עצמאית בשטח – עסק פיצוץ

ענבל אשכנזי ישראל מצהירה שהיא עושה ניסויים על ילדיה, משחקת עם בעלה באש אחרי שהם נרדמים, מחזיקה באוויר בכל רגע נתון לפחות 4 כדורים ו.. נהנית מכל רגע. עצמאית בשטח מציגה הפעם 10 קשיים ופחדים בהקמת עסק עצמאי והצעות להתמודדות עימם.


איך מתפעלים שלושה ילדים (שנולדו בתוך 3 שנים בלבד), משרה כמורה, זוגיות טובה, ניהול בית, ומכניסים לתוך זה גם עסק עצמאי שדורש חידוש בלתי פוסק, ייצור, ושיווק?

אלו שאלות שמעסיקות אמהות רבות, ולאמהות רבות יש תשובות שיכולות לעזור בהתמודדות עימן.

ענבל אשכנזי ישראל, למשל, אומרת ש״קשה להתמודד עם המציאות, זה לא כל כך שפוי כמה דברים שצריך לעשות במקביל״, אבל בו זמנית יש לה תשובה מדעית לשאלה – ביצירתיות ובהנאה!

ניסויים בילדים

את הג׳אגלינג של חייה התחילה לאחר הלידה הראשונה. עד אז עבדה כמדריכה ומרכזת בחינוך בלתי פורמלי, אח״כ למדה הוראה והתמחתה במדעים לחינוך ביסודי ועבדה כמורה. אולם כמו ברבים מסיפורי ׳עצמאית בשטח׳, גם לה משהו ׳לא התחבר׳ במחשבה על החזרה לעבודה.

את העסק שלה הקימה לאט, מתוך עיסוקה הקודם. היות והכירה מפעילי קייטנות וחוגים רבים והגיעה מתוך מערכת החינוך, החליטה לקחת את האהבה והתשוקה שלה למדע וליצירה ולהפוך אותה למוצר כעסק עצמאי.

את כל רעיונותיה הפכה לערכות יצירה מוכנות לילדים- לימי הולדת, קייטנות וחוגים. בכל אחת מהערכות ערך מוסף של למידת עיקרון כימיקלי, פיזיקלי וכדומה, שמשלבת גם היכרות עם חומרים שונים ותהליכים, והנה לכם – פעילות איכותית לילדים עם תוצר שכיף לקבל, וזה בדוק כי את כל הרעיונות החדשים היא ״מנסה״ על ילדיה .

לכל הגילאים

רוצים להקשות?

את שלושת ילדיה ענבל ילדה בשלוש שנים, ולא סתם, אלא מבחירה, משום שבעלה למד רפואה והם התכוננו להתמחות שבמהלכה ייעדר מן הבית רבות.
והנה, הרגע מגיע. וככה היא, עם 3 קטנטנים, שליש משרה בבית ספר יסודי, עסק גדל, מעגל לקוחות ומערכת שיווק והפצה שמתופעלת רק על ידיה. אז מי כמוה ה׳עצמאית בשטח׳ המתאימה לענות על השאלות שקשורות לקשיי ניהול עסק עצמאי במקביל לאמהות?!

קשה, אבל לא שוקע…

הנה 10 קשיים אופייניים לעסקים של אמהות, ולצידם גם הצעות להתמודדות ופתרונות:

  1. מגבלות הזמן – זמן תמיד חסר. אבל כשחיים את החיים בג׳אגלינג מתרגלים. חלק גדול מהעבודה נעשה אחרי שהילדים הולכים לישון, וכדי לא לוותר על שעות חיוניות לזוגיות, בזמן שרבים צופים בטלוויזיה, ענבל ובן זוגה נהנים מניסויים לערכות חדשות, כמו ילדים!

    רומנטיקה
  2. ייצור ותפעול את כל הרעיונות ענבל הוגה בעצמה, ובמשך זמן רב התעקשה גם לארוז ולהרכיב עד אחרון הפרטים. אולם ההתרחבות מאלצת גם ללמוד לשחרר, והיום בעבודות האריזה היא נעזרת בקשישים ממעונות יום בראשל״צ ובתלמידות תיכון שמסייעות במשימות העדינות והמסובכות יותר לביצוע.
  3. שותפויות וויתורים– מרבית חלקי הערכות מיוצרים בארץ בניהולה. אולם כשהיה לענבל רעיון שידעה שלא תוכל להפיק בעצמה פנתה לחברת ׳הפרה הסגולה׳ שעזרה לה להוציא אל הפועל רעיון מדהים. חפשו את ״המדען המטורף״ תזהו אותו מיד ובגב הקופסא תמצאו את הקרדיט שלה עליו.
    היכולת לחפש שיתופי פעולה ולעשות וויתורים שהם לטובת הגשמת החזון שלך, היא יכולת חשובה בניהול עסק עצמאי.
  4. עזרה – בעלה של ענבל כרגע מסיים חודש חופשה לקראת ההתמחות, אולם יש לה צוות סיוע מיומן של סבים וסבתות.
    אחד הדברים החשובים בניהול עסק כאמא לקטנטנים הוא לדעת לבקש עזרה ולהיעזר במי שמוכן לעזור. אמהות רבות מרגישות שחובת ההוכחה עליהן ונמנעות מלבקש, אולם עזרה של המשפחה, ואפילו עזרה בתשלום בהיעדר משפחה זמינה, יכולה להשפיע על יכולת ההישרדות של העסק שלך.
  5. אמהות ועצמאות – ענבל מספרת שמ4 אחר הצהריים, כשהילדים חוזרים מהמסגרות ועד שהולכים לישון ב8 בערב, היא מתפנה אליהם לחלוטין.
    כל אחת יכולה לבנות לעצמה את המנגנון שנכון לה, אבל מומלץ שהוא יהיה מובנה ולא אקראי, ככה יש לך בקרה על עצמך בשני הכובעים, בשמירה על איזונים.

