טבעונים, נמאסתם!

ראשי פרות כרותים, שלוליות דם, סרטונים "שערורייתיים", ילדים קטנים בהירי שיער עם מבט עצוב ועיני עגל… וואלה, לא שכנעתם אותי שאתם יותר טובים ממני. (ובכל זאת ערכתי מחדש כדי להסביר למה..)

"בסופו של דבר הכל נמדד במבחן התוצאהאו שהיה רצח בשביל ארוחת הצהריים שלך או שלא היה רצח בשביל ארוחת הצהריים שלך" אמירה שפויה ומאוזנת (לא…), שמוכרת כנראה לכל מי שעשה את הטעות וניסה ללבן אי הסכמה על כל נושא בעולם, שאינו קשור לטבעונות, עם אקטיביסט טבעוני.

אז זהו, שלא הכל בעולם שייך לשאלה האם האוכל שלי נשם לפני שהוא הגיע אליי לצלחת או לזה שיכול היה לצאת ממנו אפרוח אילו זו שהטילה אותו בכלל הייתה פוגשת פעם תרנגול חתיך ומבצעת בו את זממה. אבל בואו נגיד את האמת – יש אנשים שעבורם מה שנח בצלחת שלי חוצה את גבולות הדמוקרטיה והזכות לבחירה חופשית בגבולות המותרים בחוק. בעיניהם מי שלא בוחרים כמותם ראויים לגנאי- הם רוצחים, הם תתי אדם, ובטח יש עוד כינויים שטרם נחשפתי אליהם.


כל עניין הטבעונות יצא מפרופורציות.
בדומה לדתות וכתות חדשות, שעולות חדשות לבקרים לאורך ההיסטוריה על סדר יומם של בני האדם, גם האקטיביסטים הטבעונים הם כת חדשה שמסרבת להירגע לפני שכולנו נחשוב כמוה, היא מיסיונרית בטירוף, וטירוף זו המילה: היא כפייתית, אלימה, מתחפשת ליפת נפש ובלתי סבירה. ועם בלתי סבירים לא מקיימים משא ומתן.

אני יודעת, יש יותר אנשים טבעונים שעניינם הוא עניינם בלבד, וצלחתם אינה גורעת מצלחתי, ואנחנו יכולים להיות חברים ממש טובים, הם ואני, ממש כמו שיש לי חברים שומרי כשרות שיכולים לחיות עם זה שאני דווקא מעדיפה שינקן בכריך שלי, כמו שלי לא מפריע שחברים טבעונים אוכלים לידי קרקר מרעיש שעשוי מתחליפי אוכל, ואני בהחלט מכבדת את בחירותיהם, אבל יש קבוצה לא מבוטלת ובעיקר רועשת של יח"צנים רעים מאוד לקונספט הזה.

אני חייבת גם להודות שחלק מהדברים אני מבינה ומקבלת – למשל, מחאת אווזי הפטם – הבנתי. הפסקתי לקנות כבד אווז, אפילו שאני מכינה כבד אווז בנזונה. לא קונה לא חוקי, לא קונה בכלל. אני מתנגדת לניסויים לא הכרחיים בבעלי חיים ומעדיפה שהמגדלים והשוחטים ינהלו את העסקים שלהם במינימום סבל לגידולים שלהם, ועל המתעללים בחתולים המתועדים ביוטיוב- דעתנו בטח דומה מאוד. אבל בשום מצב לא השתכנעתי מול הטיעון שיש שוויון זכויות לבני אדם ולבעלי חיים, כי אין. לא כי אנחנו לא נותנים להם, אלא כי כך הוא משחר הקיום ומעצם המהות השונה מאוד של המינים. (ולכן לא, זה לא כמו ראשית הפמיניזם או המאבק נגד האפרטהייד, ולא יהיה דומה גם אם תצעקו את זה שלוש פעמים במגפון ותקישו בעקביכם).

כן – יש מחיר לתעשיית המזון מן החי, וקרוב לוודאי שניתן לשפר את האופן שבו היא מתנהלת, ובטוח שהעוסקים במלאכה יכולים לפתח גישות חדשות ופחות איומות כלפי בעלי החיים. אבל, (וזה אבל גדול…) העולם והחברה האנושית אינם מיקשה אחת, הם מורכבים מהמון פרטים ייחודיים ושונים אלה מאלה, ובכללם אוכלי הבשר, הזכאים לחיות על פי דרכם. אם אני לא אוכלת סטייק פעם ב.. אני מסוגלת לתת ביס בבנאדם ברחוב, ואת הסטייק שלי אני מעדיפה מדמם. ולפניו למנה ראשונה סטייק טרטר. ולקינוח קפה עם חלב מפרה. ועוגה עם ביצים. ותפוח בדבש בראש השנה. לא סויה. לא תחליף. לא "יש לזה בדיוק אותו טעם". וזה לא עומד להשתנות בגלגול הזה. תהרגו אותי בגלל זה?!

