משה איבגי נכנס לפוליטיקה

עם פרסום הידיעה כי הפרקליטות החליטה להגיש כתב אישום נגד השחקן בפרשת ההטרדות המיניות והמעשים המגונים, איבגי עושה פליק פלאק לאחור ומחליט להפוך לפוליטיקאי

** עדכון 9.1.20 **

שנתיים וחצי אחרי שנפתח משפטו של השחקן והבמאי משה איבגי, שהועמד לדין בגין ארבעה מקרים של מעשים מגונים ובשלוש עבירות של הטרדות מיניות של נשים, הרשיע בית משפט השלום בחיפה את איבגי במעשה מגונה וזיכה אותו מחמת הספק משני אישומים אחרים.

בכתה האישום תואר כיצד איבגי תקף את הצעירה א' במהלך יום צילומים של סרט שצולם באוגוסט 2012 וכאשר שאלה אותו מה הוא עושה, השיב לה "הפרצה קוראת לגנב". ביום אחר נצמד איבגי לצעירה, חיבק אותה ולחש שאוזנה שהוא מעוניין לקיים איתה יחסי מין. בית המשפט אימץ את עדות המתלוננת וקבע שעדותו של איבגי היתה "פתלתלה ומתחמקת" ולא אמינה. איבגי הורשע בשני מקרים של מעשה מגונה בעקבות תקיפת הצעירה.

יותר משנתיים חלפו מאז שפרשיית איבגי עלתה לכותרות, והשבוע סופסוף התקבלה החלטה בפרקליטות להגיש כתב אישום בגין הטרדה ומעשים מגונים שביצע השחקן בארבע נשים, על פי החשד. עדויותיהן של מספר נשים נוספות נשארו על רצפת חדר העריכה של הפרקליטות, בשל חוק ההתיישנות שלא מאפשר הגשת כתב אישום בעניינן. אבל התיק עב כרס וענף, ונבנה בתהליך משפטי מוקפד ותקין – תלונה, חקירה, השלמות חקירה, שימוע ופרסום החלטה. ומכיוון שמדובר בתיק בפרופיל גבוה, הפרקליטות גם לקחה כאן את הזמן ועשתה עבודה ממושכת בחקירה ובהשלמות לחקירה עד שפרסמה את החלטתה בעניין. ואז בא איבגי.

איבגי, שמן הסתם נמצא במקום מאוד לא נוח בחייו כרגע, ולאחר שמיצה את כל האפשרויות לנסות לשכנע את הפרקליטות שהמתלוננות נגדו שופכות את דמו, יוצא בקריאות זעזוע לתקשורת "זה פשוט מזעזע. אני לא יכול שלא לחשוב שהכל זה פוליטי. אני לא יכול לא לחשוב על זה. לא יכול להתנתק מזה… פשוט מטורף. מדהים. אולי הם פוחדים בגלל כל האווירה" (כך מתוך כתבה שפורסמה במעריב) וגם "גועל נפש, עינוי דין של שנתיים ושלושה חודשים. זה לא שכאילו הם עשו איזה עבודה או אספו איזה חומר, להפך, פשוט תקעו את זה ככה ובסוף החליטו להגיש כתב אישום". (כך אמר לתאגיד השידור כאן)

׳פוליטי׳, הוא אומר, ומפנה את האש אל עבר טחנות הצדק. הו, דון קישוט, אל תהיה כל כך תמים.

סימנים של אשמה

אנחנו חיות וחיים בעידן מאוד לא פשוט לתוקפים מינית, על כל הסקאלה. החברה פחות סלחנית, ׳מעידה׳ היא כבר לא תירוץ, ׳אווירה׳ היא לא טיעון קביל ואוי ואבוי למי שיפנה להאשמת הקורבן. אז איך יכול היום מטרידן מן השורה לצאת מהבוץ שנקלע אליו? ובכן, זה קל – הוא פשוט צריך להסתכל למעלה ולראות איך עושים את זה הגדולים. שניה, כבר מגיעה לזה.

