כפר ביקרתם?

כפר ביקרתם 2019. פסטיבל התרבות המקסים שחושף אותנו לכפרים חוזר שוב

יצאתי לסיור בכפרי האזור (לא רחוק מהבית…וגם לכם לא ייקח יותר מחצי שעה-שעה להגיע) לכבוד חזרתו של פסטיבל כפר ביקרתם. מטרת הפסטיבל המקסים הזה היא לאפשר לכולכם להכיר את הכפרים הדרוזיים והצ‘רקסיים, להיחשף לאנשים ולתרבויות ולעשות משהו שעוד לא עשיתם.
במהלך הפסטיבל תוכלו לקבל הצצה קטנה לעולמם המופלא של תושבי הכפרים, להנות מאירוח דרוזי מסורתי במחירים מפתיעים  מבלי לנסוע שעות ולהיתקע שעות בפקקים, להכיר מנהגים ואנשים מיוחדים, לצאת קצת מהשגרה ולחוות את הצלילים, הריחות והטעמים של העדה הדרוזית.

איפה ישנים?

בישראל כיום כ – 16 כפרים דרוזים וצ'רקסיים, רובם בגולן, וסביבם תיירות פנים ההולכת ומתפתחת. בשש השנים האחרונות גדל מספר הצימרים בכפרים אלו מ 250 ל 750. ביקרנו במתחם האירוח "המקום בכרמל".
IMG_20190221_105927
המקום קסום עם נוף משגע ואווירה של חו"ל. כשנפתח המתחם היו בו רק שני צימרים, וכיום כבר יש בו כעשרה צימרים ושלוש וילות גדולות. האורחים במקום יכולים להנות משלוש בריכות (שתיים מקורות ומחוממות ואחת באוויר הפתוח). המחירים גם הם סבירים למדי וניתן להגיע גם בסופי שבוע ללילה אחד בלבד מבלי צורך להתחייב לסופשבוע שלם. בחורף תוכלו להתארח בצימר שעלותו החל מ 550 ש"ח ללילה לזוג עם ארוחת בוקר, ובקיץ תשלמו 750-1250 לחדר עם בריכה פרטית, לזוג או יותר. לחצו כאן לפרטים נוספים על מתחם האירוח ולהזמנת מקומות. ראו את החדר מבפנים
IMG_20190221_110003
 

מה עושים בדאליית אל כרמל?

השוק
כולכם בטח זוכרים את ימיו המפוארים של השוק בכפר, שאיכלס חנויות רבות לממכר רהיטי קש ובתי מאפה לכנאפה המפורסמת של האזור. עם קום הכפר לא היה כאן שוק מאחר וזה עמד בניגוד לערכים של תושבי המקום והדת בה הם מאמינים. בשנות החמישים של המאה הקודמת זיהה אחד התושבים פוטנציאל תיירותי במקום, פתח חנויות שהיוו את ראשית השוק המקומי ועודד גם תושבים אחרים לעשות כמוהו. שיא הפופלריות של המקום הייתה בשנות ה 70-80, ולאחר ימי פתיחת הקניונים ונהירת הציבור לשם ירדה קרנו.
IMG_20190221_134010
כיום יש ניסיונות שונים להחזיר לשוק את תפארתו, נפתחו כאן גלריות לאמנות, מלאי ומגוון המוצרים בחנויות השונות התעדכן וישנן קבוצות מאורגנות המגיעות לכאן, תיירות אמצע השבוע של קהלים שונים ועוד.
IMG_20190221_112626
מרכז יסמין
מועין ופותה חלבי, בני זוג, פתחו את המרכז הזה על מנת להוות מוקד תרבותי לצמחי מרפא ולמורשת דרוזית. מזה דורות רבים בעדה הדרוזית משתמשים בצמחים שונים כבסיס למזון, הכנת פריטי לבוש, ריפוי מחלות שונות ועוד. בעבר הייתה החקלאות מקור הפרנסה העיקרי של תושבי המקום ותזונתם הייתה מבוססת על צמחי האזור ועל מה שגידלו בסביבה הקרובה, כמשק אוטרקי. אימה של פותה הייתה מומחית הכפר לצמחי מרפא והזוג עבר תהפוכות מקצועיות שונות ורבות עד שגמלה בליבם ההחלטה לפתוח את המקום. במקום נמכרים מוצרים שונים, כולם מייצור מקומי, דבש, שמן זית ומוצריו השונים (סבונים קרמים ועוד), וכמו כן פיתחו כאן חליטת בריאות המכילה שילוב של צמחים שונים ומסייעת לטיפול במגוון בעיות רפואיות.
IMG_20190221_113901
עוד קצת על הכפר
שוחחנו עם ראש המועצה, רפיק חלבי, שסיפר לנו עוד על המקום. המיקום הגיאוגרפי הייחודי של דאלית אל כרמל שם אותה במרכז, ליד אתרי תרבות ונוף (המוחרקה, למשל) וקירבה למוקדי השכלה אקדמית. הייחוד של החברה המקומית הוא שיש שילוב גבוה של אנשים בחברה הישראלית, חברי כנסת (לשעבר ובעתיד הקרוב), אנשי רוח ותרבות ועוד. בכלל המקום של התרבות הוא מהותי בחיי התושבים פה. בכל שנה במאי נערך חודש תרבות בכפר המבוסס על היצירה המקומית של אנשי הרוח, המוזיקאים ועוד. הקהילה במקום משכילה מאוד ואחוז הזכאים לבגרות כאן הוא 82. כמו כן לאחרונה התפתחה פה מגמה של עידוד תעשייה ירוקה במקום תעשייה כבדה ומזהמת ובקרוב עתיד להיפתח במקום אזור תעשייה חדש בנוסף לאזור התעשייה שכבר קיים פה.

פרויקט עמים וטעמים

הפרויקט הזה קם כבר בשנת 1995 ומטרתו היא לפתוח חלון עבור הישראלים לטעמים שונים של תרבויות ועדות שונות. נפגשנו עם אבי שלמה, מנהל הפרויקט הזה, שאירח אותנו בדיוואן העמקים – מקום קסום בעוספייה וסיפר לנו על הפרויקט. ליחצו כאן לפרטים נוספים על הפרויקט. תראו איזה נוף מקסים
IMG_20190221_143602
יש כיום בעוספייה כשישה בתים מארחים שמשתתפים בפרויקט, חלקם קטנים וחלקם גדולים יותר ומותאמים לקבוצות (החל מעשרה אנשים) ודיוואן העמקים הוא הגדול מכולם ויכול להכיל עד 250 איש. כל הבתים המארחים בפרויקט כשרים בהשגחת הרבנות ולכן גם סגורים בשבת.
IMG_20190221_145104
בואו לצבור חוויות ולספוג תרבות, לבקר בבתים הפתוחים, לנסות ממסלולי טיולים חדשים ולהנות מאטרקציות וחוויות. עוד פרטים על הפסטיבל בדף הפייסבוק.