הבלוג של Karen Agmon

בעיקר ספרים

עדכונים:

פוסטים: 135

החל ממרץ 2014

המסע של יעקב הוא גם המסע של בר. בר אף היא עוברת תהליך במסעות הללו – והתהליך שהיא עוברת הוא לא פחות ואולי אף יותר דרמטי מהתהליך של יעקב.

08/12/2018

 

הרחק

הרחק מעצי התרזה/ יונתן ברג

יעקב פרופסור להיסטוריה, גמלאי – הוא גיבור הסיפור.  שמו של הגיבור – מכריח אותנו להתייחס  ליעקב אבינו, הדמות התנכית -  האיש שקנה את הבכורה ואת הברכות הטובות – שעבד שנים רבות עד שזכה ברחל ושהיה אביהם של כל שבטי ישראל.

בתחילה נדמה שרק השם מקשר בין יעקב של עצי התרזה ליעקב של התנ”ך אולם ככל שאנו מעמיקים אנו רואים את המוטיבים המשמעותיים שנמצאים אצל שני הגיבורים. המרכזי ביותר בסיפור שלנו הוא מוטיב הברכות – בעוד שיעקב התנכי צריך היה לגנוב את הברכות מעשיו אחיו הבכור – והוא אכן משיג שפע של ברכות טובות עד מאוד מאביו – אולם את הברכות הללו הוא מקבל במרמה ובכזב. הרי שיעקב של הסיפור שלנו מקבל “ברכה” לא רק שלא במרמה אלא כמעט בניגוד לרצונו וללא שום השתדלות או רצון או כוונה.

‘ברכה’ או בשמה החדש, השם שהיא נתנה לעצמה “בר” היא הגיבורה הנוספת של הסיפור.  בר היא  שכנתו, הם גרים ברמת החייל בתל-אביב שכונה שבעשור וחצי האחרון עברה מהפך מטורף ומשכונה מוזנחת יחסית הפכה לאחת השכונות היקרות יותר בעיר. בר ובעלה הם הנציגים של המהפך הזה, של הרדיפה אחרי העושר והממון. בר היא כל מה שיעקב הוא לא.

בעוד שהוא פרופסור שכתב ספרים, שהרצה בכנסים, שהעמיד דורות רבים של סטודנטים ושהיה ממייסדי החוג להיסטוריה בתל אביב. בר היא אשה צעירה אשדודית במקור, יפיפייה, ‘ברכה גבאי’ הוא שמה המקורי. היא באה ממשפחה דתית, חמה, ובעלת השקפת עולם שלא מתאימה לחיים אותם היא מבקשת לעצמה. בעוד אחיה עושים חיל היא מוותרת על המשך לימודים לאחר התיכון ובשלב שאנו פוגשים אותה, היא אשה צעירה נשואה שמעבירה את זמנה בפגישות בבתי קפה מסעות קניות ומסיבות.

המפגש בין יעקב האיש הזקן לבר האשה הצעירה נוצר בזכותו של אלכסנדר בנו.  כאשר הוא לא  מצליח להשיגו בטלפון הוא מתקשר לשכנה הצעירה ומבקש ממנה שתבדוק מה קורה עם אביו, בר דופקת על דלתו והוא פותח לה כשהוא כועס נרגן ומוזנח.  היא מזמינה אותו, כמעט ומכריחה אותו לבוא לביתה ושם דבר ראשון היא נותנת לו לאכול.

אנו פוגשים את יעקב כשהוא כבר איש זקן אולם אנו לומדים על חייו, על בריחתו מגרמניה ערב עליית הנאצים, על רחל אשתו הראשונה, על צילה אשתו השנייה על ארבעת ילדיו תוך כדי הסיפור. כל פעם מתגלה לנו טפח נוסף באישיותו. הסיפור הוא סיפור מסע – מעטים הסיפורים שבהם גיבור בגילו של יעקב עובר מסע שכזה – מסע שיש בו הבטחה של גאולה. לא בקלות הוא מתמסר למסע – מי שהיא ‘הרוח החיה’ היוזמת ואף המבצעת של המסע הכל-כך משמעותי שיעקב עובר, היא בר השכנה, בר שהיא ברכה.

תחנות המסע מתחילות בביקור אצל סבתה הזקנה של בר בירושלים, זהו ביקור טעון –שמכיל בתוכו מפגש בין תרבויות -בין מערב ומזרח – בין דור מבוגר לדור צעיר – בין פתיחות לשמרנות.

לאחר הביקור המאוד משמעותי אצל הסבתא מתחיל המסע בין שלושת ילדיו, שלושה ילדים ושלוש עולמות. כל אחד מהאחים שונה, לכל אחד חיים אחרים וגורל אחר –  המשותף לשלושתם הוא הריחוק מהאב – הנטישה שלהם אותו. לא סתם הילדים נטשו – דרך הביקור אצל הבנים אנו מגלים תחנות בחייו של יעקב. ההתקדמות שלו באקדמיה היגיעה על חשבון המשפחה – כל מאמר שנכתב, כל ספר שיצא תחת ידיו היה כרוך בוויתור – יעקב ויתר על משפחתו, הוא הקריב אותם למען הקריירה שלו, למען התארים שלו. ראשית וויתר על הילדים לאחר מכן ויתר על הזוגיות. קשה מאוד לדמיין את האיש הזקן – כאותו מרצה שרמנטי המצליח שנה אחרי שנה לנהל רומנים סוערים עם סטודנטיות ועם חברות סגל, אולם מסתבר שיעקב התמחה ברומנים סוערים וקצרים שכאלו, עד אשר אחת מהנשים הללו מהרומנים – הפכה לאשה שנייה אשר ילדה לו את איתמר – ילד מספר ארבע. הנטישה של איתמר קיצונית יותר – הוא בורח עד למנזר שכוח אל במזרח וחי שם חיים של נזיר בודהיסטי.

בר מסיעה את יעקב בין בניו – כל מסע הוא לעיר אחרת, כל מסע לאזור אחר בארץ, ואל דרך חיים שונה לחלוטין. ארבעה בנים וכל אחד מהם הוא אחר ושונה.  כל מפגש שכזה הוא מפגש טעון- אלו מפגשים שלא רק יעקב יצא נשכר מהם, כל אחד מהילדים חווה גם הוא את הקתרזיס הפרטי שלו.

 המסע המתואר בספר הוא גם המסע של בר. אף היא עוברת תהליך במסעות הללו  -  והתהליך שהיא עוברת הוא לא פחות ואולי אף יותר דרמטי מהתהליך של יעקב. בר חוזרת להיות ‘ברכה’. המסעות עם הפרופסור – הנרגן, הזקן, הננטש, מחזירים את בר לעצמה – בסוף המסעות הללו יעקב יקרא לה ברכה, ואין ספק שבר היא ברכה גדולה.

יש בספר מספר שיאים: הנאום של יעקב במסיבת הפרישה לכבודו, השהות עם אמיר בנו בחצר המשקיפה לנוף ועוד,  אולם שיאו של הספר הוא בסעודה הגדולה. תמה ידועה בספרות ובאמנות היא הארוחה הגדולה – ארוחת הערב בה יתרחשו כל הגילויים שם ישברו כל המחסומים – שם תתרחש הדרמה הגדולה.

בארוחה  הגדולה המתרחשת לקראת סופו של הספר – הדרמות ‘תוקפות’ מכל הכיוונים – הדרמה של הגיבורים עצמם והדרמה של החיים בארץ ישראל.

“הפסקול” של הספר הוא אירוע בטחוני שמתרחש בצפונה של הארץ – וכתוצאה מזה מתחיל גיוס מילואים – את האות לפתיחתו של ‘אירוע חדש’ יעקב ובר מקבלים תוך כדי נסיעה ברכב כאשר ברגע אחד הם מבינים שהם מאזינים לרצף של שירים עבריים שקטים  – או אז הם מבינים “משהו קרה”, ואכן האירוע הביטחוני מלווה אותנו לאורך כל הסיפור – הדרמה של האישי והדרמה של הציבורי – שלעד יהיו שזורים יחד. ותגובתו של כל אחד מהדמויות בספר לאירוע המתגלגל היא משמעותית ומוסיפה רובד משמעות נוסף ומעניין.

הרחק מעצי התרזה הוא ספר קריא מעניין ובעל רבדים רבים – ומומלץ להעמיק בהם – כדאי מאוד לקרוא.

עוד מהבלוג של Karen Agmon

תצוגה מקדימה

סוס אחד נכנס לבר/ דויד גרוסמן

פעם בכמה זמן מגיע ספר כזה, ספר שתוך כדי הקריאה בו, הלב שלי נדחס פנימה. מתקפל לתוך עצמו, והעור הופך לגבשושי, עוקצני, ואין אוויר.  אני קוראת את הספר ואין לי אוויר, ומועקה,...

תגובות

פורסם לפני 4 years
תצוגה מקדימה

תמרה/גאולה שינה

תמרה/גאולה שינה ספר דיגיטלי – הוצאת Booxilla את הנובלה תמרה, התחלתי לקרוא בסקייטפארק בהרצליה, בן התשע וחצי שלי ביקש שוב להתאמן ואני מצוידת בנעלי התעלמות וקסדת האופניים...

תגובות

פורסם לפני 4 years
תצוגה מקדימה

פגישה עיוורת - או איך הכרתי את בעלי

    את אבירם היכרתי בגיל 29 וחצי. בפגישה עיוורת. הפגישה ההיא נערכה ב 1/1/97 ואנו עדין ביחד. שני ילדים נוספו ואני עדין מאושרת....

תגובות

פורסם לפני 4 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה