אישה היא אישה היא אישה

נפל לי האסימון – אנחנו חושבים על הבחירות באופן מיושן. הנה גישה אחרת: אין שמאל וימין, יש מה שחשוב לנו – עתיד ירוק יותר! ככה מצביעות ב2015

IMG_9434

׳אמא, את נהיית פמיניסטית מדי בזמן האחרון׳ מסננת לעברי המתבגרת, משל הייתה זו מילת גנאי.
׳ומה רע בזה?׳ אני מנסה להבין
בניסיונה להסביר אני מבינה את שתי הבעיות העיקריות
1. תדמיתית – המילה פמיניזם נתפסת כלוחמנית, אולי אפילו ארכאית
2. סביבתית – הבת שלי לא חשה באפליה על בשרה כרגע.

אתמול פגשתי את ראשת מרצ, זהבה גלאון, במפגש בלוגריות. מתחילת המפגש הסכמנו על דבר אחד – למילים שלנו יש כוח וחשיבות, ואין ספק שהשיח המרצ׳י הוא רהוט, מודע לעצמו, אינטליגנטי ורחב. על המינוח פמיניזם מן הסתם יש שיחלקו, אבל יש הרבה ממנו שם.

בפתח הערב גלאון מספרת על שיתופי פעולה שנרקמו כדי לקדם יוזמות בתחום העשייה והחקיקה החברתית – למען נשים שוויון וחברה צודקת יותר מן האופוזיציה אל הקואליציה ובעיקראל הפועל. היא גם פורטת באוזנינו את תכנית 100 הימים לכנסת הקרובה, וגם זו מלאה כרימון ביוזמות שמטרתן להיטיב עם כלל הציבור הישראלי, ובמיוחד עם המגזרים הסובלים מאפליה.

תחומי הפעילות נעים משיפור המצב בשוק התעסוקה הציבורי, דרך הבטחת ייצוג נשי הולם ושוויוני, טיפול שורש באלימות כלפי נשים והצעות מתקדמות בתחום דיני אישות, שמטרתן לקדם את מעמד האישה ולספק לה הגנה גם בחברות המסורתיות.

IMG_9436
מעל הכל – זה הקול של האוכלוסיות המוחלשות והמופלות.

׳אישה, היא אישה, היא אישה׳ אומרת גלאון בסרטון שמציג את תפיסת הפמיניזם של מרצ, והיא אינה רואה שוני בחובתה לייצג אישה נפגעת אלימות בין אם זו מתגוררת בתל אביב, ובין שהיא חרדית או מתנחלת – מרצ איננה מפלגה סקטוריאלית, והצעות החוק שלה מיועדות להיטיב עם כלל האזרחים. אולי זו הסיבה שהיא יכולה למנות שמות שותפים מפתיעים, אפילו מן הבית היהודי, לרמוז לנו שהרצון לחברה שוויונית וצודקת הוא המכנה המשותף הגבוה ביותר שלנו.

אני חייבת להודות שמאז שקיבלתי לידי את זכות ההצבעה נמניתי על מצביעי מרצ, עד לבחירות האחרונות, עכשיו מתחולל אצלי מאבק בין הלב לראש.
מצד אחד – אני מאמינה בכל לבי בערכים שמרצ מייצגת – שוויון לכל, חברה מתקדמת, חופש, חירות, הזכות של כל אדם להתקיים בכבוד ועל פי בחירותיו. ומצד שני, הרצון להחליף את השלטון שבוער בי בתחושת אחריות ושליחות ממש, כאילו על הפתק שלי יקום או ייפול דבר.

יחד עם זאת, אני יודעת שבבחירות הקודמות כמיליון נשים לא יצאו להצביע כלל.
1,000,000 נשים.
רבות מהן נמנות על האוכלוסיות המוחלשות, אחרות על המיואשות, חלקן פשוט לא גיבשו דעה בנושאים שלדעתן היו בלב הבחירות.
כולן פשוט לא נספרו.

אחרי הפגישה של אתמול אני בטוחה בדבר אחד – אם את מתלבטת, אם לא החלטת למי להצביע ולכן העדפת להישאר בבית, אם אין נושא מובהק שאת לוקחת אל הקלפי, אם את כבר לא מאמינה לפוליטיקאים – מרצ היא הפתק הנכון בשבילך.

למילים שלנו יש כוח וחשיבות, זוכרות?
אז בואו לא נקרא לזה פמיניזם, בואו לא נגיד שמאל, בואו לא נדבר על כיבוש ולא נתעסק בפוליטיקה ישנה – אם יש דבר אחד שאפשר להגיד בביטחון זה שמרצ עושה מה שמרצ אומרת. ומה שמרצ אומרת מציג קו הוליסטי, ברור ומאוד רחב – קידום החברה שלנו למצב שוויוני והוגן יותר, ולנו, במיוחד כנשים ואמהות, אין דבר חשוב יותר לטפל בו כרגע ואין אף אחד אחר שמבטיח שיטפל בזה בעדיפות ראשונה.

מה שלא תעשי – העיקר שתלכי לבחור!

[youtube STk1oRjTpCM]