פסטיבל הכליזמרים בצפת

הצפנתי עד צפת כדי לחגוג את פתיחת פסטיבל הכליזמרים 2016. ויש עוד המון דברים לעשות בעיר. מה למשל? הכל בפוסט אחד

ברוכים הבאים לעיר צפת.
תמיד יש מה לעשות פה ובימים אלו במיוחד: פסטיבל הכלייזמרים נפתח אתמול (15 באוגוסט 2016) ויימשך עד סוף השבוע.

להקשיב למוזיקה

הפסטיבל המיוחד הזה נחגג כאן מזה 29 שנה ומצליח לשמור על הסגנון המיוחד שלו. הפסטיבל משמר את המסורת המוזיקלית היפה הזו בסגנון הייחודי לעיר. למשך כמה ימים יש פה חגיגה של ממש. אנשים אפילו מברכים אחד את השני ב"חג שמח" (בחיי, שמעתי).
יש כליזמרים בכל מקום: ילדים מנגנים בפינת רחוב, תזמורות מאולתרות בחנייה בדרך לכל מקום, וכמובן מתחמי מוזיקה ובמות שונות: מזרח אירופי, סגנון קרליבך ועוד.
P1110634
הכליזמר הוא טרנד עולמי הפושט ולובש צורה, ובימי הפסטיבל יהיו בעיר כל ערב אפילו תקליטני-כליזמר! ידעתם שיש דבר כזה?
הפסטיבל אומנם מוגדר לכמה ימים אך החגיגות נמשכות כאן כל החודש כמעט, כאשר ב 25 לאוגוסט ייערך מופע הסיכום. לאחר תום הפסטיבל, בתאריכים ה 21 -25 באוגוסט, יהיו בעיר כיתות אמן בהן ניתן לבקר וליהנות עוד מחווית מוזיקת נשמה יהודית.
P1110629
בפסטיבל יתארחו מעל 170 אמנים בימים אלו, כליזמרים וגם אחרים:  רמי קלינשטיין, יונתן רזאל ועוד.
זכינו לראות את אייל שילוח, הכנר הבינלאומי. שילוח הוא מתלמידיו האחרונים של הכנר אייזיק שטרן. הוא וירטואז, מוכשר ברמות, אשר אוסף סביבו מוזיקאים מוכשרים אשר ביחד יוצרים חוויה מיוחדת. תראו בעצמכם:
[youtube mCnsRgOrsbw]
בטקס הפתיחה החגיגי אמש סיפר אביו של סמ"ר עוז מנדלוביץ שנפל לפני כשנתיים במבצע 'צוק איתן' את סיפור הכינור המרגש. ראש עיריית צפת שמע על כך שעוז ז"ל אהב את מוסיקת הכליזמרים וניגן על כינור מגיל צעיר. על הכינור שלו לא ניגן איש מאז נפילתו. לאחר הקרנת סרטון קצר ובו מצולם עוז מנגן את 'יידישע מאמא' שלושה חודשים בטרם נפילתו, עלה שילוח על הבמה וניגן מול ההורים והקהל הנרגש את  השיר בכינורו של עוז. הכינור ישמש את אייל גם במופעים אחרים בימי הפסטיבל.  

לטייל בעיר

צפת מתחברת לרוח, לא רק בגלל מיקומה של העיר, גבוה מעל העננים (אל תשכחו להביא סוודר, בערב קריר!) אלא גם בגלל שצפת היא אחת מארבעת ערי הקודש ומקושרת ליסוד הרוח. הקבלה והזוהר, שירי שבת ושולחן ערוך – כל אלו מקורם בעיר הזו. 
מקור השם "צפת" מהשורש צ.פ.ה, מאחר וממש מכל מקום פה ניתן לצפות בנוף המרהיב. השם נגזר גם מהמילה "ציפייה". כשאתם כאן, צפו למשהו נסתר, שאי אפשר לחוות במקום אחר.
20160815_133244
מיליון ומאתיים תיירים מגיעים לעיר כל שנה. הם מגיעים לכאן בתשרי לסיורי סליחות, בכסליו לסיורי חנוכיות, בל"ג בעומר כחלק מביקור באזור כולל הר מירון, ועוד. בעיר מפוזרים כ 25 ברקודים אותם ניתן לסרוק בעזרת QR CODE שיובילו אתכם עם הרבה עניין מנקודה אחת לשנייה.
סיורי חינם רגליים יוצאים כל בוקר בשעה 11:00 מבית קרית האמנים (תשאלו, כולם יודעים איפה זה).
ב"רוח צפת" – מרכז סיור והדרכה, מארגנים סיורים מיוחדים, הכוללים סיפורים שעוד לא שמעתם, מוזיקה חיה ומבט מעט אחר על העיר. הרוח מפעילה מערך סיורים ברמה גבוהה במחירים סבירים לקבוצות. המשתתפים בסיורים מתנסים בתלבושות מיוחדות ונהנים ממגע רוחני מיוחד.
הנה כמה רעיונות, קצת אחר מהסיור הרגיל.
P1110624
 

