מה אתן מבינות בביטחון בכלל?!

תכל׳ס, אנחנו הרי לא גנרליות, לא ניהלנו אף מלחמה (חוץ מאחת כושלת) ותפקידנו הוא לדאוג לילדים – אז מה כבר יש לנו לתרום לשיח על ביטחון??

Illustratuon: Shutterstock

דווקא ביום של הפיגוע הכי מזעזע השבוע נסעתי לירושלים ליום כיף עם חברה, כפי שתכננו הרבה זמן מראש .
׳לא בטוח שם׳ הזהירו אותי.
׳לא בטוח בשום מקום׳ עניתי, ׳אבל לפחות שם העיר מכוסה עכשיו כוחות ביטחון מקצה לקצה׳.

זו לא רק אני הצינית אומרת. גנרלים, קציני מודיעין, אנשי קהיליית הביטחון, כאלה שכן לחמו וחירפו נפשם והשתתפו בקבינטים והלכו עד הקצה עם הדרך שלא מובילה לשום מקום, היום הם אומרים שככה זה לא ילך, שלא יהיה ביטחון. במלחמה לא משיגים ביטחון. אבל לנו הנשים מי יקשיב?!

הבנתי את זה מהר מאוד כשהייתי בצבא.
כשסיימתי את קורס הקצינות לא הייתה גאה ממני להצטרף אל הקצינים והמפקדים שהובילו את הזרוע הימית של צה״ל למה שאמור היה להיות עתיד טוב יותר.

אלא שעד מהרה התברר לי שלמרות הכותרת המבטיחה ׳קצינת מבצעים׳ את דעתי בקשר לפעילות המבצעית אף אחד לא רצה לשמוע.

זה לא היה חדש עבורי שגברים מרשים לעצמם להתנשא, להטריד, להקניט, להקטין, ולדחוק נשים רק כי הם יכולים, אבל זה כן היה הלם להבין שגם במעוז הביטחון לכאורה, נשים סבלו ממיעוט ביטחון מחריד, אפילו כשממש היה להן משהו חכם וחדש להגיד בעניין.

Illustratuon: Shutterstock
Illustratuon: Shutterstock

אז אנחנו הנשים, שמעודן לא עשו מלחמה, מה אנחנו בכלל מבינות??

אנחנו מבינות שביטחון הוא לא תוצאה של ניצחון כי במלחמה רק מפסידים.

ביטחון הוא תוצאה של חברה מפותחת, שוויונית ומרוויחה.

ביטחון הוא לא הגדלת הגירעון לכיסוי הבורות מהמלחמה, אלא גבינה במקרר, תרופות בהישג יד וחימום שקשישים יכולים להרשות לעצמם בחורף.

ביטחון הוא לא הוספת מיגוניות בעוטף עזה, אלא קיומה של שכנות לפחות שקטה.

ביטחון הוא לא גינוי איראן באו״ם אלא הצמחת חברה משכילה, שמשקיעה בשיפור החינוך כדי שהצבא שלנו לא יהיה הכי חזק בעולם, אבל קצת טיפש.

ביטחון לא נמצא בהעברת חוקים ותקנות לקידום השוויון, אלא באכיפתם ובהתעקשות עליו בכל זירה ודרך.

חשבתי לעצמי ׳מהן המילים הנרדפות לביטחון?׳  צבא, כוח, חוסן? לא, אלה סתם מילים בשירות ההפחדה הלאומית, שמטרתה לשמר מצב קיים ולחפות על כך שאין ביטחון נראה באופק המדיני שלנו.

המילים הנרדפות לביטחון, במהותן, כולן בלשון נקבהקידמה, התפתחות, עוצמה, וודאות, יציבות, צמיחה, השכלה, רווחה. אלה מחוללי הביטחון האמיתיים, כמו הביטחון הראשוני והטבעי שאמא מבקשת לספק לילדיה בכל תחומי החיים. הידיעה שיש מי שדואג לך, חושב עליך, רואה אותך, ויעשה הכל כדי שההווה והעתיד שלך יהיו הרבה יותר טובים מהעבר.

אז מה אנחנו מבינות בביטחון
?
אנחנו מבינות שלא נחוץ כאן עוד גנרל בשקל שידבר בקול עמוק ויהגה באיטיות קלישאות מטילות אימה שירעילו טיפין טיפין עד שנשתכנע שאין אלטרנטיבה.

אנחנו מבינות שאנחנו זקוקים לצוות שבו ישבו נשים וגברים גם יחד כדי לקיים שיח עם הבטחה להשיב את התקווה, שיח שיעביר את כל מיליארדי השקלים מתקציב ה׳לא ביטחון׳ אל הזירות שההשקעה בהן יכולה לתת לכולנו ביטחון שההווה והעתיד שלנו יראו טוב יותר מהעבר. ושידאגו לילדים, כי זה התפקיד של כולנו, לא רק של הנשים.

עכשיו תמצאו לי את מי שילך/תלך בכל הכוח על ההבטחה הזו ומיד אצביע להם וגם בעצמי אכין עבורם את אות הכבוד לענוד על הדש.