פסטיבל ימי ענף הזית

פסטיבל ימי ענף הזית יתקיים החודש בגליל ובגולן. איפה יש סיורים בחינם, ואיפה אפשר לעשות שמן כמו פעם? ויש גם מתכון מדהים!

אין דרך טובה יותר להתחיל את תקופת "אחרי החגים" והחזרה לשגרה מאשר בטבע. ומה מתקשר לטבע בתקופה זו של השנה יותר ממסיק זיתים וחגיגות הזית?
אני כבר שנים מודעת לסגולות הנפלאות של העץ הזה ומתחילה כל בוקר בכף שמן זית (עם חצי לימון). צאתי לטעום שמן זית ולהריח את הגליל כדי לספר לכם על מה שהולך לקרות פה ממש בקרוב: פסטיבל חגיגי וירוק שכולו הערצה לעץ הזית.
הפסטיבל יתקיים ברחבי הגליל ובגולן ב 1-19 בנובמבר.
יצאתי לשטח וחזרתי כדי לספר וכדי לארח את גברת הבלים מהבלוג הבל הבלים עם מתכון מבוסס על שמן זית. כאן למטה.
20161027_163833

עץ אחד, המון הפתעות

הצפון יפה ומרגש כל השנה. והפעם הסיבה הטובה לקחת את עצמנו הרחק מהסלון והטלויזיה ולנסוע צפונה היא עץ הזית. תוכלו למסוק את העצים, לאסוף אותם ולעבוד עם אבן הריחיים כדי להפיק מהם שמן, ממש כמו פעם.
הפסטיבל בהובלת המשרד לפיתוח הפריפריה  הנגב והגליל, מציע לכם שלל סיורים מודרכים בחינם, פעילויות רבות ונקודות תוכן חווייתיות, לכל המשפחה, בסימן הזית. איפה יש סיורים? מה מציעים בכל מקום?  כל המידע כאן באתר הפסטיבל.
20161027_103821
מה יש בו בעץ הזית הזה שכל כך מייצג את הישראליות שלנו? עץ אחד ותעשייה שלמה: שמן זית הידוע באיכותו בכל העולם, זיתים דפוקים שבלעדיהם לא קיים מטבח ים תיכוני, קרמים, סבונים ואפילו תרופות. פרי עץ הזית מאחד אנשים מעדות שונות בייצור ובתיירות המתפתחת בבתי הבד ובמרכזי המבקרים השונים.

איך תזהו שמן זית איכותי?

חשוב לוודא ששמן הזית שרכשתם הוא איכותי ומקורי. יש הרבה זיופים בתעשייה הזו וכדי להימנע מכך, כדאי להעדיף שמן זית בכבישה קרה, שלא עורבב עם שמנים אחרים ולא חומם יתר על המידה.
הידעתם? שמן שעורבב עם שמן נוסף, כבר לא יכול להיקרא שמן זית.
ישנו מיתוס שאומר שאם תכניסו את שמן הזית למקרר והוא יקפא, סימן שיש לכם שמן מקורי ואיכותי. מיתוס זה אינו נכון בעצם. יש גם שמן זית מקורי ואיכותי שלא קופא במקרר, מסתבר.
איך אפשר לדעת שהשמן מקורי ואיכותי?
פשוט חפשו את המדבקה של מועצת הזית על הבקבוק. כל שמן זית המיוצר בארץ צריך לעבור בדיקות שונות של מועצת הזית. אם יש עליו את המדבקה הזו, אתם יכולים להיות רגועים שהכל בסדר.
20161027_125826
 

ימי קדם בכפר קדם

פתיחה מושלמת לבוקר בפסטיבל הזית היא חוויה מקסימה של ימי קדם, בכפר קדם בהושעיה. בשביל להיכנס לאווירה, קודם כל תקבלו הסבר מרתק על המקום בליווי של תה צמחים מקומי, קפה שחור עם הל, זיתים דפוקים וכמובן – לבוש הולם!

20161027_100836

אחרי שתתלבשו ותספגו קצת אווירה, תמשיכו בדרך בכפר המקסים שיש בו מגוון בעלי חיים וצמחים מימי קדם.

