5 כללים לעצמאות כלכלית לעצמאיות

להמון אמהות עצמאיות משותפת חוליה חלשה אחת – פחד מניהול הכספים וחוסר בקיאות במצב העסק. אורית זיצר לימדה אותי למה אין ממה לפחד וגם מהם חמש אבני היסוד ליציבות כלכלית של עסק עצמאי.

Shutterstock . תכנון נכון מונע פאניקה, וכל אחת יכולה.

atsmaiit
אורית זיצר, יועצת מס, בת 47, אמא ל3 (20, 17, 13), בעלת 16 שנות ניסיון בהנהלת חשבונות בחברות הייטק, התעופפה לפני שנתיים מכלוב הזהב, רק כדי להתעדכן שממש עכשיו נמכרה החברה שעבורה הקימה את כל התשתיות למכירהב 100 מיליון דולר(!),  ולא – היא לא מצטערת לשנייה.

״כשיוצאים לעצמאות יש רגע שבו את מבינה שבשום מחיר שבעולם לא ישאירו אותך במקום שהחלטת לעזוב. תמיד יהיו דברים שיתפתחו גם במקום שעזבת, אבל ההחלטה ללכת קדימה ולהתפתח חזקה מהם״.

אורית זיצר - משננת כל יום ׳השמים הם רק ההתחלה׳
אורית זיצר – משננת כל יום ׳השמים הם רק ההתחלה׳

אני מספרת לאורית שהרו״ח הראשון שלי הסביר לי ש״בתחום שלי נהוג לעבוד בשחור״ וניסה להסביר לי למה כדאי לי להעלים לפחות חלק מהכספים, ושהרו״ח הנוכחי שלי שכח 3 מ 4 בנותיי הרשומות בת״ז במילוי הטפסים לביטוח לאומי, ולסיכום אף שאל לפני מילוי הצ׳קבוקס ״ואת אישה, כן?!״

אורית מתמחה בעסקים קטנים ובינוניים, היא מסבירה שרבים פונים לרואי חשבון אך לא מבינים שאלו ממוקדים בעסקים גדולים יותר ושעסקים קטנים, כמו של רבות מהאמהות העצמאיות, הולכים אצלם לאיבוד ולא זוכים לחשיבה הייחודית לה העסק שלהם זקוק.

״את חייבת להבין שיש לך זכויות שנועדו להפוך את העסק שלך למשתלם עבורך.
יש המון דרכים לנתב את הכספים שאת מרוויחה כדי שתראי מקסימום מהם מגיעים לכיסךורק בדרך חוקית. העניין הוא פשוט למצוא את האדם שינחה אותך וילווה אותך בצורה שמתאימה לך״.

״תביני שאנשים מגיעים אליי לאחר שקיבלו התראות לקנסות, מכתבים ממס הכנסה וכדומה שלא נעלמים אם עוצמים עיניים… במצב הזה אנשים לא רואים כלום, שרויים בפחד, לא ישנים בלילות, לא מתפקדים בעסק והתוצאה הרסנית לחיים האישיים ובוודאי לפעילות העסקית״.

אורית מספרת שהיציאה לעצמאות עשתה לה רק טוב, ושהטוב (טפו טפו) לא מפסיק לבוא.
היא משתפת בהיכרות עם נשים מדהימות במעגלי נטוורקינג נשיים שמקדמים ומרחיבים את היריעה כמו גם מספקים תמיכה ופרגון.
היא מתארת תחושת הגשמה וגם שבמקום שבו היא נמצאת היום היא מרגישה שהיא באמת עוזרת לאנשים שזקוקים לעזרה.

״החברות הגדולות יסתדרו בכל מקרה. יש להן מחלקות שלמות, ומשרדים מכל הכיוונים, העוסק הקטן הוא זה שבאמת זקוק ליד מכוונת ולעצה שתוכל לחלץ אותו ולאפשר לו הישרדות כלכלית ורווחיות.

