המצאת הכנפיים

מה חשבתי על "המצאת הכנפיים", ספרה החדש של סו מונק קיד, מחברת "החיים הסודיים של הדבורים"

בחורה עם מחשב נייד

מאחר ואני קוראת הרבה, יש לי נטייה לשכוח כמעט כל ספר שקראתי. כך שכחתי גם את עלילת הספר שקראתי מזמן, "החיים הסודיים של הדבורים", אבל כן זכרתי שחשבתי שהוא ספר טוב ונהניתי ממנו מאוד. כשראיתי שאותה המחברת כתבה את "המצאת הכנפיים", מיד צללתי לספר המופלא הזה.

975251על מה הספר?

הרבה לפני שהעבדות בדרום ארה"ב הוצאה אל מחוץ לחוק (ומי שראה ו/או קרא את "העזרה" יודע שזה קרה לא כל כך מזמן) היו ניצנים להתנגדות לעבדות.
הספר מבוסס על סיפורן אמיתי של האחיות גרימקֶה, שכנראה הקדימו את זמנם ביותר ממאה שנה. מדובר בסיפורן של הנשים הראשונות שלחמו נגד העבדות בארה"ב, ומהראשונות שלחמו לזכויות נשים. הן שילבו בין שני המאבקים האלו למרות שהיו גם כאלו שלא אהבו את זה.
הֶטי , שאמא מכנה אותה הנדפול, היא שפחה שחורה בצ'רלסטון בתחילת המאה התשע-עשרה. בחוכמתה היא מבינה את מצבה העגום אבל היא לא מפסיקה לחלום על חיים חופשיים בחוץ, ללא הכבלים והגדרות של מעסיקתה: משפחת גרימקֶה העשירה. כשהגיעה הטי לגיל המתאים החליטו שהיא יכולה להיות משרתת אישית, ולכן שרה, בת המשפחה, קיבלה את הטי כמתנה ליום הולדתה ה 11. שרה שונה מעט משאר בני משפחתנ, היא סקרנית וחכמה ובעלת שאיפות. מגיל צעיר ברור לה שהיא נועדה לעשות שינוי בעולם בו היא חיה, אך שוב ושוב היא נתקלת בקשיים, ולא ממש ברור לא איך תגיע לעשות את השינוי. הספר מלווה את חייה של שרה מצד אחד ושל הטי מהצד השני ברגישות ובתבונה.
את השאר תקראו בעצמכם.

למה אהבתי אותו?

המחברת עשתה פה עבודת מחקר רצינית. רק כשמגיעים לסופו מבינים איזו עבודה עדינה ומדוייקת נעשתה כאן בשילוב של הפרטים שבאמת קרו, העלילה שנכתבה לצורך הספר, והרוח של אותה התקופה. היא ישבה בארכיונים ונברה במסמכים בהשראת דמותה של שרה גרימקה, חלק מהפרטים מדוייקים להפליא ולקוחים מתוך חייה, וחלקם בידיוניים ולוקחים את הסיפור קדימה.

איך זה מתחיל?

היתה תקופה באמריקה שאנשים ידעו לעוף. מאמא סיפרה לי את זה לילה אחד כשהייתי בת עשר. היא אמרה, "הנדפול, סבתא שלך ראתה את זה בעיניים שלה. היא אמרה שהם עפו מעל עצים ועננים. היא אמרה שהם עפו כמו קיכלים. כשבאנו להנה השארנו ת'קסם הזה מאחורה."
מאמא שלי היתה פיקחית. היא לא ידעה לקרוא ולכתוב כמוני. כל מה שהיא ידעה בא מהחיים בצד הנדיר של החסד. היא הסתכלה לי בפנים, איך שהם נשטפו בצער וספק, ואמרה, "את לא מאמינה לי? מאיפה את חושבת הגיעו השכמות שלך, ילדה?"
לעוד המלצות ודיונים על ספרים – קליק למועדון הקוראות שלנו.