עצמאית בשטח – חוזרת בתזונה

גלי לופו אלטרץ מספרת איך פיטורין במהלך הריונה השני הפכו מהלם למתנה של חייה, ומצרפת 3 טיפים שהם א׳-ב׳ למי שרוצה לצאת לעצמאות. ויש גם בונוס: מתכון טבעוני בסיסי קל-קלי-קלות והורססס!

הקסם של גלי. צילום- רויטל טופיול

atsmaiit

כשנכנסתי למטבח הסדנאות של גלי פגשתי מאחורי האי הגדול אישה קטנה מהצפוי, ולא הייתי כותבת את זה בשום אופן אם לא היה לזה קשר לסיפור שלה, או כדי להזהיר מראשאל תתנו לזה לבלבל אתכם, מדובר באישה ענקית!

הקסם של גלי. צילום- רויטל טופיול

 
גלי
, 39, אמא ל2, מספרת שהיתה ״ילדה רעבה״ כזו שתמיד עסוקה באוכל (״זה לא היה לאן נטייל, אלא מה ניקח לאכול בטיול״ ).
בהמשך גם טופלה בהורמון גדילה, מה שרק הגדיל את הרעב והעיסוק באוכל, עד שנכנסה למטבח כבר בגיל 10 כדי לסתום את ה״בור״.

אז נהגה להכין קינוחים לארוחות השבת המשפחתיות, אבל תיעוד משפחתי נדיר ( ״אמי הייקית ניהלה יומן כדי לוודא שלא נגיש לאורחים מנות פעמיים…״) מעיד שבגיל 15 כבר בישלה את רוב הארוחה לשבת בעצמה.

מגיל 16 עבדה בחופשות במטבחים מקצועיים, ואפילו שלא ממש התכוונה להוציא בגרות, התרצתה והלכה על זה לבסוף, לשמחת אביה. לאחר מכן השלימה לימודי טבחות במכללת הדסה, ומשם פנתה למסלול מקצועי.

ה׳קיצר
לאחר שנים של עבודה במטבחי מסעדות, בתי מלון וקייטרינג החליטה גלי שהיא רוצה לשנות כיוון וללמוד.
באופו טבעי פנתה ללימודי תזונה, החלטה שהתגלתה כטעות נחרצת (״אלוהים ישמור, המתמטיקה, הסטטיסטיקה – מה זה?! לא הסתדרתי גם עם הכימיה והביולוגיה…״) ואז החליטה לעשות שינוי ופנתה למסלול השני המובן מאליו – לימודי יידיש עם התמחות בספרות יידית.
(תפסה אתכם בהפתעה? אופייני לגלי… )

לאחר שהשלימה את לימודיה, והוציאה גם תעודת הוראה, עבדה גלי בפרוייקט מפעל הביבליוגרפיה של הספרות העברית בספריה הלאומית, ובמהלך הריונה השני, עם תום הפרוייקט – פוטרה.

ברוך שפטרנו
״פיטורין בהריון זה קצת שוק. עם ילד קטן בבית, ובעל בתחילת הקריירה, ובלי יכולת לחפש עבודה בעצמי, ישבתי הרבה זמן בבית והחלטתי שמכאן אני לא חוזרת להיות שכירה. לא רוצה שעות של מטבחים מקצועיים, לא רוצה את הטירוף הזה יותר״.

״בשני ההריונות שלי התגלתה אצלי סוכרת הריון, מה שהכריח אותי לשנות הרגלים. מכיוון שהכרתי את המטבח ואת חומרי הגלם, הצלחתי להרכיב לעצמי תפריט מגוון ולעמוד בדרישות התזונתיות, ולאזן את מצב הסוכר. הרופאה שלי אפילו ביקשה שאתן לה מתכונים בשביל נשים אחרות שלא הצליחו בכך, משום שלא היה להן מספיק ידע בשביל ״לעניין״ את התפריט שלהן ונשברו.״

״בזמן שישבתי בבית הבנתי שיש כאן משהו שיכול להוביל אותי לעשות את מה שאני אוהבת וגם להועיל לאחרים. אני אוהבת ללמד אנשים. אני אוהבת מטבח. אני אוהבת את הבישול הבריא. לאט לאט הבנתי שהפיטורין במהלך ההיריון עשו לי את הטובה של החיים שלי. ״

1525010_10202959553220759_203334141_n
תחליף גבינה טבעוני. צילום- גלי לופו אלטרץ


מתכון להצלחה בפתיחת עסק עצמאי

בטחון כלכלי
״להיות בהיריון, עם ילד בבית ולאבד את העוגן הכלכלי שבמשכורת זה לא פשוט. למזלי יכולתי לחתום בלשכה תקופה די ממושכת, בגלל תנאי הפיטורין המיוחדים, ובזמן הזה בניתי את העסק. איזשהו מושג לגבי צפי ההכנסות הוא חשוב ליכולת ללכת לעצמאות באומץ.״

להיעזר במי שאפשר, וללמוד דברים חדשים
״בתקופה הזו הייתי מוקפת באנשים שיכלו לעזור, יצרתי מעגל של תמיכה, למשל אחי בנה לי אתר והסביר לי איך עובד הקידום בגוגל ועניין התוכן לשיווק באינטרנט. מכיוון שמאוד קל לי לכתוב, ישבתי וכתבתי והצפתי את האתר בתוכן ובמתכונים, ופתאום – היה שם משהו״.

