כשהפורלים מהדן פגשו רטבים מבני דרום

סיכום החוויות שלי מסדנת בישול דגי פורל וממרחי כד-בני דרום

כך זה נראה לפני... דגים, קערות , ירקות והרבה בשלנים שעומדים בהיכון (תודה לששת על הצילום)

כך זה נראה לפני... דגים, קערות , ירקות והרבה בשלנים שעומדים בהיכון (תודה לששת על הצילום)

כחובבת מושבעת של דגים, שמחתי כל כך להשתתף בסדנת בישול פורלים. מודה על האמת, פורל אכלתי בעיקר במסעדות. כמעט ולא התנסיתי איתו בבישול בבית.

הפורל (TROUT) הוא בן למשפחת הסלמון. בארץ הוא גדל רק בנחל הדן שבאצבע הגליל, במים צוננים שמקורם בהפשרת השלגים על הר החרמון.

ב- 100 גרם פורל (ללא ראש וחלקי פנים) יש כ- 170 קלוריות, הוא מקור טוב לחלבון ומכיל פחות מ- 10% שומן. דגי מים קרים כגון פורל, מכילים בממוצע רמה גבוהה פי שלושה של חומצות אומגה 3, בהשוואה לדגי ים ולדגי בריכות אחרים. ארגוני בריאות בעולם כגון אגודת הלב האמריקאית ממליצים לכן על אכילה של שתי ארוחות דגים בשבוע לפחות. מסתבר שהמלצות לחוד וביצוע לחוד. אנחנו הישראלים נחשבים ל"עם של עוף", וגם אם אוכלים דג, זה רק כמנה ראשונה, ככה לפתיחת התיאבון.

רושמת לעצמי: "אורלי – צריך לאכול יותר דגים"!

או.קי. עד כאן עובדות ומספרים. ועכשיו לסדנא ולחוויה.  כבר כשהגעתי למתחם של "מבשלים חוויה" בראשל"צ, פגשתי את חברי הטובים, הבלוגרים הבשלנים שאני כל כך אוהבת. אח"כ חייכתי חיוך גדול כשהסתבר שאנחנו לא עומדים לקבל רק הדגמות, והסברים, אלא להתנסות, לפלט, ולבשל עם המבחר העצום של הדגים, התוספות העשירות של חומרי הגלם שהעמידו לרשותנו, פסטות, ירקות, גבינות משובחות, רטבים, וממרחים שונים…

חולקנו לקבוצות עבודה. אני חברתי לדגנית חברתי המקסימה, ויחד עם עזרתה של יולי, יצרנו את המתאבן הזה: פלפל שרי ממולא בסלט פורל מעושן  (מתכון יינתן בסוף):

מה בישלנו (ואחר כך אכלנו)? ראו איזה תפריט עשיר ומגוון:

  • חריימה של פורל ורוד עם ממרח עגבניות מיובשות.
  • פופייטים של פורל לבן במילוי ירקות שורש ומעדן צ'ימיצ'ורי.
  • פורל טרי צלוי על גריל פחמים בשמן זית ושבבי שום כבוש.
  • פילה של פורל לבן ברוטב שמנת ולימון כבוש על קונכיות פסטה כתומות.
  • פורל משפחתי ורוד בקולורבי ושומר טרי.
  • פלפל שרי במילוי ממרח פורל מעושן, ממרח לימון כבוש, סלרי ובצל ירוק – מתאבן מנצח, שיכבוש כל אירוח.
  • פונדט שוקולד חם. טוב, זה בלי דג!

קולאז מנות

תובנות ומסקנות מהסדנא:

תובנה אישית: מבחינתי לפלט פורל זה חידוש. לקחת את הדג, לחצות לפי הקו שהטבע "צייר" עבורנו, לפסק את העור ולהוציא את בשר הדג תוך כדי הפרדתו מהאדרה, רק בשביל זה היה שווה לבוא. תודה לאורי מיטל המקסים (מנכ"ל דגי הדן) שהדגים ועזר לי בשיעור הנהדר הזה.

זהו! הדג מפולט! האדרה בחוץ! הניתוח הצליח (ותודה לצלם)

הדגים: התנסינו במגוון גדול של פורלים: יש ורוד ויש לבן, יש טרי וקפוא, יש אישי 350-500 גרם, ויש משפחתי – 2 ק"ג ומעלה! וגולת הכותרת מבחינתי – יש גם פורל מעושן. זהו מעדן שיעלה על שולחננו בוודאות גם בהמשך.

