הבלוג של אירוס

iroos

צלמת & הרבליסטית. כותבת . אמנית רב תחומית מפתחת מוצרים אגדיים מצמחי מרפא . חפרפרת ארכיונים. עושה פרמה קאלצ'ר .גרה על שפת המכתש. חיה slow. מגדלת שני בנים שובבים וארטישוק.

עדכונים:

פוסטים: 41

עוקבים: 6

החל מיוני 2013

גדול המחזאים בתיאטרון הישראלי זוכה למחווה אדירה לקראת יום הולדתו ה -89  על ידי הבמאי היוצר יוצא הדופן  - דורון ג’רסי . תמהיל הקסם  והדימויים הגדולים מן החיים  , שאלוני כל כך אהב להשתכשך בהם  ניכרים כבר בכותרת של הסרט : ״היה היה מלך״  !

 אותו המלך- הדמות הכבירה ביותר במחזותיו , שהדגישה את הממלכות האדירות , את הפנטזיה ,  את החיים האחרים מלאי הפאר והקסם ,  שניסים אלוני לש בהם והביא אותם לבמה כהיפוכם הגמור של המציאות  היבשושית. האפרורית . היומיומית. ימות בסוף הסיפור הזה. 

6

ניסים אלוני הכיל שינוי עצום בתיאטרון הישראלי.  לא עוד תאטרון שמספר את סיפורה של מדינת ישראל. לא עוד החלוציות והחיים שלנו פה . אלא ההפך. כשניסים מגיע הכל מתהפך.  הוא מביא איתו אל התיאטרון את האגדה, את  הפנטזיה , את ה : ״לא כאן״.  את ה : ‘שם בארצות רחוקות רחוקות’ .  לא עוד התעסקות חד-גונית בעצמינו  . ואיך שיהונתן גת הגדיל לתאר- ״ הוא ביקש להוציא את עצמינו מהתחת של עצמינו. והוא הצליח.״

5

דורון ג’רסי יוצר הסרט, לאחר שהפך את הארכיונים וגרד להם את התחתית   מקפיד גם הוא להביא את הסיפור  של אלוני  ברמת דיוק ותשומת לב וכישרון גדול . כי אחרת אי אפשר. שהרי לא ניתן לתאר אמן גדול שלא -בכלים אמנותיים .אחרת זה לא ״זה״. לצורך הפיכת האוצר הארכיוני  ליצירה, לסרט.  מגייס דורון  שותפים מוכשרים נוספים : אילה שרוט , שמחברת את האנימציה באופן שובה לב ,את דניאל סולומון  המוסיקאי שהופקד על יצירת הפסקול , את ציוריו של יוסל ברגנר הצייר,שהוא בבחינת  הדם הזורם בעורקים של כל היצירות ,ואת שרשרת השחקנים והמרואיינים הכובשת.

3

ההתפעלות   האדירה של הבמאי  מניסים אלוני משתקפת בסרט. והוא מכניס את עצמו לשם . במקצב, בחלוקה, בקטעי האנימציה הפיוטיים ,במוסיקה, בפרטי ארכיון נדירים , בפס קול של יוסי בנאי ובקולאז’רחב יריעה של קרעי ארכיון. הוא  מרחיב את מושג הדוקו  ויוצק בו פרודוקטים אניני טעם  של תכנים חזותיים וסיפוריים. דורון יודע לספר סיפור . והוא רותם לסרט שלו  את החבורה המיוחדת שתרכיב את  הפרקים ביצירה.  ״הוא היה שף כשזה הגיע לשפה , אומרת  רבקה מיכאלי״ , ״זה התנגן לך באוזן כמו משהו טעים שאתה אוכל ״ אומר  גברי מהגששים . ״ לצוד פרפר זה המימוש״ , אומרת  אדית אסטרוק שהיתה אהובתו מספר שנים , ״המימוש הורס את החלום. הוא הרגיש בכל סוף עבודה על מחזה כסוג של מוות קטן.״

9

כשהאמנות מדברת על האמנות מתרחשת  יצירה חדשה. והיא חיה כל הזמן. כל עוד היא מדוברת. ניסים אלוני חזר שוב ושוב לשייף את המילה. בעצם ,הוא לא התכוון לשים את הנקודה בסוף המשפט אף פעם. דורון זורם עם הקסם הזה. אך בסוף הסרט ישים לזה  סוג של סוף .