הסבירים לא
. אבל הטבעונים שאני מדברת עליהם, הקיצוניים, הם אלה שאי אפשר לצעוד על המדרכה לידם בלי לשמוע זעקות שבר כי דרכת על נמלה. הם אלה שהילדים שלהם מגיעים אלינו לבתים והופכים את ארונות הכיבוד והממתקים בחיפוש אחר משהו שמותר להם לאכול ושאיננו עטיפת הניילון, שעליה כתוב שכןיש שם חלב, או דבש, או ביצהואז מטיפים לילדים שלנו שהיה רצח בשביל מה שאנחנו נותנים להם לאכול, ועל הדרך מטפחים אצל הילדים תחושה של עליונות מוסרית על פני אחרים, כלי נהדר לכפייה והפחדה.
הטבעונים שאי אפשר יותר לסבול את הלגיטימציה שהם מקבלים הם אלה שצורבים על בשרם בברזל מלובן שלוש ספרות וחושבים שזה הופך אותם ליותר צודקים, או זורקים ראשי עגלים למזרקות בכיכר או מגיעים למנהלי בתי ספר כדי להסביר שלא יקום ולא יהיה שילמדו את פירמידת המזון בשבוע הבריאות בבתי הספר, כי באיזו זכות הם מלמדים ילדים שביצים וחלב ובשר הם חלק מתפריט מאוזן?!
הטבעונים שאני מדברת עליהם הם חבורת אנשים אלימים. אז וואלה, לא שכנעתם אותי שאתם יותר טובים ממני, נתחיל בזה שאני נותנת לילדות שלי את הזכות לבחור מה הן רוצות או לא רוצות לאכול, ומקפידה להנחיל להם את התפיסה שכל אדם רשאי לחיות את בחירותיו, ולא דוחפת להם לראש אידאולוגיה שאיננה שלהם.

אלימות, היא אלימות, היא אלימות. כמוה גם כפייה, כמוהן גם הטענה לבעלות על מוסר וצדק.
בגלל זה לא הקשבתי ל
'הרצאה הכי טובה ששמעתי' של גארי מהשמו, ממש כמו שאני לא צופה ברני מהשמו בכוכב הבא – לא כי אני לא סקרנית מה כבר יכול לגרום להמונים הלא סבירים למחוא להם כפיים באמונה עיוורתאלא משום שאני לא מוכנה להיספר ברייטינג ההולך וגובר של הטפת הסחי הזו שמפלסת את דרכה אל הפריים טיים, או המיינסטרים בתחפושת של מוסריות וערכים.

הטבעונים המיסיונרים הם כמו החרדים ששורפים חנויות לא כשרות בלב תל אביב, כמו ההמונים שמנפצים חלונות ראווה של יהודים באירופה, כמו התנועות הנוראיות הפועלות ברחבי העולם נגד הפלות, הם כמו כל אותם מיעוטים בשולי החברה שמוכנים לנהוג אלימות במי שאינו מסתכל על המציאות דרך אותם משקפיים שממסגרים את עיניהם.

אני מדברת על אנשים שאיכשהו תמיד בטוחים שהם שליחיה של האמת החסודה והזכה עלי אדמות, כאילו אין מקום ליותר מדעה אחת או זכות יסודית להיות שונה ושווה.
אני מדברת על אנשים שממלאים לי את הפיד בפייסבוק בסרטונים של חזירים שנבחרים ישירות מהדיר אל הצלחת ברפרור לאקציות, או על כרזות שבהן הורים מובילים את ילדיהם כצאן לטבח בערימת חרא של פרות לצד עגל לבן תם מראה, או על החדרת רעיון מיליטנטי ומאוד דיכוטומי בנוגע לחברה לראשיהם של ילדים רכים, שחיים סביבם גם ילדים שמתחנכים באופן שונה מהאופן בו הם גדלים וחיים בחירות שונות מעצם היותם של הוריהם שונים. אני מדברת על אנשים שהם בעיני עצמם המוסר בהתגלמותו כי הם חסים על פרה, אבל מוכנים לאכול אדם חי אם הוא לא מסכים איתם, תוך שימוש בצידוקים בלתי אינטליגנטיים ובלתי מתקבלים על הדעת כמו ההקבלה בין המילים "עגל" ו"תינוק", כאילו כל ההבדל ביניהן הוא סמנטי ותו לא… אמנם חרף הדמגוגיה והרעש שהם מייצרים, אני רוצה להאמין שכל אחד מהם, אילו היה צריך לבחור בין תינוק/ילד/אדם לבין איל, היה בוחר בשני ללא שבריר של בלבול, מהסיבות הברורות מאליהן, וחלילה לא מכתיב לנו נרטיב חדש למיתוס העקדה, אבל אולי אפילו כאן אני סתם תמימה…

גם את החמלה ותחושת הצדק שלכם , כמו כל רעיון או אג'נדה, אפשר להעביר בדרך שלא מייצרת יותר נזק מתועלת, למשל להעביר סדנאות, לרוץ לכנסת-  ואם יצליח להציע ולחוקק חוקים חדשים, להיות וטרינר מפקח, להשקיע זמן ושכל בפיתוחים טכנולוגיים מיטיבים, לחיות את חייכם כמיטב הבנתכם ולשמש דוגמה טובה לאחרים- מי שישתכנע ישתכנע ומי שלא, גם טוב. אבל אם כל אלה לא מקובלים עליכם וכל מה שנשאר הוא מאבק אלים, המוציא מכלל אפשרות את הלגיטימיות של בחירתם של אחרים ושלשמו כל האמצעים כשרים-  הבעיה היא לגמרי אצלכם.
אז תעשו לכולנו טובה
, תאכלו מה שאתם רוצים, אל תאכלו מה שאתם לא רוצים, או שתצומו, או שלכו תמותו מבחינתיזה לגמרי בידיים שלכם. זכותכם. אבל צאו לי מהצלחת, זה מחוץ לתחום בשבילכם!