הרטבים: בסדנא השתתפו גם "כד בני דרום" יצרנים של ממרחים, אנטיפסטי, שימורים, רטבים ומחמצים מיוחדים, שמוצריהם שולבו במתכונים. כד בני דרום נמנה בין 3 מפעלי המחוצים הגדולים בישראל. המפעל משווק את תוצרתו בארץ ומייצא לארצות הברית, לקנדה ולאירופה. בשנים האחרונות החלו להתמקד בייצור מוצרי גורמה הן לשוק הפרטי והן לשוק המוסדי – חברות קייטרינג מהמובילות בארץ. ממרח הלימון הכבוש – כבש את ליבי ואת בלוטות הטעם שלי. עוד מוצר שיכנס אצלי כ"חבר קבוע" למזווה.

הסדנא: המנות שעלו על שולחננו מעולות, האווירה היתה מדהימה. אווירת כיף, חדוות יצירה, עזרה הדדית, שיתוף, חברות, צילומים, צחוקים והכול בניצוחם של השפים המקסימים של "מבשלים חוויה": אסי דהאן, ומיקלה בוצטו. כל הכבוד לחברי, היוזם ומארגן הסדנא: ששת, לנציגי דגי הדן וכד בני דרום, לשפים של מבשלים חוויה וכמובן לחברי הבלוגרים.

הבטחנו מתכון, נכון? הנה קבלו שניים שהם אחד:

פלפל שרי כבוש במילוי סלט פורל מעושן

מצרכים:

  • 2 צנצנות פלפל שרי כבוש "בני דרום"
  • 2-3 פילה פורל מעושן
  • 1 בצל אדום קצוץ דק
  • 1 בצל ירוק קצוץ דק
  • 2-3 מקלוני סלרי קצוצים דק
  • 2-3 כפות מיונז
  • כף ממרח לימונים כבושים "בני דרום"
  • שמן זית

אופן ההכנה:

  1. מפלטים את הפורל ומוציאים את בשרו. מסלקים עצמות.
  2. מועכים את הפורל בעזרת מזלג או מפוררים בעזרת האצבעות.
  3. מוסיפים את הירקות ועשבי התיבול הקצוצים.
  4. מוסיפים את המיונז והממרח לימונים כבושים ויוצרים מעין ממרח סמיך.
  5. ממלאים את הפלפל שרי בתערובת הפורל ומגישים עם זילוף של שמן זית.
מילוי הפלפלונים (תודה לתותי על התמונה)

2 שהם 1 כבר אמרנו… אז הנה מנה נוספת שהוכנה על ידנו:

סופלה פורל

נשאר לנו סלט פורל, ממנו הכנו סופלה פורל בתבניות אישיות. מה עשינו?

  1. הוספנו 2 ביצים שלמות + 3 חלבונים מוקצפים + 2 כפות פירורי לחם.
  2. ערבבנו לעיסה אחידה. יצקנו מהעיקה לתבניות משומנות ואפינו בתנור ב- 180 מעלות כ- 10-15 דקות.
  3. יצא מעדן!

הסדנא התקיימה במתחם "מבשלים חוויה" בראשון לציון. החברה מתמחה ב סדנאות בישול כשרות, למטרות גיבוש, הנאה ולמידה עבור המגזר העסקי והפרטי. סדנאות לקבוצות מאורגנות בלבד! הנה כתובת האתר שלהם:  www.mevashlim.co.il

למידע ומתכונים- אתר דגי הדן – http://www.danfish.co.il/

למידע ולמרכז המבקרים של כד בני דרום , בניהולו של יאיר קבון – בטל' 08-8515539, ובאתר האינטרנט: http://www.kad.co.il/?CategoryID=161

אורלי כהן - חיים וטעים
אוהבת את החיים הטובים והטעימים: לבשל, לאפות, לצלם, לטעום, לטייל, לבלות, ליצור, לעצב, לשתף, לכתוב ולספר. יחד עם זאת, בריאות הגוף, הנפש והנשמה חשובים לי ואני משתדלת לשלב ביניהם. חיים וטעים זה המוטו שלי.