כן משחקים עם אוכל!

ביטויים מצחיקים שקשורים באוכל. אמונות טפלות, עשה ואל תעשה…

בחורה עם מחשב נייד

הפוסט הזה נולד במהלך מפגש של בלוגרי אוכל במשרדי סלונה אחרי שהתלוצצנו וזרקנו לאויר כמה משפטים שנהגו לומר בבתינו. מדובר במשפטים שרובנו מכירים, שאמא וסבתא שלנו נהגו לומר. ביטויים שנשבענו לעצמנו שלא נגיד לילדים שלנו, אך מדי פעם אנחנו מוצאים את עצמנו חוטאים בהם… ביטויים שמעלים חיוך על פנינו. (תודה לריקי כהן על הרעיון להפוך את זה לפוסט)

הביטוי הכי אופייני לקטגוריה הזו הוא: ״לא אומרים איכס על אוכל״. אבל מה לעשות שלפעמים זה נראה ממש איכס? או שהטעם מזעזע? התשובה של הילדים שלי למשפט הזה היתה: ״לא אומרים אוכל על איכס״. נו. אחרי תשובה כזו, לא היה לי מה לומר…

מאותה משפחה של הצהרות נמצא גם את ״אוכל לא זורקים״, ״אם לא תאכל יבוא שוטר״, או ״את יודעת כמה ילדים בביאפרה היו יכולים לחיות מהאוכל שאת זורקת?״

אני מתייחסת לאמירות הללו כעל ההשפעות של תקופות מחסור על חיי הורינו. ואני, כדור שני לשואה ולרעב מקבלת זאת בסלחנות. הם רצו שאני אוכל וכל האמצעים היו כשרים.

אגב, אין לי ספק שמשטרת ישראל היתה שולחת נציג למקום הפשע (צלחת שלא גמרו ממנה את האוכל), לכן אכלתי הכל.

יש גם כמה המלצות על מה לאכול, מה לא לאכול ושילובים מסוכנים עד אסורים, אמונות טפלות?! הנה זה בא:

״גזר עושה עיניים כחולות״ או הגרסה המעודנת שלו: ״גזר טוב לעיניים״. נשים רבות, לאורך השנים, אכלו גזר בזמן ההיריון. האם יצאו להן תינוקות עם עיניים כחולות? זה כבר עניין אחר.

״אסור לאכול גלידה בחורף״ -פעם באמת האמינו בזה. ואכן, שנים רבות היו סוגרים את הגלידריות ומרוקנים את מקפיאי הגלידות החנויות לקראת החורף.

״אסור לאכול עוגה חמה״ – הסיבה הרשמית: זה עושה כאב בטן. טוב, אז הנה הסקופ. אני תמיד אוכלת עוגות חמות וזה טעים! ולא עושה שום כאבי בטן.

לעומת זאת,  ״מרק אוכלים חם״.  זה רותח? לא נורא. תאכלי מהר לפני שיתקרר. (תודה לשרית פליין)

״ממתקים זה לא אוכל / שוקולד זה לא אוכל / במבה זה לא אוכל״ איזה ילד לא שמע את זה… נראה לי שזה משפט אלמותי שיעבור מדור לדור. תמיד ילדים יעדיפו ממתקים וההורים יעדיפו לתת להם ״אוכל אמיתי״.

השילוב המסוכן ביותר, האיסור האולטימטיבי לגביו היה קונצנזוס בין עדתי, כלל ארצי, חוצה גילאים ימים ויבשות: ״אסור לשתות מים אחרי אבטיח״. ואני, ממושמעת, לא בודקת האם מותר או אסור. למה להתגרות בגורל???

״אם תבלע חרצן, יגדל לך עץ בבטן״ – מישהו נתקל כבר בילד עם עץ בבטן? כי אני לא, ואני לא רוצה אפילו לחשוב מה קורה אם בולעים, חלילה, מסטיק???

״אם אוכלים בעמידה האוכל יורד ישר לרגליים״ – זו היתה דרך לאכוף נימוסי שולחן. אז ישבתי. מה לא עושים בשביל קרסוליים חטובים.

אגב, נימוסי שולחן, מי לא זוכר את הביטוי שלימדו אותנו בגן הילדים: "אין משיחין בשעת הסעודה"

אבל האמירה שאני הכי אוהבת בעולם היא ש״לעוגיות שבורות אין קלוריות״. ברור שאין להן קלוריות! כי בטבלאות מצאתי רק פרטים על עוגיות שלמות.

אז מי אמר ש״לא משחקים עם אוכל״? הכי כיף לשחק עם אוכל! לחיי היצירתיות, הדימיון, ההמצאות והתמונות של כל אלה.

שתהייה לכולנו שנה טובה, מחויכת, טעימה ומרתקת.

אורלי כהן - חיים וטעים
אוהבת את החיים הטובים והטעימים: לבשל, לאפות, לצלם, לטעום, לטייל, לבלות, ליצור, לעצב, לשתף, לכתוב ולספר. יחד עם זאת, בריאות הגוף, הנפש והנשמה חשובים לי ואני משתדלת לשלב ביניהם. חיים וטעים זה המוטו שלי.