יד לבנות

״אמא, מה זה יד לבנים? למה אין יד לבנות?״ ״אמא, מדוע זה יש מלחמות?״ – האם אפשר להיות פמיניסטית בלי לדרוש שוויון לכל, ללא הבדל דת, גזע, לאום ומין?

שאטרסטוק
״אמא, מה זה יד לבנים?״ שאלה אותי נמש ילדת השמש כשעברנו ליד בית יד לבנים,
״יש כאן הופעות וכאלה״ עניתי בחיפוף-מה, לא ממש מתעכבת על השאלה.
״ולמה קוראים לרחוב הבנים – ׳הבנים׳ ?״ המשיכה לחקור בתמימות ששמורה למנומשים צעירים.
״תראי, זה בעצם לזכר החיילים שנפלו בכל מלחמות ישראל, כי אי אפשר לקרוא רחוב על שמו של כל אחד מהנופלים, קוראים להם ביחד ׳הבנים׳״ התחלתי להסביר בפאתוס פטריוטי, כמו שאנחנו יודעים לעשות כה טוב בישראלית.
״ומה עם החיילות שנהרגו? למה אין רחוב הבנות?״
״תראי, רוב החיילים שנהרגו במלחמות ישראל היו גברים. נשים לא משרתות כמעט בתפקידים קרביים.״ לא האמנתי למה שיצא לי מהפה.

סלח לי אבי כי חטאתי. ואם אתה רוצה שאאמין שסלחת – תעשה בבקשה שהמילים האלה שיצאו לי מהפה יחזרו לשם תיכף ומיד.
איך קרה שנאלצתי להסביר לילדה התמימה שלי שאין שוויון בין הנופלים, שהארץ הזו מקדשת את טובי בנינו, שאותם היא שולחת אל שדה הקטל, בשם אלוהים יודע מה, ושהבנות שנפלו, טוב – הן במיעוט, ולמיעוט של נשים שחירפו נפשן אין רחוב או שם?

נמש ניסתה להקשות – אבל למה אין בנות קרביות, ולמה לא נותנים לבחור, וגם ׳מזל׳, כי היא ממש לא רוצה להיות לוחמת, לא בא לה למות בצבא.
״אז רק גברים יכולים להילחם? רק הם צריכים לשמור עלינו ולהיהרג כשאין ברירה?״ הקשיתי חזרה, מנסה להחזיר לעצמי נקודות פמיניזם.
לא. לא בא לה שיהרגו גם גברים. למה בכלל צרך להילחם? למה אין שלום?
גם לי לא בא. לא בא לי חיילות מתות. זה לא יסדר לי שוויון. היא צודקת, הילדה שלי, מספיק ניסינו מלחמות, הגיע הזמן לנסות משהו אחר. זה פמיניזם אמיתי.

מלחמה היא אנטי פמיניסטית

כן, חייבים לאפשר לנשים להיות בכל עמדות ההשפעה, כל תפקידי הצבא צריכים להיות פתוחים בפניהן. אנחנו צריכים ראשת ממשלה, שרת ביטחון ורמטכ״לית, אבל אנחנו לא צריכים אותן כדי להילחם טוב יותר, אנחנו צריכות אותן כדי להפסיק להילחם.

הנשים שהובילו את המאבק הפמיניסטי לאורך ההיסטוריה העלו על נס את ערך השוויון, את חובת המדינה לספק לכל אזרחיה ואזרחיותיה שוויון זכויות. נכון, זה לא נגמר – אנחנו עוד נאבקות על ייצוג שוויוני, ענישה מחמירה לעברייני מין, מניעת אלימות במשפחה, שוויון בשכר, אבל אם אנחנו באמת רוצות לשנות משהו, נחוצה לנו זווית ההשקפה הרבה יותר רחבה. לא יכול להתקיים שוויון במקום שבו יש אזרחים סוג א׳, סוג ד׳ וסוג ז׳.
לא יכול להתקיים שוויון במקום שבו בשם הדת, הציונות או אלוהים יודע מה, עם אחד ממשיך לשלוט על עם אחר. לא יכול להתקיים שוויון כל עוד השליטה הכפויה הזו ממשיכה לייצר מלחמות, שבתורן משמרות את ההגמוניה הגברית.

כיבוש הוא אנטי פמיניסטי

אנחנו לא צריכות נשים בדרגות בכירות כדי שימשיכו לנהל מלחמות במקום גברים, אנחנו צריכות שהן יביאו לעמדות המפתח ולצמתי קבלת ההחלטות גישה אחרת- גישה של שוויון זכויות, של פתרון קונפליקטים ולא של פיצוצם. אנחנו לא צריכות נשים שיראו לנו שיש להן יותר גדול מלגברים, אלא שיש להן משהו שלגברים שניהלו את חיינו משחר הימים- מעולם לא היה. אנחנו לא צריכים נשים שידעו לעשות הכל בדיוק אותו הדבר כמו שעושים גברים, אנחנו צריכות נשים שיודעות לעשות הכל בדיוק הפוך מהם. ואז, בעוד כך וכך שנים, כשנמש ילדת השמש תשמע ברדיו את ״אמא, מדוע זה יש מלחמות?״ היא לא תשאל אותי ׳למה׳, היא תשאל אותי – ׳מה זו מלחמה?׳. ואני אלך איתה להצגה ב-״יד לבנות״, האולם החדש והמפואר שיוקם בלב העיר לכבודן של כל הנשים שהקדישו את חייהן להביא את המאבק הפמיניסטי לשלב הבא שלו, זה שבו כוח הזרוע איבד מכוחו, זה שגרם לעולם המודרני להניח סופסוף את חניתות המלחמה, זה שמוטט את חומות הפטריארכיה והביא לעולם שוויון אמיתי.