כשאני מצליחה להחזיר לכיסו של לקוח 15,000 שקלים שיכלו בקלות להפוך למס אילו לא דאג לעשות הפקדה בקרן השתלמות למשל – אני יודעת שעשיתי משהו טוב בשבילו היכן שאף אחד לא היה עושה זאת אחרת. זו הרגשה נפלאה שמתגמלת בעבור הקושי שבניהול עסק עצמאי משלי.״

אז הנה 5 עצות מאורית שמבטיחות בסיס לעצמאות כלכלית לעסקים קטנים ואמהות עצמאיות . אל תדלגו אל אף אחת:

Shutterstock . תכנון נכון מונע פאניקה, וכל אחת יכולה.
Shutterstock . תכנון נכון מונע פאניקה, וכל אחת יכולה.
  1. פני לייעוץ מקצועי – חשוב שתקבלי הסברה על כל זכויותיך, שתכירי את הכללים לניהול הכספים, את החוק, את הסעיפים של מה מותר ומה אסור, במקרים רבים תזדקקי לייצוג – ולא רק בעת מילוי הדו״ח השנתיאל תוותרי על בעל מקצוע שידע לכוון אותן, ואם יש שאלה – אין שאלה, זה הזמן להרים טלפון ולקבל עצה או חוות דעת מקצועית על הדרך הנכונה לפעול, גם אם את כבר שנים בעסק.

  2. תמחרי נכון – תמחור השירותים או המוצרים שלך הוא הבסיס למכירה וייצור הכנסה. חשוב שתבדקי את המחירים הנהוגים סביבך, בקרב מתחרים, הכירי את השוק היטב והקפידי להתעדכן על בסיס קבוע.
    תמחור פרופורציונלי יסנן עבורך לקוחות בלתי מתאימים מצד אחד וימצב אותך באופן מידתי מצד שני. תמחור טוב מתאים לעסק וללקוחותיו באותה מידה.

  3. נהלי תזרים מזומנים קפדני – עסקים רבים נסגרים על בסיס ניהול כושל של תזרים מזומנים. כסף הוא דבר נזיל מאוד, התחושה ש ׳יש לי עכשיו ולכן אני יכולה לרכוש חומרי גלם, סדנאות, שירותים וכדו׳ ׳ היא מתעתעת.
    חשוב להבין שלכל שקל שנכנס צריך להיות יעד – נהלי קבצים מסודרים של הכנסות והוצאות והקפידי לדעת על בסיס שבועי מה מצב התזרים בעסק שלך.

  4. דאגי לפתרונות מימון מאוזנים – עסקים רבים נדרשים לרכישות שמעבר ליכולתם ברמה החודשית, אולם בתקציב השנתי הם חיוניים ואפשריים.
    הקפידי לתכנן מראש רכישות גדולות ודאגי לפתרונות מימון כלכליים ומאוזנים שתואמים את יכולות העסק שלך.
    נקלעת לבעיה? גם אז אל תכנסי לפאניקהבני תכנית יציאה ממשבר באופן שקול – כיוון שהיעדר תכנון עלול להביא לבחירה בפתרונות יקרים כגון הלוואות בריביות מופקעות, שיגררו החזרים גבוהים מדי וקריסה אפשרית.

  5. חשבי על העתיד – מעבר להכנסה החודשית והשנתית, העסק צריך להבטיח גם את עתידךבמיוחד לעצמאיים חשוב לדעת שישנן אפשרויות שחוסכות כספים רבים, כמו למשל הפקדה לקופת גמל שפטורה לגמרי ממס, או חיסכון ארוך טווח לגמלאות.
    הביני שבמקרים של חבות במס כספים אלו יועברו כתשלום לרשויות המס בכל מקרה, ובתכנון נכון תוכלי לשמור חלקים ניכרים בכיסך וליהנות מהם במלואם בתום תקופת החיסכון המינימלית המחויבת בחוק.

    מילה אחרונה של עידוד מאורית ״ אסור שעצמאית תפחד להתעסק בכסף, בעיקר משום שבניהול נכון פשוט אין ממה. האחריות עלייך ואת חייבת להיות בקיאה בכל פרטי הכספים שלך. התייחסי לנושא הכלכלי כמו שאת מתייחסת למיתוג, לשיווק, ליצירת המעגלים העסקיים ולשירות שלך עצמו – זהו חלק בלתי נפרד מניהול עסק עצמאי, ואם יש דבר אמיץ הוא לפתוח עסק, ואני מזכירה לעצמי כל פעם ש ׳מי שעצמאי לא מפחד׳.״

    *ההעצות כתובות בלשון נקבה, אך מתאימות גם לגברים בעלי העסקים שבינינו כמובן.

    מצאת כאן מידע שימושי? אולי תרצו לקרוא עוד ולהתעדכן בעצות, טיפים וסיפורי עצמאות נוספים?
    גשו לראש העמוד וסמנו ״עקוב אחריי״, ונשמור על קשר.