אהבה באחוזת טיינפורד: צפוי ומרגש

הבטיחו לי שמדובר בסיפור רומנטי המתרחש באחוזה על רקע מלחמת העולם השנייה. הבנתי שהוא טומן בחובו דרמות, מהפכים, עליות וירידות. קיראו מה חשבתי.

על מה הספר?

אליזה לנדאו, בשמה המקורי והיהודי-המובהק, היא נערה צעירה בווינה של שנת 1938. יש לה אחות מדהימה, וזוג הורים יפים ומוכשרים עד מאוד.
הם אוהבים לבלות אחד עם השני, לאכול רקיקים משובחים, ולהנות ממוזיקה קלאסית איכותית.
יש להם בית יפה וצי של משרתים. הספר מתחיל בנקודה בה היא נפרדת מכל זה ונאלצת להגר לאנגליה.
הוריה, שהבינו קצת לפניה שהמצב לא הולך להיות פשוט להם שם כיהודים, משכנעים אותה שלעבור לאנגליה, גם אם זה כרוך בירידה במעמד, זה הדבר הנכון לעשות.
היא מגיעה לאנגליה ברכבת ומשם על עגלה עם סוס היישר לאחוזת טיינפורד. היא מקבלת חדר בעליית הגג, מדים אותם היא נאלצת ללבוש כמשרתת, וסינר.
למרות הכל היא שומרת את השמלה המפוארת בארון, ואת הפנינים שנתנה לה אמא ערב לפני שעזבה, קרוב ללב. אל דאגה! כל אלו יצוצו ויעלו אל מעל פני השטח.

מה חשבתי עליו?

אהבתי את הספר, את השפה בה הוא כתוב, את הדמויות שעוברות תהליך ואת התפאורה לכל ההתרחשות. בכל זאת אני חייבת להזהיר אתכן: מדובר בספר צפוי מאוד! לא הייתה כמעט
התרחשות אחת שלא יכולתי לחזות אותה במהלך הקריאה. לא תמיד אנחנו רוצים שיפתיעו אותנו, אבל בכל זאת זה קצת מאכזב כאשר כל דבר הוא כל כך צפוי מראש. למרות העניין הזה
אני חושבת שמדובר בספר טוב, קריא, ומאוד התחברתי אליו מבחינת העניין האישי שלי באותה תקופה היסטורית ובסיפורן של המשפחות שנשברו.

איך זה מתחיל?

"כשאני עוצמת את עיני, אני רואה את בית טיינפורד. בחשכה, בשוכבי במיטה, אני רואה חזית בנויה אבן בזוהר שעות אחר הצהריים המאוחרות. אור השמש משתבר על חלונות הקומה העליונה,
והאוויר אפוף ניחוחות מגנוליה ומלח. קיסוס מעטר את הפתח המקושת אל המרפסת, ועקעק מנקר בחזזית המכסה את רעפי אבן הגיר.
עשן מיתמר מאחת הארובות הגדולות, והעלים בשדרת עצי הליים שטרם נכרתה – גונם ירוק-מאי, והם מטילים צללים מנומרים על שביל הגישה".
אהבה באחוזת טיינפורד. מאת נטשה סולומונס. 378 עמודים.
קליק קטן למועדון הקוראות של זמורה ביתן.
t_1