ניצולי השואה מקלקלים את הנוף

מה באמת יוצא לניצולי השואה מקרנבל ההבטחות והכותרות סביב יום השואה? כלום. את מה שקלקלנו כבר לא נוכל לתקן עבורם

nitsolim3

ברוכים הבאים לקרנבל של יום השואה 2016.
בתכנית האמנותית  – התנצלות פומפוזית, הבטחות מרהיבות ותועפות תקציבים שיועברו אל ניצולי השואה על גבי צ׳קים ללא כיסוי.

כבכל שנה, גם השבוע הזה של יום הזכרון לשואה ולגבורה שם את הניצולים ההולכים ומתמעטים בקדמת הבמה.
השנה אנחנו מתבשרים שמתוך כ-190,000 ניצולים החיים בארץ כ-30% מתקיימים בקושי רב מתחת לקו העוני.
אלה נתונים שנכונים לכל יום בשנה, והם ידועים לכל אורכה ואינם משתנים באופן חגיגי לקראת יום השואה רק כדי להעצים עבורנו את תפאורת הזוועות שעברו שם אל מול חייהם הדלים והעלובים כאן, בארץ שהוקמה על חורבות יהדות אירופה. אלה אינן כותרות, כי אם מציאות.

ruth bondi
מאת רות בונדי

זו בדיוק הסיבה שמצעד יום השואה של מנהיגינו מכסאם אל הכותרות מרתיח כל כך.
אני מאמינה לנשיא ריבלין כשהוא מתנצל ואומר שלא הבנו, שלא רצינו להבין. מי רוצה לדעת איך מרגיש ילד שבפעם האחרונה שראה את הוריו הפכו אלה לעשן מיתמר מארובה? מי רוצה לשמוע על קשיש שעדיין בוכה כמו ילד בדמעות שזולגות ללא הגה כי הוא חי במחסור שמזכיר לו את ׳שם׳? למה לנו לקלקל את כל היופי והשפע שהצמחנו לנו כאן עם זקנים עריריים וחרושי קמטים וביעותי זוועה?

אני פחות מאמינה לנתניהו כשהוא אומר לניצולים שמגיע להם ושאנחנו נפרע את החוב. אנחנו לא נפרע את החוב. רבים מהם כבר אינם בינינו, ואליהם יש לנו חוב שלעולם לא נוכל לכסות. רבים מהם חיו וסיימו את חייהם על אדמת הארץ הזו כשהם בודדים וחסרי כל. אין דרך לתקן זאת, וגם עבור הנותרים אין בלבי כל תקווה שמנתניהו תבוא הישועה, הוא כבר עובד על הלהיט הבא למצעד של יום הזכרון – הוא לא יכול לעצור עכשיו עם כל ה׳שואה, שואה׳ הזה – זה היה מזמן ובשבוע הבא יש לו חללי צה״ל על הראש, וזו עוד הזדמנות מצויינת לעמוד על במה ולהסביר למה כל העולם נגדנו ואיך עמנו וארצנו עודם בסכנה קיומית.

סכנה קיומית. כמו זו שחווים ניצולי השואה אשר חיים מתחת לקו העוני. אלה שוויתרו על קניית מזון כיוון שלא היה די בחשבונם. אלה שנאלצים לבחור בין תרופות בגילם לבין חימום בחורף. זו סכנה קיומית.

nitsolim2

ואם כבר בכותרות אנחנו דשים, כדאי לקרוא את הביקורת של אורלי וילנאי על כבוד השר כחלון, שאף הוא לא טומן ידו בצלחת. ערב ערב יום השואה גם הוא ממהר לצאת בכותרות עם מספרי ענק ומבטיח לנו שהנה בא הזמן וייעשה חסד עם ניצולי השואה העניים. אלא שאת התיקונים האמיתיים עשה כבר קודמו בתפקיד, בן לשורדי שואה בעצמו, והוא רק קוטף את הקרדיט, ומאחורי הכותרות של המחזיק הנוכחי במפתחות הקופה עומד ספק שקר לבן ספק משחק מילים שנועד לגרום למצפון הלאומי שלנו לעבור לדום מתוח. ״ חצי מיליארד שקלים יועברו  לטיפול בניצולי שואה ״, הוא רק שוכח לומר לנו ששליש מהם הולך לטפל בקו העוני הדמיוני שעלה מכיוון שעלה שכר המינימום במשק ואיתו גם יוקר המחיה. כלומר, שאותו מספר ניצולים קשישים יישארו עניים, רק המספרים יראו קצת יותר טוב.

זהו פרצופה של המדינה הזו – בוטוקס ומתיחות מכל הכיוונים שמדמים חיוך מתוח ומסתירים פנים חרושי קמטים וסבל, שאותם אנחנו שומרים לחצר האחורית שלנו, כי איזה פנים יש לנו להיראות ככה בפני העולם?

בושה. בושה לכולנו, בושה לדורות, בושה שנצטרך לחיות איתה, כי לתקן ולהשיב את הכבוד למי שהכי מגיע להם באמת כבר מאוחר מדי.

nitsolim1

״אני האחרון מכולם
ממעמקים קראתיך אדם
כל עוד בלבב נשמתי קוראת
נותרתי חי גם כשהייתי מת.

אני האחרון שנשארחוזר עכשיו אל מחוזות עבר
הדשא הזה ירוק מאימה
אני קורא אלייך אמא אדמה

ומיליוני עיניים
בוהות בי עכשיו
איך אוכל לוותר
אני האחרון שנשאר
כדי לספר״

מתוך השיר ״האחרון שנשאר״
משה קלוגהפט ועמיר בניון

[youtube VgN7nkOGLN0 nolink]

כל התמונות בפוסט הן צילומי מסך מתוך הקליפ