    שלושה ילדים ועסק - 4 לידות ב3 שנים...
  6. מקום – בהתחלה ענבל איחסנה ערכות בביתה, אולם עם ההתרחבות היא השתלטה השתלטות מבוקרת על החניה והמחסן בבית ההורים, ונדמה שהפתרון מתאים לכולם כרגע.
    עסקים קטנים עובדים על מתח רווחים שלרוב לא מותיר מקום לתיקצוב שכ״ד למשרד או מחסנים בהתאם לצורך, לכן חשוב להיערך עם פתרונות יצירתיים ולוודא שיש כאלו שניתן לעמוד בהם.
  7. שיווק – ענבל מספרת שכל מה שכרוך בכתיבת הצעות מחיר, כתיבת פוסטים, עדכון האתר, תפעול ותקשורת בדף הפייסבוק וגם הפניה לקייטנות, גנים וכו׳ הן המשימות שהיא שומרת לשעות הערב, אחרי שהילדים נרדמים.
    עסקים רבים מחזיקים בידיהם מוצר מעולה, אך מתקשים בשיווק שלו, לרוב בשל חוסר בקיאות ב״איך״ ו״מה״. גם כאן חשוב להיערך מראש ולהכיר את מניין הפעולות ההכרחיות לקיום מערך שיווקי טוב, קבוע ואפקטיבי שיאפשר את המשכיות העסק.
  8. ערך מוסף ענבל תורמת ערכות רבות למוסדות כמו קייטנות וארגונים קטנים, דוגמת ״מלאכי יום ההולדת״ שמגיעים לילדים שלא יכולים להרשות לעצמם רכישה וחשיפה לתכנים כאלה. היא מספרת שהיא מרגישה סיפוק גדול מהיכולת שלה לתת את החלק הקטן שלה ו״להעביר את זה הלאה״.
    הרצון לתת ערך מוסף חברתי וערכי הוא צורך שבולט במיוחד בקרב עסקים של אמהות עצמאיות והיכולת למצוא לו מענה ישים מחזק נשים רבות בדרכן ומאפשר להן בטחון ואמונה בעסק שלהן.
  9. התחדשות – ענבל מחדשת את קטלוג המוצרים שלה כפעמיים בשנה. בהזדמנויות אלו היא מייצרת כ10-12 סוגי ערכות חדשות מדי שנה, שמתווספות לקיימים.
    אבל השימוש בפייסבוק ככלי שיווקי מאפשר חשיפה של תכנים חדשים מבלי לחכות ליציאת קטלוג פיזי רשמי. בדף הפייסבוק שלה היא מעדכנת לא רק על ערכות שהפקתן הושלמה, אלא גם מתייעצת עם חברי הדף לגבי הכיוונים שמעניינים אותם ומציגה רעיונות לערכות חדשות, כך מתאפשר לה בחינה של מידת העניין במוצר חדש עוד טרם הפקתו.
  10. פחדים כששאלתי מה הטיפ שענבל רוצה לתת לאמהות שחושבות על יציאה לעצמאות היא בחרה בלהתחיל בקטן ולהתקדם לאט לאט. כאילו לא די בכך שאנחנו נשים וחושבות על כל דבר באופן שלא משאיר אפשרות שלא לחשוש, עצמאיות בשטח הן בהגדרה גם אמהות, מה שבדרך כלל מכפיל את מינון הפחדים והחששות שיש להתמודד עימם. כדי לשמור על רוגע ושלווה ולאפשר בניה יסודית ויציבה של העסק צריך לקחת בחשבון תקופה שבה צריך קצת לתמרן בין התחומים, לספק יציבות כלכלית למשפחה ככל שניתן וללמוד את פוטנציאל העסק שלך.
  11. אה! והיה חשוב לה לסכם – לעשות רק מה שאת אוהבת.

רוצים להכיר עוד עצמאיות בשטח? הקליקו כאן, היכנסו לבלוג שלי ועקבו אחרי
מכירים מישהי שגורמת לכם להתפעל מ׳איך שהיא עושה את זה׳?!
חברו בינינו. גם אני רוצה לדעת ׳איך היא עושה את זה׳ ולספר על זה לכל מי שרק רוצה לקרוא.
לפייסבוק שלי
פייסבוק עצמאי בשטח