20161027_102333

המסלול ממשיך בעקבות הזיתים שזה עתה נקטפו! מי יקטוף את הזיתים? אתם בעצמכם! אחרי המסיק העצמי, תחוו את כל התהליך השלם של הפקת שמן הזית בדיוק כמו שעשו פעם. בלי חשמל, בלי מכשירים ובלי מכונות.

20161027_104702

כאן הכל אתם עושים לבד. גם את נר החרס תדליקו אתם, באמצעות השמן שזה אתה ייצרתם. עוד מידע על הסיורים והאפשרויות השונות ניתן למצוא באתר של כפר קדם.

עין כמונים (לא רק גבינות)

את עין כמונים אתם בטח מכירים מגבינות הצאן המפורסמות של המקום. מסתבר שלא רק גבינות יש פה אלא גם יין, גלידות וכמובן שמן זית. במסגרת הפסטיבל יערכו בעין כמונים סיורים בבית הבד, המחלבה, טעימות גבינות ושמני זית מודרכים.  לכאן מגיעים הזיתים בדרך להיות שמן זית:

20161027_120600

העלות בהזמנה ותשלום מראש היא 35 ש"ח לאדם. להזמנות ופרטים נוספים: 04-6989680. עוד מידע ניתן למצוא בדף הפייסבוק של המקום או באתר האינטרנט. הסיור מתאים ליחידים, משפחות וקבוצות.

הגבינות המעולות שלהם יוגשו לכם על גבי מגשים בעבודת יד, עשויים מעץ זית.

20161027_125812

מוזיקה וזיתים דפוקים בדיר חנא

דיר חנא הוא כפר מקסים בגליל, המוקף עצי זיתים עתיקים. במהלך הפסטיבל תוכלו לבקר במבצר עתיק, בבית-בד מסורתי, לקחת חלק פעיל בסדנאות ועוד.

סיורים בכפר וסביבתו יערכו בשעות 11:00-14:00, בכל שעה עגולה. נקודת היציאה: תחנת הדלק בכניסה לדיר חנא. לפרטים והזמנות: מתנ"ס דיר חנא מאזן עלי 0522834403   

כך זה נראה במהלך הסדנא לכבישת זיתים (את המתכון הסודי תגלו בסדנא עצמה…)

20161027_143556

בימי הפסטיבל תוכלו ליהנות גם ממופעי תרבות.   הנה טעימה קטנה של מה שצפוי לכם אם תגיעו לבקר

[youtube YioHt_V88bI]

בית בד עם טעם של פעם

בבית הבד בג'וליס (ליד ירכא) תוכלו לראות את כל התהליך, משלב הזית ועד השמן

[youtube 6qMa1Oozi4g]

 עכשיו קבלו את המתכון המקורי של גברת הבלים:

גבינות משומרות בשמן

מעדן שמשתמש בסופים של גבינות מהמקרר או בגבינות שקניתם במיוחד. טעים בתוך סלט, על פיצה או סתם כנשנוש. אם השתמשתם בצנצנת יפה במיוחד, זו יופי של מתנה.
מצרכים
מבחר גבינות קשות (למשל קצ'קבל, צפתית, בולגרית או פטה)
2-3 שיני שום קלופות
2-3 עגבניות מיובשות, חתוכות לרצועות ארוכות
ענף קטן של נענע או אורגנו
שמן זית
מלח גס
כלים
צנצנת זכוכית יפה עם מכסה, מעוקרת במים רותחים
אופן ההכנה
חותכים את הגבינות לקוביות.  אם הגבינה שהתה במים קודם, מגלגלים את קוביות הגבינה במלח גס ומעמידים במסננת לניקוז עודפי המים לכ-6-8 שעות.
Cheese
קרדיט צילום: גברת הבלים
לאחר מכן מייבשים את הקוביות במגבת נייר.
מניחים בצנצנת זכוכית בצורה יפה את הגבינות, השום, העגבניות והנענע. ממלאים בשמן זית עד לכיסוי וסוגרים. שומרים סגור כשבוע, אחרי הפתיחה אפשר להעביר למקרר אבל לא חייבים.
Cheese_ready
קרדיט צילום: גברת הבלים