בואי כלה

ביום ששי האחרון הצטרפתי לסיור בתערוכה מופלאה של שמלות כלה במקום לגמרי לא צפוי

בחורה עם מחשב נייד

.

פרוייקט הגמר שלי ב'שנקר', בקיץ 1989, נקרא 'כלולותיה של סינדרלה'

הקולקציה כללה 7 מערכות לבוש לכלות, כולל אחת בתפקיד הנסיך, שלימים הבנתי שהיתה דמות של 'חתנה' בכלולותיהן של שתי נשים
בן זוגי ואני מעולם לא נישאנו, מסיבות רעיוניות, אבל כמעצבת אופנה תמיד ראיתי את שמלת הכלולות ככר נרחב לעיצוב עשיר, שלא ניתן למצוא בפריטי לבוש יומיומיים
אז, כשסיימתי את לימודיי, גם חלמתי להקים בית לבגדי כלולות
אפילו שם היה לי עבורו, אבל דרכי המקצועית הובילה אותי בשבילים אחרים.

עץ החיים, פרט מתוך שמלה בעיצוב חן אריאל נחמן (צילום: חן סיון)
עץ החיים, פרט מתוך שמלה בעיצוב חן אריאל נחמן (צילום: חן סיון)

.
הזמנה

לפני כשבועיים קיבלנו, בלוגריות העיצוב והאופנה של סלונה, הזמנה להגיע לפתיחת תערוכה של פרוייקט מיוחד של שמלות כלה, שנהגה בוצע ומוצג בשיתוף פעולה ראשון מסוגו, בין מוזיאון 'בית התפוצות' לבין מכללת 'שנקר'
התערוכה מוצגת בבית התפוצות ביוזמת אגודת ידידי בית התפוצות
בגלל התחייבויות קודמות, כמעט ולא הלכתי

ביום ששי האחרון הצטרפתי לסיור בתערוכה, בהדרכת רונן לוין, מרצה ב'שנקר' מזה 16 שנה (ומכר ותיק שלי, מתקופה לימודינו ב'שנקר'), שהיה המנחה של הפרוייקט ואוצר משותף של התערוכה, יחד עם נטע הראל

במפגש הפותח את הסיור סיפר לוין על ההצעה המפתיעה שהפנה ל'שנקר' מוטי רייף, חבר הנהלת אגודת הידידים של 'בית התפוצות', שיזם את שיתוף הפעולה

.
השראה

בעקבות הפניה יצאו לוין והסטודנטים שלו לסיור בתערוכת הקבע של בית התפוצות, ובהמשך אף ערכו תחקירים מעמיקים בהיסטוריה של משפחותיהם הפרטיות
התחקירים הביאו למקורות השראה מרתקים ומרגשים
או, כפי שאומר לוין: התערוכה הזו היא תערוכה של השראה
ומוסיף בדבריו בקטלוג התערוכה: בעיצוב, כמו באמנות, היוצר או האמן מחפש תמיד סיפור כלשהו שיהווה נקודת מוצא ליצירתו. כוחה של ההשראה טמון תמיד באמת שבה

.
אופנה

הסטודנטים יצרו שמלות מרהיבות, אופנתיות ועדכניות, באיכויות של תפירה עילית
כאשר את הפרוייקט ליוותה אמנית הרקמה זיוה זידלר, שהתמחתה ברקמות קוטור אצל לאסז', בפאריס
לצדו של לוין היתה גם הגב' דליה כהן, מומחית ומורה וותיקה (שלימדה גם אותו, ואותי)

.
התערוכה מובילה אותנו, הצופים, בדרכי ההשראה של כל סטודנט, שמתאחדות לתמונת פסיפס, שהיא בבואה של החברה הישראלית – קיבוץ גלויות
לוי שנהב קיבל השראה מבית כנסת בטולדו (ספרד), שנבנה בהתאם למסורת מוסלמית, ולימים הפך לכנסיה
שני דהן ושני צימרמן – מבגד לתינוק בחגיגת ברית המילה, ומשקיק רקום לתפילין – שניהם ממרוקו
הילה טביב – מבגדיה המסורתיים של כלה תימניה, על הצניעות ועל הקישוטיות העשירה שבהם

פרט ממכנס 'תימני' רקום בחרוזי צדף, הילה טביב (צילום: חן סיון)
פרט ממכנס 'תימני' רקום בחרוזי צדף, הילה טביב (צילום: חן סיון)

הדר ברין – מסיפור משפחתי מלודז' על מזוזה שהוחבאה בימי מלחמת העולם השניה, ונמצאה והוחזרה למשפחתה
יעל גייזלר – מארגז נדוניה של סבתא מאיזמיר (טורקיה), שביתה שימש גם כבית כנסת
אייל רון מייסטל שאב השראה מטבעות נישואין שצורתן צורת בית, שהיו רווחות בקהילות גרמניה, וסימלו הקמת בית יהודי חדש
חן מירון – ממנהג הנחת התפילין, בשמלה מינימליסטית וקסומה
נעה רביב שאבה השראתה מדודתה של סבתה, 'אולגה' – בעלת מותג של לבני נשים, שהקימה בלוס אנג'לס, לאחר שברחה ממוראות המלחמה באירופה
דפי אלבי – במשב של הומור – מסבתה הפולניה וחמש אחיותיה בוורשה של שנות ה-40
עדי בקשי – מעוד וקאנון – כלי נגינה של יהדות עירק, על האסתטיקה הייחודית שלהם