ללכת על זה עד הסוף
״את האתר והסדנאות בניתי במשך כמעט שנה. היה לי ברור שאני יוצאת מכאן עצמאית. לא חוזרת להיות שכירה. השקעתי את כולי בזה, וידעתי שאצליח.
אני מודה שנולדתי עם מנה גדושה של בטחון עצמי, זה לא תמיד טוב, אבל כאן זה עשה לי שירות נפלא, גם בקבלת ההחלטה וגם בהעברת הסדנאות הראשונות.״

בתוך כל הבישול הבריא הזה, הנפש זועקת לפעמים לקצת ג׳אנק. (פיצה טבעונית מתוך האתר של גלי)
בתוך כל הבישול הבריא הזה, הנפש זועקת לפעמים לקצת ג׳אנק. (פיצה טבעונית מתוך האתר של גלי)


הברירה הטבע
(ונ)ית – טרנדים בשירות עסקים קטנים

גלי מעבירה סדנאות בישול בריא, שקשורות ישירות לאורח חייה. היא לא תמיד היתה טבעונית. זה התחיל בבחירה שלה לשפר את איזון הסוכרת בהיריון, המשיך בהבנה שחלב עושה לה לא טוב, והעמיק לטבעונות שלמה באופן הדרגתי.

אחד הדברים שעבדו מאוד לטובת גלי הוא הטרנד הטבעוני שתופס תאוצה. עם מיקוד הסדנאות והמתכונים שלה לתזונה טבעונית, יצרה לעצמה נישה ברורה ונאמנה של לקוחות.
אבל גלי רוכבת על הגל ״בקטע טוב״.

מלבד טבעונים הרבה לקוחות מגיעים אליה רק כדי ללמוד איך לשפר את איכות תזונתם או למצוא תחליפים למוצרי יסוד שגורמים להם לרגישות, בנישה הזו היא קוראת לעבודתה ״להבריא מתכון״. מכיוון אחר, למשל, מגיעים הורים לילדים שהפכו לטבעונים ורוצים לאסוף מתכונים טעימים, כדי שיוכלו להמשיך לארח אותם בנעימים בארוחות משפחתיות.

״אני טבעונית מטעמים בריאותיים. ככה יותר טוב לי. לי זה מתאים. אבל אני לא חושבת שיש תפריט אחד שנכון לכולם. כל אחד צריך למצוא מה טוב לו, ומה עושה לו לא טוב, ולאכול בהתאם.
בסדנאות אני מלמדת היום רק מתכונים טבעוניים, אבל אני לא מזדהה עם הטבעונים האידיאולוגיים והקיצונים, אצלי בבית יש שני ילדים, שאת השניצל עוף שלהם לא יחליפו בשום תחליף ובעל קרניבור אמיתי.
איפה שמתאים להם וטעים להם הם זורמים איתי, ואיפה שלא – אוכלים את השניצל או הביצה כמו שהם רוצים.
ב״דת״ שלי אני מחליטה שזה בסדר.״

צבעי מאכל טבעיים. צילום – גלי לופו אלטרץ


שליטה בחומר

הסדנאות רק הולכות ומתמקצעות ותופסות תאוצה. גלי מעבירה המון ידע באינטלינציה רבה בה היא מצויידת, בהומור ובנועם ששמור למארחים הטובים ביותר. היום היא ממלאה סדנאות ומתזמנת אותן לפי שיקולי הנוחות שלה.

היתרון בלהיות אמא עצמאית הוא בכך שהיא יכולה לבחור באילו ימים לא לעבוד (פורים ודומיו) ולהצליח להיות פנויה אל הילדים כשהם חוזרים מבית הספר (״כמו עקרת בית טובה״).

אגב, נראה שהשליטה שלה ברזי שני התחומים יוצאת דופן באותה מידה, כי אני לא יכולה לתאר לכם באיזה שקט ומשמעת נכנסו ונעלמו כל יושבי הבית לחדר אחורי עד גמר הסדנה (הלוואי עליי! )

החזון של גלי הוא להמשיך להתפתח ולהיות מוכרת ומובילה בתחומה, ובעתיד גם להוציא ספר מתכונים טבעוניים, שיכיל את כל הידע והניסיון שצברה.
עד שזה יקרה, תצטרכו לעקוב אחרי הדף שלה או לחפש באתרים הרבים בהם היא מפרסמת את המתכונים השווים באמת כדי להבין עד הסוף את כוונתי.

בינתיים, כדי לצאת עם טעם של עוד, הנה אחד קלי קלות שהפיל אותי בסדנא:

חמאת קוקוס ושמן זית למריחה:
1/2 כוס שמן קוקוס בכבישה קרה

1/3 כפית מלח (עדיף טחון במטחנת תבלינים דק דק במיוחד)

3 כפות שמן זית איכותי
קורט כורכום (טיפ טיפונת – רק לצביעה עדינה)
קרח

1.  לשים את שמן הקוקוס בתוך צנצנת ולחמם אותך בסיר עם מים על האש, עד שיימס

  1. להוסיף את שמן הזית והתבלינים

  2. למלא קערה עם מים וקוביות קרח ולהניח בה את הצנצנת (לא לתת למים להכנס לשמן בשום אופןהמים צריכים להגיע רק עד גובה השמן)

  3. לערבב את תוכן הצנצנת לאט ובאופן קבוע עד שהשומן מתייצב והמלח מתפזר בתוכו בצורה שווה.

  4. למרוח על לחם או קרקר – יאמי!

אהבתם את הסיפור של גלי? אשמח לקרוא את תגובותיכם .
רוצות/ים להכיר עוד עצמאיות בשטח ולקבל עצות טובות לעסקים עצמאיים? עיברו לראש הבלוג שלי  וסמנו ״עקוב אחרי״