מכתב לילד שנוסע לפולין

והילד הזה הוא אחי

אח יקר!

שמעתי פעם שנהוג לבקש מהורי התלמידים לכתוב לילדים שלהם מכתב לפני הנסיעה לפולניה. זה אמור להיות סוג של הפתעה.

את המכתב הם מדפיסים, מקפלים ושמים במעטפה יפה אותה הם נותנים למורה (שזה אתה, במקרה הזה).

לא קראתי אף פעם מכתב כזה ואין לי מושג מה כתוב בו, אבל מנסה:

אני יודעת. אתה כבר לא ילד, ואני לא כותבת מכתב של אמא לילד בן 17 שעכשיו עושה רישיון ונוסע לפולין עם כל החבר'ה שלו, לספוג קצת היסטוריה, לשמוע סיפורי ניצולים ואולי גם קצת להשתכר בלילה בחדרים.

אבל רציתי בכל זאת לכתוב לך.

כי כשכל הילדים יקבלו את המכתב שלהם, כשתעמדו אי שם באיזשהו מקום שהיה פעם גיא צלמוות, או בור הריגה, או מחנה השמדה או בבי יער, תוכל גם אתה לקרוא את המכתב שכתבתי לך אני.

כשאנשים אומרים "מלח הארץ", אני ישר יודעת על מה הם מדברים.  נכון, היום כבר לא כל כך אומרים את זה. אומרים יותר דברים אחרים. ובכלל כולם, וגם אני בתוכם, נדמה שלעיתים אומרים בעיקר את הדברים הרעים ופחות את הטובים. מתלוננים על אלו שלא בסדר. אלה שנוהגים מגעיל בכביש. שלא נותנים לעקוף לפניהם באף תור. שמזעיפים פנים. שעובדים רק בשביל כסף. ששכחו כמה קשה עמלו כאן אנשים, בשביל להגיע למקום הזה מהמקום ההוא.

מהמקום ההוא הנורא והמר שבו אתה בטח עומד עכשיו. מהמקומות האלו עלו לכאן אנשים, וכן – גם אמא שלנו. שעברה את כל המסע הקשה הזה והגיעה לכאן ובנתה פה משהו ויצרה אותנו.

לכן אח יקר, כשאנשים יאמרו "מלח הארץ" אני יודעת שהם יתכוונו אליך. שעושה את עבודתך נאמנה, שתמיד האמין שלחנך וללמד זו זכות, שמאמין בעצמו וביכולת שלו לחנך את דור העתיד. שיודע שללמד זה לא רק להעביר חומר. זה להכיר את התלמידים, זה לראות אותם, לדעת מה הם צריכים, לחנך ולטפח אותם. פעם במיליון שנה יוצא לי לראות איזה תלמיד עבר שלך פוגש אותך במקרה, ואני רואה את המבט המעריץ. את התודה שבעיניים. מגיע לך. זה לא סתם שהם מוקירים לך תודה.

אתה איש מקצוע שמאמין בדרך שלו. אני אוהבת לראות איך אתה עושה את זה לא רק כמקצוע אלא גם כדרך חיים.

בכל חופש, במקום לנסוע עם הילדים לאיזה סקייט-פארק או לעוד סרט חדש של גיבורי על, אתה לוקח אותם להתנדב בלקט ישראל. למרות החום והלחות,  אתה שם בשדות, עם המשפחה שלך, קוטפים תוצרת חקלאית לעניי עירך ולעניי ערים אחרות. כי זו הדרך שלך.

גאה בך מאוד ומאחלת לך המשך מסע קל, עד כמה קל שזה יכול להיות.

שלך, אחות קטנה.

TOMER AND MEאח שלי ואני בילדותינו