מקומה של אתי אלון בכלא

ועדת השחרורים אישרה שחרור מוקדם, המחוזי ביטל. למרות שהיא אישה, דווקא סבבה לי שאלון נשארת בכלא. המסר- את נמדדת לפי מה שאת עושה, לא לפי איך שעשו אותך.

צילום מ- youtube חדשות 2

צילום מ- youtube חדשות 2
צילום מ- youtube חדשות 2


אני מרגישה צורך קל לסנגר על עצמי כפתיח – אני לא פליליסטית
, לא מבינה במשפטים, אלא אם מתכוונים לאלה שמורכבים מהרבה מילים ומשרטטים רעיון.

בכל זאת, הרגשתי שהידיעה על ביטול שחרורה המוקדם של אתי אלון היום דיברה אליי, דווקא בצל העשייה לקידום נשים. באופן מפתיע פנו אליי בהמשך היום בשאלה אולי תכתבי על כך שאתי אלון לא זכתה לשחרור מוקדם לעומת ארז אפרתי ששוחרר?

מה אכתוב בהקשר הזה – שזו אפליה על רקע מיני? קונספירציה? גלגליה המגורזים של מערכת הצדק המצ׳ואיסטית שלנו? לא נראה לי.

אני לא צריכה להיות פליליסטית כדי לדעת שאין שני תיקים זהים. ועם כל הביקורת שיש לי על מערכת המשפט בארץ, ועם כל הסלידה שלי מעצם האפשרות שניתנת לעברייני מין לשחרור מוקדם בטיעון המצוץ והמאוס של ׳התנהגות טובה׳ אין כאן הקבלה.

אני חושבת שארז אפרתי, כמו כל עבריין מיןצריך היה לרצות את עונשו עד אחרון הימים שנגזר עליו, ומראש חשבתי שהעונש לא מספיק. אני חושבת שהתנהגות טובה ושיקומו לכאורה של אסיר עבריין מין בכלא לא מנקה שליש ממה שחוותה הקורבן שלו.

אבל האם בגלל שעבריין אחד שוחרר בשוגג (לטעמי), צריך להחמיר את המצב ולחזור על השגגה בשחרור עבריינית אחרת? האם זה יביא לאיזון או תיקון? ממש לא!

מאחורי כל גבר פושע עומדת אישה פושעת?

Shutterstock
Shutterstock

אלפי נשים גדלות וחיות בסביבה פטריארכלית, גברית, חונקת, מסרסת, מקטינה, אלימה, ורבות מבין היושבות בכלא חיו כך כל חייהן, אך מעטות הנשים בחברה שכורעות תחת עומס האימה של חייהן ומבצעות פשע.

הנתונים מראים שרק כ2% מכלל האסירים בארץ הן אסירות. נתון שבעיקרו משמח אותי, כי הוא אומר משהו על ההבדלים בין המינים, משהו שמשום מה לא זוכה למספיק תהודה, אבל יורד לעומק המהויות השונות שלנו. ובכל זאת- אסור להתבלבל ולחשוב שלאישה שפשעה מגיעות הקלות בשל היותה אישה.

העניין עם אתי אלון הוא שבין מיעוט הנשים היושבות בכלא, היא מתפארת באחד הפשעים הכלכליים המטורפים, אם לא השידעה ארצנו הקטנטונת, שתסלחו לי אבל אני כמעט מתפתה להגיד ׳כזה שלא היה מבייש אף גבר׳והיא לא פגעה בגברים שפגעו בה, אלא הסבה סבל איום למאות אנשים שבטחו בה, והיא לא רצחה כדי לשים קץ לסבלה – היא יצרה סבל מתמשך עבור אחרים.

אז אמנם אני לא חזקה במשפטים, אבל הנה רעיון במילים:
אם גנבת ועשקת ושברת מאות אנשים, והתמדת במעשייך לאורך שנים בעורמה ותחכום רב והכי גרוע בשלוות נפש גמורה, אם חפרת בור שאיים למוטט לתוכו את כלכלת המדינה, והוספת ושיקרת ותיחמנת והתחמקת גם מהקנס הפעוט שנדרשת לשלם, ובאופן כללי חירבת כל הזדמנות לתקן לאורך השנים ואת עדיין חושבת ש׳התנהגות טובה׳ זה משהו שראוי שייזקף לזכותך –

שבי עוד כמה שנים ותחשבי על זה, אולי בסופן תגיעי למסקנה שלא מספיק להיות אישה כדי להתלונן על קיפוח, אפליה, מסכנות – אולי תביני שאת שם רק בזכות עצמך, לא משום שאת אישה פשוט כי את פושעת.