חרדת חתונה

בחורה עם מחשב נייד

נשים וגברים רבים אשר קבעו תאריך סופי לחתונה מגלים לפתע כי במקום להרגיש מאושרים הם מפקפקים בבחירת בן הזוג ונקלעים למועקה עמוקה וחרדה. הם משוכנעים כי משהו לא בסדר עם עצמם ולא מבינים כי זהו מצב נורמלי לחלוטין אשר מוגדר בפי פסיכולוגים רבים בשם: חרדת חתונה. תחושות אלה מסתבר שכיחות בקרב רבים אך בגלל שרבים מפחדים להודות בכך ולדבר על נושא זה הדבר נשאר נעלם מעיני הזוגות הצעירים העומדים רגע לפני החתונה ולפני המעבר לחיים משותפים מתוך כוונה להקים משפחה, להביא ילדים ולחיות כזוג לכל דבר. דוגמה קלסית לחרדת חתונה היא ליהיא גרינר, ממשתתפות בית האח הגדול, אשר הגיעה לישראל בעקבות היסוסיה לגבי החתונה ושיתפה את כל עם ישראל בלבטיה. החרדה משותפת לשני המינים. גברים מפחדים מהתחייבות, הם מרגישים לפתע מאוימים מנטישת חיי הרווקות, מכניסה למסגרת מחייבת וכללים חברתיים חדשים ולכן ניתן לראות לא מעט גברים העומדים בפני חתונה בוחרים לבלות עם החברים כדי לטעום עוד קצת מטעם חיי הרווקות שניה לפני החופה. כל יועץ משפחתי יוכל לתאר לא מעט מקרים בהם עזר להפיג מתחים וחרדה לפני הנישואין. צעירים לפני חתונה המגלים כי אחזה בהם חרדת חתונה ייטיבו לעשות אם ייגשו לייעוץ משפחתי ויוכלו לטפל בנושא.

טיפול וייעוץ זוגי

פניה למרכז טיפולי, פניה לפסיכולוג, למאמן אישי או לכל סוג ייעוץ אחר המתאים לזוג יעזור לו להבין את המקום בו הם נמצאים ולרכוש כלים כיצד להתמודד עם חרדה זו. רק לשתף את החרדה עם החברות לא יעזור. במידה ומתקיימים סימפטומים של לחץ, מועקה, חוסר שקט, אי יכולת לישון רצוף בלילה, דפיקות לב מואצות וכד' יש לפנות לייעוץ והכוונה. טיפול זוגי יעזור לבני הזוג להיפתח זה לזה ולנהל את המשבר הרגעי יחדיו. מרגע הצעת הנישואים ועד לחתונה עוברים על הזוג מספר חודשים אינטנסיביים בהם עליהם להסכים יחד על מגוון נושאים, למשל: בחירת דירה, קניית רכב ואפילו איזה ביטוח בריאות כדאי לעשות. בנוסף, עליהם לקבל החלטות בנושאים בהם אין להם ידע ולהוציא סכומי סף רבים שמהווים עילה נוספת לתסכולים, בעיות תקשורת ועוד. חשוב לשמור על תקשורת פתוחה ולשתף כל דבר. זוהי הדרך הנכונה לבנות מערכת זוגיות בריאה עם פרגון הדדי ויכולת להחליט יחד. יועץ זוגי המתמחה בטיפול בזוגות לפני חתונה יוכל להקנות כלים רבים להתמודדות עם חרדת החתונה ויעזור גם בכך שיראה לזוג כי הם לא היחידים הנמצאים באותו המצב.

תמרור אזהרה

יש מקרים בהם חרדת החתונה היא תמרור עצור, או רמזור אדם, שיש לשים לב אליו לפני שיהיה מאוחר מידי. במקרים של התעללות, ניצול מיני, התמכרות, בעיה נפשית המתעוררת ועוד, יש להבחין האם כדאי לדחות או לבטל את החתונה. ייעוץ מקצועי יוכל לעזור לראות את הקשר במבט אובייקטיבי ואמין.

דנה שמעוני
ככל שאנחנו גדלים, מתבגרים ומתפתחים, החיים מציבים בפנינו אתגרים חדשים. המסע שלי בחיים האלה מגוון ומלא צבעים, וכל שלב, כל גל, כל שביל חדש מזמן לי שיעור, אותו אני רוצה לחלוק אתכם, הגולשים.