על שלושה ספרים העולם עומד

בחורה עם מחשב נייד

אוקיי אז אולי קצת הגזמתי אבל אחרי כותרת כזו? אין מצב שאתם לא קוראים את ההמלצות שלי. מוכנים?

המותח

היורשת מדלהי, מאת ויקאס סווארופ. על הסופר הזה בטח שמעתם בהקשר של ספרו הראשון שהפך מאוחר יותר לבלוקבאסטר: נער החידות ממומביי.
yoreshet
על מה הספר?
הרקע של הספר הזה הוא פשוט הודו. עם כל המקדשים והחנויות הגדולות שבה, עם עניי הרחוב והמיליארדרים הגדולים שחיים בה, ובקיצור כל הפערים האלו שתהום כל כך עמוקה ביניהם. סאפְּנָה  היא הודית צעירה שעזבה את לימודיה כדי לפרנס את משפחתה, או מה שנשאר ממנה. המשכורת הזו מספיקה בקושי לקיום בסיסי ולצרכיה של אחותה הסטודנטית בעלתה דרישות הגבוהות. מאז שאחותה נפטרה, סאפנה מגיעה מידי יום שישי למקדש הקרוב למקום עבודתה כדי לכפר על עוונותיה. יום אחד שהיא פוגשת שם מיליארדר שמציע לה לרשת אותו כמנכ"ל חברה גדולה, בתנאי אחד: היא צריכה לעמוד בשבעה מבחנים. לוקח לה זמן להשתכנע. ומכאן זה הולך ומסתבך.

 מה חשבתי עליו?
אהבתי מאוד את הספר הזה. ממש לא יכולתי לעזוב אותו. הסופר ממש טווה פה במיומנות עלילה מרתקת. בכל מבחן מחדש שאלתי את עצמי איך זה יתחיל ואיך ייגמר. הסיפור לא מפסיק להפתיע, ולא רק שהוא אינו צפוי בשום נקודה שלו, גם האלמנטים האחרים נותרים מעניינים: הדמויות שהולכות ומתפתחות, המצב החברתי והכלכלי בהודו, ועוד. הסופר מותח פה ביקורת ברורה על כל מה שקורה שם: שחיתות במשטרה, בממשל ואיפה לא, עבריינות צמרת, תחרויות ריאליטי וכל מה שקשור בכך.הביקורת הזו שאינה טרחנית וצדקנית אלא פשוט חלק מהסיפור היא עוד סיבה שגרמה לי לאהוב את הספר.

איך זה מתחיל?
אנחנו אף פעם לא מקבלים בחיים את מה שמגיע לנו. אנחנו מקבלים את מה שהצלחנו להשיג במשא ומתן. זה הלקח הראשון שהוא לימד אותי. בשלושת הימים האחרונים אני מיישמת את ההנחיה הזאת הלכה למעשה, נושאת ונותנת במרץ עם תובעַי ורודפַי, בניסיון נואש לעכב את עונש המוות, שלדעת כולם מגיע לי.

הדרמטי

שירו של הלב, מאת ג'ודי פיקו. אני אוהבת את הסופרת הזו וקראתי רבים מספריה. גם כאן תמצאו דרמה משפטית מרגשת במרכז, דמויות עם כישרון מרכזי כלשהו, וקצת דמעות.
968111על מה הספר?
זואי היא צעירה אמריקאית טיפוסית שנקלעת למשבר רציני בחייה האישיים. היא מתמסרת לקריירה שלה ושוקעת ביום יום למרות שהיא אוהבת את מה שהיא עושה: מטפלת במוזיקה. פתאום משהו קורה והיא מגלה את עצמה מחדש. וכשהכל נראה יותר טוב פתאום יש מטרה להשיג ולא בטוח שכולם רוצים לעזור לה. הספר בודק את הגבולות הדקים של זהות מינית, יחסי משפחה, הורות, פוליטיקה וכן גם פה – דת. אמריקה הנאורה מגלה את פניה השמרניות בדרמה משפטית שמתחוללת במרכזו של הספר הזה. האם הטובים ינצחו? ומה יקרה אז? כל התשובות בספר.
 מה חשבתי עליו?
אני אוהבת מאוד את הכתיבה של פיקו ואהבתי את הספר בגדול. היה לי קשה מעט עם האסונות-בשרשרת ועם ההרגשה הזו שהכל נהיה מאוד רע בשביל שהסוף יהיה טוב. למרות זאת הוא כתוב היטב ונראה שכרגיל אצל ג'ודי פיקו היא חקרה את הנושא באופן יסודי ביותר לפני שהתיישבה לכתוב עליו.
איך זה מתחיל?
ביום שבת שמשי ובהיר של ספטמבר כשהייתי בת שבע, ראיתי את אבי נופל ומת. שיחקתי עם הבובה האהובה עלי על חומת האבן שגבלה בשביל הגישה שלנו, בזמן שהוא כיסח את הדשא. רגע אחד הוא זז, וכעבור רגע שכב עם הפנים על הדשא כשהמכסחה ממשיכה לנוע בכוחות עצמה, בהילוך איטי, במורד החצר האחורית שלנו.

התיעודי

קורינה, מאת ענת הדס. המחברת תיעדה את סיפור חייה של חמותה (=אימא של בעלה) וכתבה אותו כסיפור אהבה, ובעיקר סיפור חיים.
korina
על מה הספר?
קורינה היפה, שהיא כמו שמבינים במהלך הקריאה – אימו של בעלה של המחברת, גדלה באיסטנבול בשנות הארבעים של המאה הקודמת. נסיבות החיים הובילו אותה לעלייה המתבקשת לארץ ישראל. לגמרי במקרה היא מגיעה לאחת השכונות המסכנות ביותר ביפו ושם בונה את חייה. חיים לא פשוטים אשר מלאים בשאלות תהומיות בנוגע לבחירות שעשתה והאם הן היו נכונות. שאלות שנדמה שכולנו לעיתים שואלים את עצמנו אבל אין ממש תשובה.
מה חשבתי עליו?
אהבתי את הספר, מאחר והוא כתוב היטב ובעיקר מאחר וסיפור החיים של המתועדת מעניין. אני משתתפת כעת בקורס של כתיבת סיפורי חיים ולכן גם היה לי עניין מקצועי בספר שכזה. קצת פחות אהבתי את החלקים של ההתחבטויות הפנימיות של הגיבורה שלא משאירות הרבה מקום לדמויות שלידה, שלא לומר "לצידה", להתפתח ולהעניק משמעות לנוכחותן בסיפור.
איך זה מתחיל?
החורף הקדים להגיע השנה.
הרוח מכה בחלונות הבתים ומגיפה את התריסים. שכונת בלאט אוספת לחיקה את תושביה. הכול ממהרים לחזור לבתיהם המדיפים ריחות תבשילים. שלמה, בחליפתו האפורה, מהדק לגופו את שולי מקטורנו, באפו עולה ריח תבשיל הכבש של מרים השכנה, שמטבחה נפתח אל החצר המשותפת.
 
קליק קטן למועדון הקוראות של זמורה ביתן.