שמלת ה'קאנון' של עדי בקשי, מראה מהצד (צילום: חן סיון)
שמלת ה'קאנון' של עדי בקשי, מראה מהצד (צילום: חן סיון)


יותר מכולן אהבתי את השמלות של

חן אריאל נחמן, שיצר שמלת שיפון משי קמוט, שופעת וזורמת, מעוטרת תכשיט גוף מלאכת-מחשבת, העשוי רקמת פניני בארוק, תחרה וחרוזים, פייטים מעור וחבלים מלופפים בחוטי רקמה
כל אלה בהשראת מוטיב 'עץ החיים', מונח ביהדות המסמל את התורה ואת מעגל החיים, שהוא גם שמו של בית הכנסת הראשון שהוקם בעיר סלוניקי, מוצא משפחתו

עץ החיים, בעיצוב חן אריאל נחמן (צילום: אמיר יהל, באדיבות בית התפוצות)
עץ החיים, חן אריאל נחמן (צילום: אמיר יהל, באדיבות בית התפוצות)

.
מאיה ליבוביץ,
שיצרה שמלת שיפון משי רקומה בחוטי לבן-שחור ובאפליקציית פרווה מפתיעה בחלקה האחורי, שנוצרה בהשראת חולצה אוקראינית מסורתית (המוכרת במקומותינו כ 'חולצה רומנית', שכמותה היתה לי בילדותי, מתנה מקרובי סבי ברומניה)
הרשימו אותי במיוחד חלקים מהרקמה ש'מסתתרים' מאחורי שכבה דקיקה של בד שיפון, כאילו הרקמה עצמה היא פניה של הכלה הנרגשת, ושכבת השיפון – ההינומה

מאיה ליבוביץ' בהשראת חולצה אוקראינית (צילום: חן סיון)
מאיה ליבוביץ' בהשראת חולצה אוקראינית (צילום: חן סיון)
מאיה ליבוביץ' בהשראת חולצה אוקראינית - פרט (צילום: חן סיון)
מאיה ליבוביץ' בהשראת חולצה אוקראינית – פרט (צילום: חן סיון)

.

מור כפיר, שקיבלה השראתה ממיתוס 'הדיבוק' במחזה של ש' א-נסקי, המתאר סיפור אהבה בין לאה'לה, לבין דיבוק שנכנס בה. היא יצרה שמלת משי-שיפון מופלאה ומרגשת, בשילובי תחרות, רקמת יד וצמות קלועות כצמותיה של חנה רובינא בדמות לאה'לה
מי שמכיר את כפיר טוען שהיא בת דמותה של רובינא בתפקיד הזה
למראה השמלה הזו נשימתי נעתקה

מור כפיר, בהשראת 'הדיבוק' (צילום: חן סיון)
מור כפיר, בהשראת 'הדיבוק' (צילום: חן סיון)

.

מור כפיר, בהשראת 'הדיבוק' - פרט בגב השמלה (צילום: חן סיון)
מור כפיר, בהשראת 'הדיבוק' – פרט בגב השמלה (צילום: חן סיון)

.
לצד כל שמלה מוצגים מקורות ההשראה
וחפצים נלווים שמתקשרים אליהם, גם כאלה שנוצרו בידי אמנים אחרים בני זמננו, היוצרים בטכניקות מסורתיות, שנתבקשו להוסיף לפרוייקט את הזוית שלהם

.
בחורף שעבר הוצגו השמלות בתצוגת אופנה מושקעת ומרגשת, במסגרת שבוע האופנה של חברת 'גינדי' ומוטי רייף (אם רוצים להגיע ישר אל התצוגה, כדאי לצפות החל מדקה 09:50)

[youtube nSLTJOAFhVw nolink]

.

* * *

התערוכה נחתמת בשיר של יהודה עמיחי (ברשות מטעם מנהלי עזבונו), שנדמה כאילו נכתב במיוחד לכבוד הארוע המכונן הזה

.

שיר אינסופי – יהודה עמיחי

בתוך מוזיאון חדיש

בית כנסת ישן,

בתוך בית הכנסת

אני,

בתוכי

לבי,

בתוך לבי

מוזיאון,

בתוך המוזיאון

בית כנסת,

בתוכו
אני,

בתוכי

לבי,

בתוך לבי

מוזיאון

* * *

ממליצה בחום – צריך עוד להגיד?

התערוכה תינעל ב- 30 באפריל 2014
פרטים נוספים באתר בית התפוצות http://www.bh.org.il/he/default.aspx

תודה לאסיא ראובן מבית התפוצות על עזרתה