לפעמים אין לי כח בעולמך להיות

שולי רנד נעדר וחושף את חרפתה של המדינה וכשלונה בטיפול ביזמים והחולמים שבה. לפעמים גם האמונה החזקה ביותר לא יכולה לנצח את שברון הרוח, הלוואי שזה לא המקרה

צילום מסך חדשות ערוץ 2

צילום מסך חדשות ערוץ 2
הדיווח על היעדרותו של שולי רנד החזיר אותי אל רגע אחד שבו חושך פגש אור, לפני שמונה שנים.
זה היה לפני כניסת יום כיפור, ואני נהגתי לבד אל חלקת האלוהים הקטנה שלי אי שם בגליל, וכל הדרך ליוותה אותי מחשבה אפלה, טורדנית ואיומה – אין לי יותר כוח. אין לי מאיפה לגייס עוד כוח. אני לבד. אין לאן להמשיך מכאן.
מחשבות על פירוק הבית, לצד עסק בלתי מתפקד, הובילו לציור תמונה מאוד ברורה של שבר גדול, חוסר יכולת לעמוד על הרגליים בעצמי, היעדר תקווה, עד שממש דמיינתי איך בתנועת הגה אחת לכיוון הנוף הפרוש תחת הכביש הכל יכול להסתיים.

ואז הוא שר.
מהרדיו בקע קול שלא הכרתי והוא שר את הכאב שלי, את הפחד שלי, את התפילה הכמוסה שלי לאלוהים שאין לי.
רנד שר על חיבוטי הנפש והרוח, על קולות מהעבר, אל אלוהים שלו, אל חוף המבטחים, ובו זמנית, בלי כל סתירה, הוא שר גם על חיי הארציים, וכנראה גם על אלה שלו.
מיהרתי להתנער מהמחשבות שנדדו הרחק כדי לשנן את המילים ולהתמסר לקול. ה״דוס״ הזה החזיר אותי לפרופורציות והחדיר ללבי מספיק תקווה כדי להחזיק את ההגה ישר.

שולי רנד נעדר מאז יום חמישי. אישתו מיכל סיפרה היום ליומן חדשות ערוץ 2 שכבר שנים ארוכות הם חייבים כספים בעקבות התנהלות שגויה בחלומם להקים תיאטרון.
כן, הם בעלי חוב. כן, זו אחריותם להסדיר את החוב, אבל כל בעל עסק ועצמאי שותפים למורא הגדול מהיום שאולי יטעו, שאולי ימעדו, כי הסוף כאן ידוע מראש-  זה מתחיל בחוב קטן, מעמיק ברצון להציל את החזון שלך, מתגלגל למחוזות של עיקולים, ירידה מן הנכסים, התדרדרות לפת לחם, ביטול רשיון, צווי עיכוב יציאה מהארץ, הוצאה לפועל, וחובות הולכים ומצטברים עד שאדם שהוא יזם, יצרני, יצירתי, בעל חזון מוצא עצמו קרב לרגע שיוטח אל תחתית הבור, שממנה אין עוד לאן ליפול.

צילום מסך חדשות ערוץ 2

המשפחה דואגת, כמובן. גם עם האמונה הגדולה והחזקה ביותר לפעמים פשוט אין עוד כוח.
בערב שבת מיכל רנד קוראת מעל מסכי הטלוויזיה לשולי שיחזור. עד כדי כך היא מודאגת. עד כדי חילול השבת.

אני קוראת כתבות על מקרי קיצון של התאבדות בעלי עסקים ועצמאים בשנים האחרונות, ומבינה למה היא מודאגת. ״אין התאבדות בגלל מצב כלכלי גרידא״ טוענים אנשים מקצוע, ואולי הם צודקים, אך הכתבות לא נכנסות לנבכי נשמתו והלך רוחו של העצמאי, של היזם, שהכסף הוא אמצעי עבורו להתקיים, כדי שיוכל להמשיך להפריח את החזון שלו, להמשיך לנפנף בכנפיים ולהתרומם, להמשיך לייצר, להפרות, להצמיח, להמציא, לחלום.

