לידה זה כמו רכבת הרים

9 חודשי המתנה וציפייה מתנקזים לרגע שהתינוק מגיח אל אוויר העולם. וגם אז יש ציפייה- להתרגש, להתאהב, להתמסר. ומה אם יש רגשות פחות נעימים? על התמודדות עם קשת הרגשות לאחר לידה

צילום מסך ״בייבי בום״

הפעם היחידה שאני זוכרת שממש פרצתי בבכי בלידה היתה בלידה החמישית. מיד אחרי שהתינוקת נולדה, דווקא כשהכאב נגמר והכל עבר בשלום, נפרץ סכר הדמעות שהסתיר תסכול על ששוב לא הצלחתי לקבל אפידורל, מכך שלא הספקתי לשתף את האיש שלי בלידה, מכך שהרופאים והמיילדות היו בעצם נורא מרוצים מהלידה המהירה וה׳קלה׳, וגם מהידיעה שזו הפעם האחרונה שאהיה בחדר לידה. כשהתינוקת הקטנטנה והיפהפיה שלי נצמדה בגופה לגופי הדמעות פשוט זלגו מעצמן.

הדבר שהכי הזדהיתי איתו בפרק החמישי של ׳בייבי בום׳ הוא דווקא המשפט של אייל – ׳הלידה הזו היא כמו רכבת הרים׳, ובעצם כל לידה היא כזו -רגע היא מרימה בהתרגשות, ורגע מועכת תחת הדאגה והחשש. רגע אחד הלב מלא באושר עד להתפוצץ, ורגע לאחריו בתחושת ריקנות ובדידות.

כשצופים באייל והילה ברור שאין שום דרך לדעת איזה מטען מביא זוג לחדר לידה, או אילו רגשות יצופו במהלכה או אחריה, כי הלידה, עם כל מורכבותה, היא החלק הקל. נכון, זה נראה נהדר כשאורזים לנו הכל באריזה מתוקה ומושלמת כמו תינוק שרק נולד, אבל זה לא פשוט, ולפעמים כל מה שמתחשק זה פשוט לבכות בכי טוב ולהניח את הראש על מישהו שיגיד לנו שזה בסדר, מותר להרגיש גם ככה. דיברתי עם שירלי אלון, פסיכולוגית ראשית במרכז הרפואי ׳מאיר׳, על רגעי הקושי והדכדוך שחשוב לזהות ולהתמודד איתם לאחר לידה.

צילום מסך ״בייבי בום״

מה בעצם גורם למצבי הרוח אחרי לידה?

"תנודות חדות במצב הרוח, או מצב רוח ירוד (המכונה "בייבי בלוז") הינן תופעה שכיחה, העומדת על כ- 80% מהיולדות. היא נוטה להופיע בימים הראשונים לאחר הלידה ועשויה להימשך ימים עד שבועות לאחריה. הנטייה היא לייחס את התופעה לשינויים הדרסטיים ברמות ההורמונים המתרחשים לאחר הלידה, ועימם גם שינויים דרמטיים במצב הרוח. אך היולדת חווה לא רק שינויים גופניים; גם בפן הרגשי היא עשויה לחוות טלטלה גדולה. התינוק החדש אמנם נפלא ומרגש, אך ההתרגשות והציפייה שלפני הלידה מסתיימת ב"נפילת מתח", הבטן ריקה וכעת נכנסים לשגרה תובענית ומתישה, שמצריכה אף היא תהליך הסתגלות לא פשוט.

ה"בייבי בלוז" אמנם גורם ליולדת הרגשה לא נעימה של חוסר שליטה במצב רוחה ותגובותיה, אולם חשוב להבין שהתופעה נורמטיבית וברוב הגדול של המקרים חולפת מעצמה, תוך זמן קצר.”

מתי בייבי בלוז צריך להדאיג בכל זאת?

״כשעם חלוף מספר שבועות לאחר הלידה מצב הרוח הרע אינו משתפר ומתאזן, קיים חשש שה׳בייבי בלוז׳ הופך לדיכאון לאחר לידה, שהינו הפרעה הגורמת ליולדת ולסביבתה סבל רב ומצריכה טיפול.

התסמינים השכיחים הינם מצב רוח ירוד מתמשך, שינויים קיצוניים בתיאבון (חוסר או עודף), אובדן עניין והנאה בדברים שהאישה אהבה ונהנתה מהם בעבר, עייפות קיצונית, עצבנות, הסתגרות והזנחה עצמית, חרדות, מחשבות טורדניות כלפי התינוק (כדוגמת חרדת-יתר או חרדה של האם שהיא עצמה תפגע בו), תחושת ערך עצמי ירודה, ועד כדי מחשבות אובדניות. בהתקיים תסמינים אלו יש לקחתם ברצינות ולהפנות את האישה לאבחון ולטיפול בהקדם.

