נסיכות גרסת 2016

מהי התחפושת הכי נפוצה לבנות? אלזה. מה הקטנה רוצה להיות כשתגדל? אלזה. מה אני ממש לא רוצה שהיא תהיה? אלזה. אולי הגיע הזמן שנספר לבנות שלנו את האמת על האגדות?

כולנו אלזה.(צילום: מהאינסטגרם)

איזה יופי של חג זה פורים. הוא שמח, צבעוני, מגוון ופותח חלון לרגע לזכור שאנחנו יכולים להיות כל מה שאנחנו רוצים. אפשר לקחת את עצמנו ברצינות או בצחוק, להגשים חלום או לסמן מטרה, אפשר סתם להתלבש כמו שלא היינו מעיזים אילולא היה פורים, אפילו להתהדר בנוצות לא לנו, וכמה שיותר צבעוני ומוגזם כך עדיף. רק בפורים.

התלבטתי מאוד אם לכתוב פוסט פורים השנה, מתוך ידיעה שיצא לי מן תמהיל לא חינני של מיזנטרופיה בנגיעות עילאיות מתנשאת כשאחגוג את העובדה שאף אחת מהבנות שלי לא בחרה להתחפש לשום נסיכה השנה.

לילדת הגן אבא קנה צפרדע תוצרת סין, שהגיעה עם חצאית טוטו ירוקה מתוקה ונשארה בבית בבושת פנים, כיוון שהדעתנית הודיעה שהשנה היא פינגווין ולא סרה מהחלטתה לרגע.
נמש ילדת השמש החליפה את אלזה של השנה שעברה באתגר עבורי – שקית m&m's בוטנים, לא פחות ולא יותר, והבתמצווש התלבטה בין נערת פרחים לנערת אמוג׳י – ורק המשלוח שהפתיע ודווקא כן הגיע בזמן הכריע לטובת האופציה השניה.

סוכריות

אבל כמה ששמחתי במקוריותן, היה איזה רגע שחששתי שהן יתחרטו על בחירתן כשיפגשו את חברותיהן.
כבר ברחוב פגשנו 3 מלאכיות מתבגרות בלבוש לבן, צח וקצרצר. עוד לא עברנו את שער הגן וכבר שעטו לקראתנו 4 אלזות, ובעקבותיהן עוד 2 נסיכות ורודות שלא ידעתי בדיוק לאיזה סרט דיסני לשייך. ברחבת בית הספר היה מגוון גדול של תחפושות מקוריות, אבל גם ביניהן בלטו שמלות הנסיכות מעוטרות בנצנצים.
בטיול קצר בעיר פגשתי צב נינג׳ה כבן 7 ששלף אקדח קפצונים בתנועה מיומנת ומשכנעת שגרמה לי לרגע של חרדה אמיתית, ולוחמי אור ממלחמת הכוכבים (או משהו של בנים) הציפו את הרחבה.

האמת שאפילו שמצער אותי שבחג שבו הכל אפשרי בנים עדיין שולחים יד לאקדח ובנות, טוב – בנות הן אלזה,  ביני לביני אני גם מתלבטת האם זה באמת כל כך נורא.
מצד אחד – העדר והמסר. הרי בכל האגדות והסרטים הנסיכות חסרות הישע מחכות לאביר שיגיע להושיען ולמה שהבנות שלנו יתחזקו את השטות המעוותת הזו? אבל מצד שני, אין לי התנגדות עקרונית לנסיכות או מלמלות. אין לי הסבר מדעי לדבר, אבל אפילו שהלבשתי את הגדולות בכחולים וירוקים ומה לא – הן גדלו לאהוב שמלות וחצאיות, וזה לגמרי בסדר. אז עם הקטנות גם אני שחררתי ונתתי דרור לאהבתי לורוד.

אז מה הבעיה עם בנות שרוצות ללבוש שמלות מלמלה ולהתהדר באופנה נשית מוגזמת בפורים? שום בעיה. הבעיה היא עם המסרים בסרטים ועם העובדה שכמעט אין מקום לבחירה אמיתית.
הבעיה היא עם ההבניה של דמויות נשיות חסרות אונים ודמויות גבריות שבאות להושיען, על פי רוב בכוח החרב או הזרוע, שאיתן הבנות שלנו מזדהות בלי להבין את המשמעות. על זה אני אומרת – לא תודה. הבנות שלי לא יגדלו להיות חסרות ישע, הנסיכים שלהן לא יצילו אותן אלא יהיו שותפים שלהן ולדרכן, ואם פתאום יבוא להן להיות סמוראי, פינגוויון או לביאה במקום נסיכה – זה מה שהן יהיו.

moranmichel purim elsa
הצילו. (צילום מאינסטגרם)

אבל ב-2016, למרות שהרוב עדיין במסלול הידוע, אפשר גם אחרת. אז הנה אני מתהדרת בפינגווינית הנון-קונפורמיסטית שלי וחברתה החיפושית המקסימה

moranmichel purim3
לא אלזה. נסיכות אמיתיות

בשני נחמיאס ששכנעה אותי להתחפש לגבר

before after woman

בתלמידות של תמי, חברתי המלכה, שהתחפשו לנסיכות אמיתיות שגם יש להן מסר מחאתי וחתרני משל עצמן, שמוכיח שנסיכות אמיתיות גדלות להיות מלכות.

נסיכות כל יכולות. תודה (בנות יב׳ מתיכון ׳שרת׳ בנתניה. צילום: תמי להיס )

ולסיום והכי הכי, גם באחי הצעיר שכמעט בכל שנה בוחר דמות נשית ומושיב אותי לתפור עבורו שמלה עד הפרט האחרון

moranmichel purim 5
מישהי מתנדבת להציל?

גם בנים יכולים להיות נסיכות. אתם רוצים לעשות מזה סצנה?!

 מתוך ממים של הורים (מורן אטלס-שקל)