נכון, זה לא בגלל הכסף, עצמאים רבים מרווויחים הרבה פחות מהשכר הממוצע במשק, אבל זה בגלל שהם מאבדים את כל מי שהם והקרדיט על מה שעשו, זה בגלל שהם מאבדים את התקווה שיוכלו עוד לחזור ולעשות אי פעם.

אני קוראת על משה סילמן, שהצית עצמו בהפגנה במהלך המחאה החברתית ב 2012, לאחר שירד מנכסיו ולא הצליח להשתקם מן הנפילה.
אני קוראת על ח.כ, קבלן צנרת ששם קץ לחייו  בשנת 2003 לאחר שנקלע לחובות כבדים.
אני קוראת על התאבדותו של זאב ניר, חקלאי, אחיו של אהוד מנור, שהתלוצץ עם משפחתו שהכין חבל למקרה שהעסקים לא יתאוששו. הוא לא צחק.
אני נזכרת בשיחה שלי עם אופירה ברוכיאל, שבעלה יהודה שם קץ לחייו לאחר ששקע בדיכאון כשהעסק שלו קרס בפעם השנייה בגלל עבודות הרכבת הקלה בירושלים.
בסקירה קצרה אני מגלה שאפילו אדם טל, שנחשב לגורו שיווק מצליח, מספר שהגיע למצב שהלחץ היה כה גדול, עד ששקל ברצינות להתאבד.

צילום מסך חדשות ערוץ 2

כן, בעלי עסקים ועצמאים טועים לפעמים. חולמים שוגים לפעמים בחלומות שווא. כן, עסקים שקורסים צוברים חובות, וחובות חייבים לשלם.
אבל יזם הוא יזם. עצמאי נשאר עצמאי. והמדינה צריכה לעודד עצמאים, לטפח, להכשיר, לתת כלים, וגם הקלות כאשר הם מסתבכים- בכפוף לליווי מקצועי איכותי שיוציא אותם מהבוץ במקום לדחוף להם את הראש עמוק לתוכו, כי רק כך הם יוכלו ליצור ולהמשיך להיות חלק מהקטר שנושא את המשק על כתפיו.

אני מתפללת בכל לבי שזה שולי רנד השחקן שעושה לכולנו שיעור ביצירת אפקט דרמטי לצורך העברת המסר.
בשם אלוהים, מדובר באבא לשבעה ילדים, אחד מהם בעל צרכים מיוחדים. לעזאזל, מדובר בבן אדם.
אני מקווה שנושיו וכל מי שאחראים לשלומו של ציבור העובדים העצמאים בארץ יניחו את דלי הפופקורן בצד, יצאו מהסרט של עצמם ויבינו שיש כאן בעיה עמוקה, וששולי רנד הוא לא האחראי לפתרונה, ואם אפשר- ראוי שיעשו זאת לפני מקרה ההתאבדות הבא.

* 10/7 עדכון: במוצ״ש נמסר כי שולי רנד התארח במהלך השבת אצל חבר, ונראה כי הסיפור סבוך מכפי שנמסר בדיווחים ביומן החדשות. נראה כי קיימת מחלוקת בין בני הזוג ואף בין האם לבין בנה, ובכל מקרה, ברור שקשיים כלכליים יכולים ״לשגע את השכל ואת הזוגיות״ כפי שאמרה מיכל רנד לוואלה

עצמאית? בעל עסק? מצטרפים עכשיו להסתדרות העצמאים, כדי שיהיה מי שידאג לנו! 
״דע לך
שכל רועה ורועה
יש לו ניגון מיוחד
משלו
דע לך
שכל עשב ועשב
יש לו שירה מיוחדת
משלו
ומשירת העשבים
נעשה ניגון
של רועה ״

[youtube A-6m6CKOdC4]