4

במחזות  של אלוני  המלך הגדול והאדיר שרוי בגלות. וכמובן שהוא מדבר על עצמו.  אך הוד אדירותו אינו מסתפק  בהדר ובמיוחדות בלבד , אלא שניכרות בו תכונות אנושיות בסיסיות שמחברות אותו מאוד לקרקע. המלך  הגולה הוא גם קצת היפוכנדר, קצת קורא עיתונים , קצת  חופר בירוקרטיה. בשר ודם. אבל בכל זאת – מלך!  

12

 בשנות השישים  לא הבינו את ההצגות של ניסים  ואת המשמעויות העמוקות  שבתכנים שהוא מביא איתו ,  אך נהנו מהן והתרגשו לא אחת. עם השנים הלכה ופחתה ההתלהבות , הלך והתעצם הערפל של- ״למה הוא בדיוק התכוון ״. אותו מחזאי שכתב את  בגדי המלך , הצוענים של יפו ואדי קינג , ושיסחוף את הקהל בתחילת הדרך אל מעבר לגבולות ההבנה במערכה הראשונה  ,יהפוך ברבות השנים ליותר ויותר לא-מובן עד שקהלו ייגלה ממנו , יפנה לו עורף וישאיר אותו לבדו עם אוצרות רעיונותיו. ניסים אלוני  הוא אותו האיש שהמציא את הגששים. הוא זה שכתב להם את המערכונים הכי ידועים שפיצצו את האולמות במשך שלושים ומשהו שנה. אך למרבה הצער , מה שעשה למען עצמו לא תפס..

יוסי פולק מספר במהלך הסרט על אחת מהפעמים האילו שניסים ישב כל הלילה לחפש את המילה. איזושהיא מילה. ולא מצא. ואז  בארבע בבוקר זה קרה והוא  מצא אותה.היא היתה מורכבת מהאותיות   ל. א .  בעודו רושם את האות א’  עף לו פרפר לילה גדול מתוך מכונת הכתיבה ..

8

” הפרפרים הם המילים. הם הדימויים . הם החלומות והבלתי נתפס.  ברגע שתפסת את הפרפר . מימשת את החלום. והמימוש הוא הסוף ועל כן גם המוות.    להשאיר את היצירה כל הזמן חיה משמעה לא לסיים אותה אף פעם. ניסים אלוני לא רצה לסיים את היצירות שלו אף פעם. ”  אומר דורון ג’רסי . ״שימי לב ללהשתלשלות הזו :   המחזה ‘הכלה וצייד הפרפרים’   מתחיל  מציור של יוסל ברגנר  .נ יסים אלוני כותב מחזה על בסיס הציור הזה , בא רם לוי ועושה סרט על המחזה  ואחר-כך האנימטורית  אילה תרכיב מזה  אנימציה , שתשובץ בחזרה בתוך  סרט דוקו שאני ארכיב לבסוף  - ״היה היה מלך״-על זה בעצם הסרט והרעיון המוביל אותו – להמשיך ולגלגל את הוויתו של ניסים אלוני בדרך המיוחדת הזו.״ 

10

“יש כאב אמיתי בוער בכתיבתו .  דרך הבריחה שלו לעולמות האילו הוא אומר משהו על החיים שלנו כאן עכשיו . ישנה הקבלה בין החיים של אלוני לבין המחזות שלו. למדתי המון על אמנות דרך העשייה של הסרט. מה זה להאכיל קהל  בכפית?  ואני, כל העשייה של הסרט  הייתי בעיניין הזה  ובשאלות הללו.  מי הקהל שלך ?  לכמה אנשים אתה רוצה שהסרט הזה יפנה? מבחינתי זהו  אחד מדיוקנאות האמן- המלחמה הפנימית הזו בין השפה הפנימית שלך לבין הדרכים לשתף אותה עם הקהל. גיליתי את עצמי , כשערכתי והפכתי בין הסצנות אין -סוף פעמים. ממש כמו ניסים אלוני. הדם ,היזע והדמעות שאתה מוכן להגיר מתוכך .

