עם הפנים למחר – ועידת הנשיא 2013

רבות דובר על הועידה: מי הגיע, למה, מתי ובעיקר כמה זה עלה לנו. עליתי לירושלים לשמוע את הדוברים, להרחיב אופקים בנושאים שברומו של עולם (כן אפילו סקס), לדעת לפחות קצת איך ייראה המחר של כולנו, ולספר לכם על זה.

טוני בלייר

ראש ממשלת בריטניה ה 52.
לדבריו למנהיגים קל יותר לתת עצות מאשר לקחת החלטות.
לטענתו לא יהיה תהליך דמוקרטי ללא תהליך כלכלי, השניים קשורים זה לזה ובלתי נפרדים.
מנהיגים צריכים להיות יצירתיים בנושא של איך מובילים שינוי . האתגר הגדול ביותר של ממשלות הוא להביא לידי כך שהדברים באמת ייעשו. הביצוע זה החלק הקשה ביותר עימו מתמודדים מנהיגים מידי יום. האתגר במנהיגות הוא לחנך את הדור הבא לחשיבה פתוחה על מנת שינהיגו היטב את דור העתיד.

רם עמנואל

ראש עיריית שיקאגו. בעבר כיהן כראש סגל הבית הלבן.
מבחינתו הדבר החשוב ביותר שהוא אמר ויכולתי בהחלט להסכים איתו הוא שכשמדברים על תהליך השלום אנשים מתרכזים יותר מידי בתהליך ופחות מידי במטרה. יש למצוא את ההזדמנות בכל אתגר, וההזדמנות הזו קוראת לנו להתקדם. לעולם טוב יותר, לשלום. הוא סיפר שכשהוא היה בבית הלבן והיה צורך להתמודד עם משבר כלכלי קשה היו שינויים שחייבים להיעשות. המנהיג צריך לשאול את עצמו איך להפוך את השינוי לחבר של הציבור במקום לאויב. כדי להצליח בכך כל מנהיג חייב שיהיו לו  שלוש תכונות: כוח, ביטחון ואופטימיות. מבחינתו להיות ראש עיריית שיקאגו זו המשרה הכי טובה שהייתה לו בחיים הפוליטיים.

שמעון פרס

פני המנהיגות משתנים. המנהיגים היו צריכים להסכים להיות מובלים על ידי העם, האנשים, בקיצור אנחנו. מנהיגים צריכים לתכנן איך להפיץ את משנתם לעם ולא להיות שליטים על העם. אנחנו חיביים לכבד את הסביבה שלנו ולשמור עליה מכל משמר. פרס: "לא חשבתי מעולם שאוויר נקי יהפוך להיות סחורה".

רם עמנואל, שמעון פרס, טוני בלייר

ביל קלינטון

קלינטון קיבל את עיטור הנשיא בטקס הענקת אות הכבוד מאת שמעון פרס. כולם מחאו כפיים במשך דקות ארוכות והמשיכו להריע לקלינטון ידיד ישראל לאחר הסרט המרגש שהוקרן. גם הוא עצמו ישב עם דמעות בעיניים. ואז הנאום. לאורך הדרך עשיתי המון טעויות, אמר קלינטון. ניסיתי לחשב מה אני יכול ומה אנילא יכול לעשות. בסופו של יום צריך לקום ולעשות. לדוגמה אני חושב עכשיו שארה"ב הייתה צריכה מלכתחילה להיות מעורבת יותר במקרים כמו טבח העם ברואנדה. זה נחמד לי לקבל פרס כבוד, אמר קלינטון, אבל אין יעד סופי ואין ניצחון סופי במשימה של תיקון עולם! ואת זה הוא אמר בעברית.

קלינטון בצעירותו, מתוך הסרט שהוקרן

כל אחד מאיתנו מתעורר בבוקר עם סולם ערכים כלשהו: בצידו האחד התקוות, החלומות העולם אותו אתה רוצה ליצור; בקצהו השני פחדים, כעסים, אכזבות. האיזון הוא קצת שונה בכל יום מחדש. אנחנו חייבים להניח לצד השלילי כדי לטשטש מונחים כמו "אנחנו" ו"הם".

*אומנם לא קיבלתי ½ מיליון שקלים, אבל אני מודה שגם עבורי הנאום של קלינטון היה גולת הכותרת של הועידה.

קצת סקס

התור להרצאה של ד"ר רות וסטהיימר היה ארוך ביותר. היא לעומת זאת לא הפסיקה להתלונן שעשו טעות ונתנו לה רק חצי שעה, קוויקי, לדבריה. מה היא סיפרה לנו?
היא סיפרה לנו שיותר מ 30% מהנשים לא מגיעות לאורגזמה במהלך קיום יחסי מין, שבמסורת היהודית הגבר מחוייב גם לסיפוק המיני של האישה שלו,  כי מטרת הסקס היא לא רק רבייה, ושהיא ממליצה לזוגות לקחת חדר באיזה מוטל כדי לשבור שגרה ולהחזיר את האינטימיות.

יאיר לפיד

ולסיום תמונה של לפיד שדיבר על חשיבות השילוב של החרדים בשוק העבודה המקומי על מנת לשנות את פני החברה הישראלית.

להתראות בשנה הבאה.