חג העצמאות – החיים שלנו (לא) תותים

אני יודעת שמהצד אפשר לחשוב בטעות שהחיים שלנו תותים, אבל בכל שנה נשחק מעמד העצמאים בארץ ולא תישאר למדינה ברירה אלא להתחיל לטפל בחצי מליון האזרחים העצמאיים העובדים

שאטרסטוק
כבר 14 שנה אני עצמאית. מאז שהחלטתי שבוסים זה לא בשבילי ולא בדיוק הבנתי מה המשמעות של האלטרנטיבה ופשוט יצאתי לעצמאות.
הנחתי שלהיות עצמאית זה פשוט לעשות את אותה עבודה שאת אוהבת לעשות ולהרוויח את כל הכסף במקום לחלוק אותו עם הבוס. חשבתי שאוכל להיות בחופש מתי שארצה, שאבחר מתי לעבוד וכמה, ושיהיה לי חופש מוחלט לבחור לקוחות ולסנן את אלה שאבחר לא לעבוד איתם.

נדרשו לי חודשים בודדים להבין שלהיות עצמאית זה לעשות הרבה יותר ממה שהייתי רגילה. שנגמרו הימים של ״לצאת מהעבודה״ כי לאן שאני הולכת היא באה איתי. אין חופשת לידה, אין ימי מחלה ואין עם מי לחלוק באחריות.
גם את העבודה שמאוד אהבתי גיליתי שחסר לי זמן לבצע, כי מי לדעתכם עושה הנהלת חשבונות, שיווק, מכירות וניהול שוטף בעסק קטן? ברור, הבוס!

בישראל של 2016 אני לא מכירה הרבה עצמאים שמלקקים דבש. אני יודעת שמהצד אפשר לחשוב בטעות שהחיים שלנו תותים, אבל בכל שנה נשחק מעמד העצמאים בארץ. זה קורה דרך חקיקה מפלה שהביאה למצב שעצמאים הינם אזרחים נטולי זכויות סוציאליות כליל. זה קורה בכל פעם שעובר חוק שבא להיטיב עם העובדים השכירים ושואב את ההטבה הזו מכיסם של מעסיקים שמתקשים לשרוד בעצמם. זה קורה כאשר יוקר המחיה עולה, הציבור צורך פחות והמחזורים מצטמצמים, וגם בזמן מלחמות, מבצעים ועבודות תשתית רחבות כמו הקמת רכבת קלה שתשרת את כל הציבור, אבל דופקת רק את בעלי העסקים בסביבתה. זה קורה כשמדינה שלמה מרשה לעצמה פשוט לא לספור ציבור של חצי מליון אזרחים עובדים.

כבר שנתיים שאני פועלת לקידום עצמאיות ועצמאים בזירות שונות – עסקית, שיווקית, רגשית וגם רשמית מול הכנסת לביטול האפליה ההזויה שמשוריינת עמוק בחוק הישראלי כלפי עצמאים ולקידום חוקים חדשים ומיטיבים.
זה התחיל כשרציתי לעזור לאמהות עצמאיות, כמוני, למצוא במה שתקדם אותן ותחשוף את העסק שלהן, ונמשך ככל שהעמקתי בטריטוריה והבנתי את גודל העוול שנעשה לציבור העצמאים. וגרוע מכך, ככל שאני מבינה את המכשולים שעומדים בפני נשים עצמאיות – 50% מן האוכלוסיה הן נשים, וכך גם בציבור העצמאים. אבל נשים עצמאיות מרוויחות רק 60% ממה שמרוויחים גברים עצמאיים, וכל התירוצים לא יועילו – זהו תפקידה של המדינה לטפח עצמאיות ועצמאים, זהו אינטרס של המשק שאלה יהפכו לבעלי עסקים קטנים ומצליחים.

hanaka camp landתמונת הקמפיין לקידום ההצעה לתיקון חוק דמי הלידה ליולדת עצמאית

אבל יש בעצמאות גם המון כוח. עצמאים הם אנשי עשיה, כאלה שיודעים לקחת לימון ולהפוך אותו ללימונדה. הם לא מחכים לטובות מאף אחד ויודעים לדאוג לעצמם, וכשהם עושים זאת הם דואגים לסובבים אותם, מפרנסים משפחות נוספות, יוצרים מקומות עבודה, ממציאים את עצמם מחדש בכל פעם שהעסק מקטרע, יוצרים, מתחדשים, מזרימים דם חדש, רעיונות וכסף למשק. זו הסיבה שלא תישאר למדינה שום ברירה אלא להתחיל להתייחס לקול העצמאים ולהחזיר להם את מה שהם השקיעו ומשקיעים במדינה כבר עשרות שנים בזיעת אפם.

וזה בדיוק הפרוייקט הזה – חג העצמאית שלי.
נאספו בו מיטב הבלוגריות של סלונה – נשים עצמאיות שמצליחות לתחזק קריירה עצמאית, משפחות, בתים, בלוג ואפילו תחביבים. הן מוכיחות שעצמאות זה כוח, והרבה עצמאיות ביחד זה הרבה כוח. שווה לקרוא כל אחד מסיפורי העצמאות האלה.

שכל יום יהיה עבורנו יום של עצמאות מקדמת

חג שמח