מאוד חשוב לדעת שמצב האם משפיע גם על התינוק. נמצא שתינוקות לאימהות שסבלו מדיכאון לאחר לידה התפתחו לאט יותר והיו אף הם בעלי נטייה לסבול מהפרעות במצב הרוח. לכן, חשוב כפליים לטפל בדיכאון בהקדם.

צילום מסך ״בייבי בום״

האם כל אישה יכולה ללקות בדיכאון לאחר לידה?

״יש גורמי סיכון ידועים כמו למשל רקע של דיכאון או חרדה בעבר, דיכאון במהלך ההיריון, היריון בר- סיכון, סיבוכים בלידה, לידת פג והיעדר תמיכה סביבתית. אך עם זאת, כל אישה עלולה ללקות בו, ובכל אחד מסדר הלידות (כלומר, לאו דווקא בלידה הראשונה).

״מעבר להיבט הביולוגי, לדיכאון לאחר לידה מספר גורמים נפשיים וסביבתיים, שעלולים להאיץ את התפתחותו. למשל, נטייה של אישה להשוות את התמודדותה ותפקודה עם אלו של נשים אחרות. הקשיים שהיא חווה נתפסים כ"לא בסדר" לעומת נשים אחרות סביבה, שמתפקדות כ"סופר וומן" ובנוסף נהנות מכל רגע במחיצת התינוק. מעבר לפער זה, שלרוב אינו קיים בכלל, יתכן גם פער עצום בין ציפיותיה של האישה מעצמה לבין המציאות; תסכול, עייפות ותלונות אינם לגיטימיים בעיניה, שהרי לפי ציפיותיה, היא אמורה בכלל ליהנות מכל רגע ולחוות אושר עילאי. כתוצאה מפער זה, היא עשויה לחוש פגיעה בערך העצמי שלה, רגשות אשם ולהחשיב עצמה ל"אמא לא טובה". גם בדידות עלולה לסכן את האם הטריה, כולל העדר זוגיות או משפחה תומכת – טכנית ונפשית. האישה מרגישה שכולם ממשיכים בחייהם כרגיל, ואילו מהלך חייה "נתקע": הקריירה, התחביבים, הזוגיות וגם עולמה הרגשי.

איך מטפלים בדיכאון שלא חולף?

״הטיפול המקובל הינו פסיכולוגי – תמיכתי, ולעיתים מומלץ אף שילוב עם תרופות נוגדות דיכאון וחרדה. הטיפול הפסיכולוגי נועד לספק לאישה תמיכה, והגעה למצב מחודש של איזון בחיים החדשים שהתגלו לפניה. חשוב מאוד להבין, שעצם קבלת עזרה מקצועית – פסיכולוגית, תרופתית או שניהם – אינה מבטאת חולשת אופי. נהפוך הוא.”

צילום מסך ״בייבי בום״

האם סביבה תומכת יכולה למנוע דיכאון לאחר לידה?

״מכיוון שיש גם היבט ביולוגי לדיכאון אי אפשר למנוע אותו לגמרי, אבל אפשר למזער נזקים. ראשית, כדאי שהסביבה תהיה ערה לסימנים ותעודד קבלת עזרה מקצועית. מעבר לכך, היות ומצב הרוח מושפע מגורמים כגון עייפות ותזונה, חשוב מאוד לסייע לאישה להתפנות לטיפול בעצמה – למנוחה, לתחביבים, לארוחה מזינה בנחת.”

״סביבה תומכת תעזור לאישה להרגיש נוח בחיפוש המקום שבו נוח לה לתפקד כאמא. המסר שחשוב לנו להעביר הוא לא להתפתות לסיפורים שהכל מושלם, לא להאמין שניתן "להחליק" לתוך האימהות מבלי לחוות שינוי דרסטי בחיים כפי שהכרת אותם. ללא ספק, זו תקופה לא פשוטה, מתישה לפעמים, וחוויה של קושי אינה אומרת שאת אמא פחות טובה. להיפך, חשוב לבטא את הקושי, חשוב מאוד לבקש עזרה ולדעת לקבלה, למענך ולמען תינוקך.״

צילום מסך ״בייבי בום״

*******

גם כצופים מהצד לידה מעוררת בנו רגש עמוק, זו כנראה אחת הסיבות שהתכנית הזו מצליחה. אנחנו יודעות איך מרגיש הרגע שבו את מקבלת תינוק חדש לידייך, איך מרגישה הכניסה הראשונה הביתה. בפנים, בלב, אנחנו יודעות שזה לא רק רגש עילאי. הילדים שלנו הם המתנות הכי גדולות שיש, אבל זה בסדר לומר שיש גם קשיים, שלא הכל ורוד ודבשי. זה יותר מבסדר, אנחנו חייבות את זה לעצמנו ואמהות שבדרך, שידעו שהן לא לבד, ושהכל בסדר איתן גם אם לפעמים הן יתגעגעו לימים שבהם עוד לא היו ׳אמא של׳. הכל בסדר.