בעבר ידענו שנאשם אכן אשם כשפנה לעורכי הדין התותחים הכבדים שמייצגים את העבריינים הרציניים בתחום הפשיעה שבו נחשד. והנה, איבגי לא מפספס בזה ופונה לעו״ד ציון אמיר. אבל זה בקטנה. את אומנות השחרור מהבוץ יונקים היום עבריינים מלמעלה. רצית פוליטיקה איבגי? הנה פוליטיקה, והנה איך שהיא מתהפכת עליך עוד לפני שהנחת בה רגל אחת.

בימים שבהם ראש הממשלה שלנו, שאיבגי כל כך מתעב, עושה כל שביכולתו כדי להסביר לנו שכל העולם ואישתו אשמים בכל התיקים נגדו ורק הוא זך וטהור, (מה שמחזק את החשדות בדבר אשמתו), הרי שה׳אווירה׳ שאיבגי מתאר היא בהחלט גורם מכריע. מותר לחבוט במשטרה, אפשר לבעוט בפרקליטות, אפשר לקחת את החוק ולדרוך עליו, לרמוס ברגל גסה תהליכי חקירה דמוקרטיים ורלוונטיים ולכנותם ׳עינוי דין׳ ולהפוך בהינף כותרת לקורבן, כיאה לקוזאק נגזל. אפשר לעשות המון דברים, כמו שהוד רוממותו המלך ביבי עושה בדרגת אומן, וכמו שאיבגי מחקה בכישרון רב כעת.

אבל איבגי, מה לו ולפוליטיקה? בעצם כבר היו לו קריצות לפוליטיקה. הרי הוא כבר השווה את מצביעי הליכוד לאישה מוכה על שהם חוזרים ומצביעים לנתניהו. הוא כבר עשה שיימינג ליאיר לפיד בתכנית ״הכל פוליטי״ של שי שטרן מכיוון שלא התפטר מן הממשלה ולא הצליח לייצר בידול בין עמדתו לעמדת הבית היהודי. הוא כבר שטח באותה תכנית את משנתו הפוליטית-חברתית וזכה לאהדת הפאנל שהציע לו לרוץ לראשות הממשלה, ואף התגייס לקמפיין של המחנה הציוני. מי יודע? אולי אפילו באמת חשב להיכנס לפוליטיקה באיזשהו שלב.

בנימין משה איבגי הראשון

אבל השיא בקריירה הפוליטית שלו הוא בציטוט שמסר בדבר החלטת הפרקליטות. כמה פשוט – זה לא הוא, זאת ׳השיטה׳. דווקא במקום ש׳השיטה׳ עובדת ממש לפי הספר איבגי שובר את הכלים ולא משחקים, כי היא לא עובדת לטובתו. אפילו את שח״ם (ארגון השחקנים והאמנים) בחר לעזוב ברגע שהארגון החליט לנסח אמנה כנגד פגיעות מיניות. אופס, נדמה לי שאפשר להבחין באיזו להבה שאוחזת בכובעו של איבגי בקצה אקט המחאה הזה.

ובכן איבגי, הבדיחה היא עליך. כמו שאמרת בצדק רב – התפקיד שלנו הוא לצעוק ולמחות. אנחנו לא מטומטמים. והנה ככה העמדה החברתית שלך קורסת לך על הראש, הנאומים חוצבי הלהבות שלך הופכים לנציב מלח, והגרוע מכל עבורך – זכית לגלם את תפקיד חייך ולא על בימת התיאטרון. מזל טוב איבגי – אתה ביבי. ככה יודעים שאתה אשם.

צפו במשנתו של איבגי ב״הכל פוליטי״ עם שי שטרן. זה די משעשע בקונטקסט הזה

[youtube hWHNZMa2nZQ nolink]