לנפח זכוכית

ביקרנו בסדנת ניפוח זכוכית וראינו את אמן הזכוכית בפעולה. ניפוח זכוכית היא אחת מהאומנויות הנפוצות בעיר. אפשר לעשות מזה (כמעט) הכל: כלים שימושיים, מזוזות, תכשיטים ומה לא. המקום פתוח במהלך היום להדגמות, סדנאות וצפייה בתוצרים.
רחוב ט"ו מספר 7, קרית האמנים. לסדנאות יש לתאם מראש. ליחצו על הקישור לפרטים נוספים.
[youtube y6zNosgJ6fc]

להתבשם מהיין

את הזוג המקסים, קרן ומשה, פגשנו ביקב שהוא בית. את האהבה ביניהם ואהבתם ליקב אפשר לראות כבר בשנייה הראשונה.  בבניין עתיק מול נוף מרהיב וכעשר דקות מהכרמים  שוכן יקב צפת. מדובר ביקב בוטיק המייצר 10,000 בקבוקים בשנה. לפני כעשרים שנה חזר משה לארץ, ועם חזרתו בתשובה החל ללמוד את נושא היין. בשנת 2004 ניטע היקב הראשון אל מול הר מירון. טעמנו קברנה סוביניון צעיר (2013), שלא יושן בחביות ובנוסף יין פורט שקיבלנו לטעימה יחד עם קוביות שוקולד מריר המעצים את הטעם. ניתן לבקר במקום ועדיף בתיאום מראש. עלות סיור עשרה ש' לאדם כולל טעימות. הסיור מתאים גם לילדים שצופים בתהליך הייצור ומורשים אפילו להיכנס לתוך מיכל היין!  לפרטים והזמנת סיורים ליחצו כאן או התקשרו: משה, 050-4480884.
P1110571

לטעום גבינות

יניב המאירי הוא דור שישי למשפחת גבנים. הוא קיבל את פנינו במחלבת המאירי וסיפר לנו איך הכל התחיל. לפני 179 שנים הייתה פה רעידת אדמה גדולה שהחריבה הכל. יהודים שגרו במקום נסעו ברחבי העולם וחיפשו עזרה מכל מיני מקורות ואחד היהודים שהגיעו לכאן אז היה סבו של יניב. בבית הזה הוא גילה מעיין מים זורמים. הוא חצב את הבית בצורת מערה ונתן למעיין את המקום שלו לזרום. המאירי היא המחלבה הראשונה בארץ. מייצרים כאן גבינות צאן כבר למעלה מ 170 שנה המבוססות על חלב טרי של צאן שרעה בטבע. גבינות הדגל הן ברינזה מלוחה וגבינה….צפתית כמובן. ניתן לבקר במקום וללמוד עוד על ההיסטוריה המעניינת שלו, באתר תמצאו פרטים נוספים. בכל שישי ב 12:00 יש כאן סיור, העלות היא עשרים ש' למבוגר ו 15 לילד. את הגבינות ניתן לקנות כאן או אצל חיים רפאל (בשוק לווינסקי בתל אביב).
P1110578-COLLAGE

להכיר מקומות נסתרים

בית עבו הוא בית היסטורי המסמל את החלוציות הציונית. לפני מאתיים שנה הגיע לכאן מאלג'יר שמואל עבו. הוא הגיע לכאן מטעמים ציוניים, היה רב הקהילה וסייע ליהודים רבים מול השלטון העותמאני. באותה תקופה יהודים לא הורשו לקנות אדמות, ועבו רכש אדמות רבות באזור באמצעות חברו שהיגר מאלג'יר לדמשק וסייע ברכישת אדמות באיזור: במירון, יסוד המעלה, משמר הירדן ועוד. מכאן יוצא בכל שנה ספר התורה לתהלוכת ל"ג בעומר המסורתית מצפת למירון. ניתן להגיע למקום ולשמוע את סיפורו המיוחד ללא תשלום. עוד על משפחת עבו ניתן לקרוא בערך בויקיפדיה.
P1110598
בית הקהל הוא האתר העתיק ביותר בצפת. הוא נותר כמעט בשלמותו ונראה היום כפי שהיה במאה ה-16. מדובר באתר מורשת מימי תור הזהב של צפת. המקום היה חבוי מתחת לאדמה במשך שנים רבות, עד אשר נקנה השטח למטרת בניית בית. כשהחלו בפעולות הבנייה, גילו את המקום שהשתמר כמעט כפי שהוא: מהמאפייה הקהילתית שהייתה פה אז נשתמר התנור אשר שופץ וכיום משמש לאפיית חלות, ונביעת המים עדיין קיימת וממלאת את המקווה שבמקום. המקום בנוי בסגנון הצפתי הייחודי שמטרתו להעביר את היופי שבעיר הזו, את החיבור בין החומר והרוח, בין המקווה והתנור. במקום נערכות סדנאות מסוגים שונים (מבוא לקבלה, אריגה, יצירת נרות). יש לתאם ביקור מראש בטלפון: 04-6924427. כל שבת אחה"צ יש במקום סיורים פתוחים לקהל.
P1110607
זהו. כתבתי קצת יותר ממה שאני כותבת בדרך כלל. מקווה שתהנו בצפת!
[youtube wwYpcmblX7k]