והוא עורר נוסטלגיה נעימה אצל רבות מאיתנו. אחד הדברים שאני הכי אוהבת בבלוג שלי הוא שלמרות הגדרתו כבלוג אופנה, אני מצליחה בסיפורים שמסביב להגיע גם לנשים שאופנה היא לא חלק מהיומיום שלהן. כשחלמתי את הבלוג בדיוק ככה רציתי שיראה, אופנה מתובלת בסיפורים אישיים וקולקטיבים.

הפוסט הזה ייקח אותנו אפילו רחוק יותר בזמן לשנת 1954 בה הוקם  "משכית" המפעל הארצישראלי הראשון לייצור אופנה ואביזרים. הוגת ומקימת המפעל היתה רות דיין, שחלמה על מפעל אידיאולוגי ציוני שיעסיק את תושבי המדינה המתפתחת ובעיקר עולים חדשים רובם מארצות האיסלאם. דיין תרה את הארץ בחיפוש אחר נשים יוצרות במטרה לתת במה לכישוריהן האומנותיים שהתבססו על המקום ממנו הגיעו (גם גברים, בעיקר צורפים). הרעיון קיבל את ברכת הממשלה ומשכית הפכה לחברה ממשלתית האמונה על טיפוח תעסוקת בית ישראל.

רות דיין היום

ביסודה משכית לא קמה כבית אופנה, בתחילת דרכה יוצרו בעיקר עבודות אומנות מסורתיות, אך עם הצטרפותה של פיני לייטרסדורף הוקמה מחלקת אופנה. משכית הפכה להצלחה בינלאומית, הציגה לצד בתי האופנה הגדולים בעולם והיתה אהודה במיוחד על נשות החברה המובילות בארץ ועל שחקניות בינלאומיות מפורסמות. בשנות ה-70 פסקה התמיכה הממשלתית במפעל, וכמה שנים מאוחר יותר דיין ולייטרסדורף פרשו מהחברה שעברה לידיים פרטיות. ב-1994 החברה נסגרה לאחר 40 שנות פעילות.

היום משכית מתחדשת הודות לבחורה אחת אמיצה מאוד בשם שרון טל. לאחר שעבדה מספר שנים אצל לנוון ואלכסנדר מקווין והתמחתה באופנת קוטור ובעיקר ברקמות, חזרה שרון לארץ וחיפשה את הדרך להמשיך לעצב ולייצר אופנה גבוהה. היא קראה אודות משכית, הזדהתה עם הערכים שעמדו בבסיס המותג והחלה לחשוב כיצד ניתן להחזיר עטרה ליושנה. מי שהתייצבה ללא הזמנה בלובי של אלכסנדר מקווין עם תיק העבודות שלה משנקר, לא היססה ליצור קשר עם רות דיין ולהציע לה לחדש את משכית. רות נענתה לאתגר בשמחה ובגיל 95 יצאה עם שרון למסע שארך למעלה משנתיים בארץ ובעולם, במהלכו פגשו דמויות מההיסטוריה של משכית- מוכרות, בעלי מלאכה ולקוחות וגיבשו את הקונספט לפתיחה המחודשת.

במהלך תקופת המחקר הצליחה שרון לגייס ליוזמה גם את סטף וורטהייים ורעייתו ליז הולסטיין שתרמו ביד נדיבה להקמת הפרוייקט, ואושיות נבחרות ממיטב בתי האופנה העולמיים גוייסו כיועצים בתהליך.

החודש הושקה הקולקצייה הראשונה של משכית המחודשת בסטודיו היפיפה בבית קרן (מקום משכנה של מסעדת קרן המיתולוגית בדרך יפו), לצד הדגמים החדשים מוצגים בסטודיו מספר דגמים מקוריים שנאספו במהלך תהליך המחקר ועל הקירות תלויים רישומים מקוריים של עיצובים מכל שנות פעילותה של החברה המקורית.

הקולקצייה הראשונה מציגה 40 דגמים. 3 מהם הם העתק של דגמים מקוריים שהיו הצלחות גדולות של משכית המקורית ו-37 הם פרשנות חדשה של שרון טל. כל הדגמים תפורים לעילה מבדים נבחרים, מעוטרים בעבודות יד מרהיבות ורקמות מסורתיות. אף אלמנט לא נקנה מן המוכן, הכל עוצב ע"י שרון עד הפרט הקטן ביותר וניתן לביצוע בעבודת יד אצל בעלי המקצוע המיומנים ביותר. הכוונה המקורית היתה (ועודנה) שהכל יעשה בארץ. בפועל זה לא קרה כיוון שלא נמצאו בארץ מומחים לעבודות מסורתיות שיכלו ליצור את מה ששרון ביקשה. היא נאלצה להפנות עבודות גם לחו"ל, אך לא זנחה את הרעיון להקים בעתיד בארץ מפעל הכשרה לעובדים שיחזיר את תעשייית הטקסטיל הישראלית לתפארתה. כשסטף וורטהיימר עומד מאחוריה החלום הזה נראה אפשרי.

כל דגמי הקולקצייה הראשונה חתומים ע"י רות דיין שמגיעה אחת לשבוע לסטודיו ונתנה את אישורה לכל אחד מהדגמים.

קשה להעביר במילים את רמת הדיוק והעושר של הפריטים ששרון יצרה, ואי אפשר שלא להתפעל לא רק מכשרונה אלא גם מעבודת המחקר המעמיקה  שעשתה ומהאומץ יוצא הדופן של בחורה בת 32 שמאמינה שאם תרצה אין זו אגדה (ומפגישה קצרה עם בן זוגה, אי אפשר שלא להעריך גם אותו על שעמד לצידה לאורך הדרך הארוכה ותרם מזמנו ומיכולותיו למען החלום).

המחירים כצפוי גבוהים. לא מדובר בקולקציה ממנה ניתן לבנות מלתחה. מרבית הדגמים מיועדים לארועים מיוחדים ובינהם גם דגמים שישרתו נאמנה כלות ביום חופתן. עם זאת, מדובר בקולקציית השקה שרובה ככולה מהווה הומאז' לעיצובי משכית המקוריים. יהיה מעניין לעקוב ולראות לאן המעצבת תיקח את הקולקציות הבאות ולגלות מי תהינה הלקוחות של אופנת הקוטור הייחודית. כולי תקווה כי הבטחותיה של שרון טל יקויימו וכי הייצור כולו יעבור לישראל, בכך היא תשלים את שאיפתה לעבוד ע"פ העקרונות והערכים שהנחו את משכית ותזכה לערך מוסף על עבודתה.

מידות– 36-46

מחירים– אביזרים 800-4000 ש"ח, חולצות 600-2100 ש"ח, מכנסיים  1200-2750 ש"ח, ז'קטים ומעילים 3850-10000 ש"ח, שמלות  2500-30000

משכית בפייסבוק (אי אפשר שלא לחייך נוכח צירוף המילים הזה)

את הדגמים תוכלו לראות ולקנות בבית הקרן, רחוב אאורבך 4 בתל-אביב, השואו רום פתוח לקהל הרחב בימי ג' בשעות 10:00-18:00. תוכלו לתאם ביקור בשאר ימי השבוע בטלפון- 072-2500338

הקונה נחמה בפייסבוק