כששואלים אותי : ״מדוע בחרת לשים את הזרקור על ניסים אלוני ״     אני עונה בתשובה : ״הסרט הזה , במידה רבה בחר בי.״

2

 ״כשצופים בהצגה של אלוני רואים שהשחקנים מתענגים על המילים.״ מספרת אילה, אמנית האנימציה בסרט, ״רצינו להביא את השפה הזו גם לאנימציה.  ככה גם הדמויות המצויירות עפות בין המילים  הצייד מנסה לצוד את המילים .. המילה היא כמו פרפר היא נמוגה מבעד לרשת .אילו  בדיוק הדימויים שניסים אלוני מתייחס אליהם במחזות שלו , וזה מה שדורון  יבטא אחרכך בסרט .מה זה הפרפר?  זה משהו שאי אפשר לתפוס אותו אף פעם.  ככה הדימוי …

1

במלאת 89 שנה להולדתו של ניסים אלוני, יוקרן הסרט היום, יום ב’, ה – 24 באוגוסט, בשעה 20:30  על קיר תאטרון הבימה. בנוסף  יוקרן  הסרט  בסינמטק  מה -26 לאוגוסט ואף יעלה  שוב בערוץ 8  ביום ה 19 בספטמבר. לביקור בעמוד הפייסבוק של הסרט.

זמני הקרנה בסינמטקים :

סינמטק ת”א
26.8 יום רביעי ב21:00 
28.8 יום שישי 14:30, 22:00 
29.8 יום שבת 11:00

סינמטק ירושלים
27.8 יום חמישי 20:45 הקרנה בנוכחות היוצרים 
29.8 יום שבת 19:00

עוד מהבלוג של אירוס

תצוגה מקדימה

מקום (עמוק) בלב- קמפינג באבירים

   את סיפור המפגש עם שוקה גררתי לפוסט אחר. עכשיו נשארנו רק  אני , הילדים , הלילה המנצנץ  וצ'ק -אין לקמפינג  באבירים     'מקום בלב'  , שלא...

תגובות

פורסם לפני 3 years
תצוגה מקדימה

אורגת השטיחים -מקווקז למצפה רמון

באחד‭ ‬מימי‭ ‬השישי‭ ‬הבהירים‭ ‬במצפה‭ ‬רמון‭, ‬בדרך‭ ‬הביתה‭, ‬פגשתי‭ ‬חבורה‭ ‬צעירה‭, ‬לא‭ ‬מוכרת‭,  ‬שהיתה‭ ‬בדרכה‭ ‬לאלונה‭. ‬היתה‭ ‬זו‭ ‬קבוצה‭ ‬שעוסקת‭ ‬בפעילויות‭ ‬חברתיות‭ ‬בשכונות‭...

תגובות

פורסם לפני 4 years
תצוגה מקדימה

״לחפש ולמצא ״ - אלון בונה ממלכות ממים ואדמה

'כמה עמוק וכמה רחוק אתה מוכן ללכת כשאתה מחפש' 12 שנה של עיסוק בפיתוח ובבניה בבוץ, חומר הבנין הקדום ביותר שידוע לנו וחזר לקדמת הבניה בשנים האחרונות עם המגמה הירוקה שהולכת וצוברת פופלריות בכל רחבי הגלובוס. סיפורו של אלון בן...

תגובות

פורסם לפני 4 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה