הבלוג של קרין לויט פרידריך

karinlevit

כותבת ועורכת בסלונה, אוהבת את נ' האיש, את ר' הכלבה ואת ל' החתול. עוד מגששת את דרכי בעולם אבל לתובנה אחת ויחידה כבר הגעתי: כל העניין הוא (כנראה) לשתות משהו קר בלב מדבר

עדכונים:

פוסטים: 11

החל מפברואר 2014

מכתב לצופה העתידית בסרטה של קרן ידעיה “הרחק מהיעדרו”

20/08/2014

הרחק מהיעדרו צילום: לורן בונהמעיין תורג’מן וצחי גראד ב”הרחק מהיעדרו”, צילומים: לורן ברונה

**הסרט “הרחק מהיעדרו” יעלה מחר, יום חמישי, 21.8, בבתי הקולנוע ברחבי הארץ**

ממש כמה דקות לתוך תחילת הסרט “הרחק מהיעדרו” האגרוף יכה לך בבטן, ויד נעלמת תחזיק בך מבפנים בכוח ולא תרפה. והתגובה שלך – הכיווץ הפנימי הבלתי רצוני, הניסיון להתנגד ולהדוף, להתחנן ולזעוק ולנסות לשחרר את הלפיתה – כל אלו לא יעזרו כאן, ואת תישארי מכווצת לאורך כל ההקרנה ולא תשתחררי גם אחרי שהסרט ייגמר, והאורות יעלו ואת תקומי, ותקחי את התיק שלך, אולי תעיפי מבט בנייד, לראות אם מישהו חיפש אותך, תיישרי את הקפלים בחצאית ותצאי מהקולנוע, בחזרה אל תוך המציאות.

כשתיכנסי אל העולם שקם לתחייה בסרט, זה שבראו באומץ הבמאית והסופרת והשחקנים והמצלמות והסאונד ובעיקר בראו החיים והזיכרון הנורא, תמצאי את עצמך בתוך דירה קטנה ואפלולית, שבה מתקיימים, מאחורי דלת סגורה ותריסים מוגפים, בתוך מקום שהשמש והאור לא מעיזים לחדור אליו, חיים שלמים של זוועה.

הוויזואליה והסאונד של הסרט יהיו כל כך ריאליסיטיים, השימוש באמצעים קולנועיים כל כך מינימליסטי, עד שתריחי את הריח של הדירה המעופשת, של רהיטי העץ הכבדים והחומים, ריחם של הקיא והזרע שאופף את החדרים שלא אווררו, וריחם של חומרי הניקיון והאקונומיקה והשמפו במקלחת שלא יצליחו לנקות את הגועל. את תרגישי את מרקם הקמטים שבסדינים ותוכלי כמעט לגעת בנקודות החן שמעטרות את עורה של הגיבורה ובסימני הגוף המזדקן של הגיבור.

הרחק מהיעדרו צילום: לורן ברונהמעיין תורג’מן ב”הרחק מהיעדרו”

גיבורי הסרט הם האשה והגבר שחיים בדירה הזאת. זאת דירה רגילה, בבניין רגיל, בעיר רגילה מאוד, נדמה לי שבאיזור המרכז – גבעתיים או חולון, אולי רמת גן או אפילו פרבר תל אביבי מיושן. היא נראית כמו אחת מהדירות שכולנו מכירים, אלו ששוכנות באחת מהקומות בבניין מגורים משותף, מאלו שעומדים על עמודים וברחבה למטה מודבקות תיבות דואר על הקיר וילדים עוברים ברחוב ומכולת נמצאת מעבר לכביש.

בבניין רגיל שכזה, פוגשים מדי פעם את השכנים בחדר המדרגות. נתקלים בהם, מהנהנים לשלום, מוסרים ד”ש ומשיכים הלאה. מבלי לדעת ולו לרגע מה קורה מאחורי הדלת הרגילה, עם השלט הרגיל גם הוא, זה עם שם המשפחה הישראלי-אשכנזי הנפוץ למדי. אבל מאחורי הדלת, מאחורי התריסים המוגפים והחלונות הסגורים, בתוך הדירה האפלולית, בין הרהיטים המיושנים והעיתונים הנערמים וריחות הטיגון וחומרי הניקוי, במהלך הזמן החולף יום אחר יום ולקול תקתוקי השעון המונוטוניים, האדישים, קורים דברים רעים. רעים מאוד, בלתי נתפסים.

הגבר והאשה שחיים בדירה הזאת – אוכלים, ישנים, מתקלחים ושוב אוכלים ואז שוכבים זה עם זו ורבים וצועקים וצוחקים ושותקים – הגבר והאשה האלו הם אב ובתו. בתוך העולם המחריד שבראה באומץ הבמאית קרן ידעיה ומתבסס על ספרה של הסופרת שז  (שהנושא אינו זר לה ככל הנראה) מ-2010, חיה אשה צעירה בשם תמי. יותר משהיא חיה, אפשר לומר על תמי שהיא נושמת, אולי מתקיימת. תמי, שאת דמותה מגלמת השחקנית הלא מוכרת (עדיין) מעיין תורג’מן בהופעה מרטיטת לב וחזקה, היא אשה בת 20 ומשהו שכל חייה מנוצלת, מוגבלת, וגם מאוהבת באביה המתעלל (בגילומו של צחי גראד הנפלא – שנראה כאילו נולד לגלם את הגבר הישראלי-אשכנזי-מגדל הכרס והקרחת והזקן בן היומיים-גס הרוח והדוחה).

טריילר לסרט:

embedded by Embedded Video

תמי מנוהלת על ידי הגבר הזה, מובלת על ידו, משותקת וכלואה בעולם שיצר לה, לא מסוגלת לנשום, לא מסוגלת להרים את הראש, מושפלת וכנועה, לא מכירה מציאות אחרת. תמי שונאת את אביה ואוהבת אותו, אבל יותר מהכל היא שונאת את עצמה. היא פוגעת בעצמה כל יום מחדש – חותכת חתכים עמוקים בעור כדי לנסות לטשטש את הכאב שבפנים, אוכלת יותר מדי ואז מקיאה, שוכבת עם אביה ומנסה להתמרק – מתקלחת וחופפת ושוטפת את הבית.

מעיין תורג'מן וצחי גראד ב"הרחק מהיעדרו", צילומים: לורן ברונהמעיין תורג’מן ב”הרחק מהיעדרו”

הגוף של תמי איננו בבעלותה, הוא לא שלה, היא לא של עצמה – גופה ונפשה, כל הוויתה שייכת לאביה, שרוצח אותה שוב ושוב, בכל יום מחדש. עד שיום אומלל אחד חייה נתקלים בחיים אחרים לגמרי; היא פוגשת אשה אחרת (יעל אבקסיס המעולה בתפקיד הלא אופייני לה של אשה לא “נשית”), עצמאית, אשה שעומדת בפני עצמה ומקיימת חיים שלמים משלה, ובעזרתה, וגם בזכות החלל שלה, החדר משלה שהאשה חולקת איתה, מתחילה תמי במסע של יציאה לחופשי.

אם הפוסט הזה או משהו אחר שתקראי או תראי יגרמו לך לוותר מראש ולא ללכת לראות את הסרט החשוב הזה – בעיני את עושה טעות. את סוגרת את הדלת כדי לא לראות את מה שממילא קורה גם היום, גם עכשיו וגם ברגעים אלו ממש. במציאות שלנו, שבה גופן של נשים ונפשן נגזלים מהן שוב ושוב בכל מקום ובכל יום באמצעות רצח ואונס וגילוי עריות ואלימות, לנו, הנשים, יש חובה לדבר על זה, להאיר את הפינות החשוכות, לאוורר החוצה את הזוועה.

מעיין תורג'מן וצחי גראד ב"הרחק מהיעדרו"מעיין תורג’מן ויעל אבקסיס ב”הרחק מהיעדרו”

אני מביעה את הערכתי העמוקה לקרן ידעיה – שזהו סרטה השלישי שעוסק בחייהן של נשים. ידעיה בחרה להשתמש באמנות הקולנוע למטרות שאינן בידוריות ועשתה עוד סרט שידעה בוודאות שלא ישבור את הקופות ואין בו פוטנציאל כלכלי. גם הצילומים והעבודה על הסרט ודאי לא היו פשוטים והשחקנים היו צריכים לעשות בעיני עבודה שהיא מעל ומעבר לכל סרט רגיל. עשיתם עבודה מעולה. כל הכבוד ובעיקר תודה לכולכם.

קרין.

תעודת זהות – הרחק מהיעדרו

בימוי ותסריט - קרן ידעיה

מבוסס על ספרה של שז - “הרחק מהיעדרו” מ-2010

מפיקים - מרק ומיכאל רוזנבאום, ג’רום בליטרך, עמנואל אגרנה, מיכאל אקלט

צלם - לורן ברונה

עורך - אריק להב ליבוביץ’

מעצב אמנותי - אייל אלחדד

שחקנים - מעיין תורג’מן (תמי), צחי גראד (משה), יעל אבקסיס (שולי) טל בן בינה (איריס)

ישראל/צרפת/גרמניה- 2014

94 דקות

הסרט הופק בשיתוף עם קרן רבינוביץ, CNC צרפת וקרן המבורג

יחסי ציבור - דורית חורדי

עוד מהבלוג של קרין לויט פרידריך

תצוגה מקדימה

רק נשים יכולות להכיל

אני אוהבת את המדינה שלי. אני אוהבת את החיילים שלנו. לפני כמה דקות פרצתי בדמעות כשראיתי שידיד פרסם בפייסבוק תמונה של בחור צעיר ויפהפה, שמו נדב והוא אחיינו הבכור. הנכד...

תגובות

פורסם לפני 5 years
תצוגה מקדימה

טבעונית, דתייה, בליינית והריונית יצאו לאכול סושי

ההזמנה לביקור במסעדת ניני האצ'י התל אביבית הגיעה בדיוק בזמן. זה היה ערב גשום, בדיוק יום אחרי שקיבלתי מהדוקטור את המסמך המלחיץ והמדכא המתקרא "התפריט היומי של קרין". בעצם,...

תצוגה מקדימה

מזל טוב אלי מקביל

כשהייתי נערה, ידעתי מה אני רוצה להיות כשאהיה גדולה. רציתי להיות אלי מקביל. מבחינתי, זה מה שנקרא לחיות את החלום: לטפוף בכל בוקר על מדרכות בוסטון הרחבות בנעלי עקב גבוהות...

תגובות

פורסם לפני 5 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה