יורש אחר יורש מאת עו"ד אודליה אלטמן

האם אפשר לקבוע בצוואה שרשרת יורשים (שאחד יירש אותנו ואם יקרה לו משהו אז היא תעבור לאדם אחר)? כיצד קובעים זאת? למה זה טוב? מה קורה עם היורש הראשון נפטר? אודליה אלטמן עונה לשאלות אלו במאמר הבא אודות יורש אחר יורש

בחורה עם מחשב נייד

מה זה בעצם יורש אחר יורש?

הכוונה לכך שאנחנו מצווים בצוואה שאדם אחד יירש אותנו, שזה לרוב בן או בת הזוג שלנו, וגם מצווים שאחרי מותו, יתרת העיזבון תעבור ליורש או ליורשים אחרים, שהם בד"כ הילד או הילדים שלנו.

בשביל מה זה טוב?

זה נחוץ בעיקר בשני מקרים: מקרה אחד – אם הילדים יקבלו חצי מהרכוש מייד בפטירת ההורה הראשון, יתכן שלהורה הנותר בחיים לא יישאר די לקיומו כל ימי חייו. כבר נתקלתי בילדים שהוציאו את ההורים שלהם הבית, או שבאו לגור איתם נגד רצונם. מקרה שני – מי שחושש שלאחר מותו בן זוגו יינשא בשנית, ויוליד ילדים נוספים, ואז יוריש להם את עיזבונו, או חלק ממנו, ולא רק לילדים המשותפים שהוליד עם בן הזוג הראשון, שנפטר.

האם אחרי שהוא כבר ירש, היורש הראשון לא יכול לכתוב צוואה, ולבחור יורש אחר מאשר היורש השני?

לא. חוק הירושה קובע שהיורש הראשון בתור לא יכול בעזרת צוואה לנשל את היורש השני בתור. הבעיה היא שבדרך אחרת מצוואה זה כן אפשרי. למשל, אם היורש הראשון יבזבז את כל הכסף, או יעביר למשל את הדירה, במתנה או בתמורה, לאדם אחר, היורש השני לא יקבל כלום. כדי למנוע זאת צריך לנסח צוואה בצורה חכמה. אם חוששים למשל שלבעל תהיה בת זוג שנייה שתירש אותו, אפשר לכתוב בצוואה שאם האישה נפטרת לפניו היא לא תוריש לו את הבעלות בדירה, אלא רק את הזכות לגור בה חינם כל חייו. כך מחד – הילדים לא יוכלו להוציא אותו מהבית, ומאידך –  הוא לא יוכל להעביר את נכסי המשפחה לאחרים.

מה קורה אם היורש הראשון נפטר?

זו כבר לא סוגיה של יורש אחר יורש, אלא של יורש במקום יורש. חשוב לקבוע בצוואות מי יקבל את הרכוש במקום היורש שבחרנו, אם חלילה הוא ימות לפנינו או בעת ובעונה אחת איתנו. למשל, כדאי לרשום בצוואה – אם חלילה אחד הילדים שלנו נפטר לפנינו – מי אנחנו רוצים שיירש את חלקו – אשתו? רק ילדיו? או אולי אחיו, ילדינו האחרים.

מידע נוסף אודות עו"ד אודליה אלטמן ניתן למצוא באחד האתרים הבאים:

odeliaaltman.wordpress.com

www.odeliaaltman.com

עו"ד אודליה אלטמן
אודליה אלטמן, עורכת דין ובעלת משרד עצמאי כ-28 שנה. עו"ד אודליה אלטמן עוסקת בדיני משפחה, כגירושין וירושה: צוואות, הסכמי ממון, מזונות, משמורת, חלוקת רכוש, אבהות, ידועים בציבור, פונדקאות ועוד. בנוסף לעבודתה משתתפת אודליה אלטמן כדרך קבע בתוכניות הטלויזיה והרדיו השונות ומשתפת את קהל הצופים והמאזינים בסוגיות מתחומי עבודתה.