הבלוג של ענבל כהן חמו

בגוף הצילום – צילום, אמנות, תרבות

צלמת, יוצרת, מאמנת אישית וגם פעילה חברתית לפעמים. אשתף אתכם באירועי תרבות מעניינים שאפגוש - אפשרות להציץ לחוויות חדשות.

עדכונים:

פוסטים: 87

עוקבים: 12

החל מאוגוסט 2015

אנסמבל בת שבע מעלה מחדש את ”וירוס של אוהד נהרין”, לפי האנטי מחזה ”העלבת הקהל” של פיטר הנדקה. ניסיון להתמודד באמצעות מחול עם מחזה שלא נכנע לשום תכתיב

08/02/2017

היצירה “וירוס של אוהד נהרין” הועלתה כבר ב-2001 על ידי להקת בת שבע, וכעת מבוצעת מחדש על ידי האנסמבל. הטקסט במופע מבוסס על המחזה “העלבת הקהל” שנכתב בשנת 1966 על ידי פיטר הנדקה, מחזאי אוסטרי. מאז שיצא זכה המחזה לביצועים רבים, פרשנויות לאין ספור, אוהבים ושונאים. זהו מחזה ללא עלילה, שבו השחקנים מדברים עם הקהל באופן חד צדדי – הם נושאים מונולוגים המופנים אל הקהל ומיועדים לעורר אותו להתבוננות על מנגנון התאטרון. המחזה מנסה לשבור את “הקיר הרביעי” המגדיר את החיץ בין השחקנים לקהל – דרך הקיר הרביעי הקהל רואה את ההצגה כאילו היה שם קיר שקוף, ואילו השחקנים מתעלמים מנוכחות הקהל, ומתייחסים אל הבמה כעולם סגור. המחזה של הנדקה מסרב להיכנע לכלל זה. במשך כל המחזה הדמויות פונות אל הקהל, ומחזירות את המודעות של היושבים בקהל אל עצמם, אל הכיסא שהם יושבים עליו, אל מצב הרוח שלהם, אל הציפיות שלהם מערב בתאטרון.

הפתיחה ל"וירוס של אוהד נהרין". צילום סלולרי: ענבל כהן חמו

הפתיחה ל”וירוס של אוהד נהרין”. צילום סלולרי: ענבל כהן חמו

נהרין לוקח את המחזה ומעביר את המלל שלו לדמות אחת, שעומדת ניצב על קיר התפאורה. מעבר לטקסט המחזה הוא משלב סיפורי רקדנים שנכתבו על ידיו ונאמרים בלשון נקבה. המחול אינו מנסה לפרש את הטקסט של הנדקה ויוצר עולם מקביל.

מתוך חזרה של "וירוס", אנסמבל בת-שבע. צילום: אסקף

מתוך חזרה של “וירוס”, אנסמבל בת-שבע. צילום: אסקף

בתחילת ההופעה רקדנית חתולית בודדה על הבמה מציירת קו אופק על קיר, עוקבת אחרי מתאר גופה וגוף רקדנים אחרים. זהו קטע יפה מאוד בו הגוף כמעט מצייר מעצמו. לרגעים הזכיר לי את ספר הילדות “אהרן והעיפרון הסגול” בו אהרן בורא את הקו והקו מקבל חיים משלו – אולי כמשל לכוח היצירה של האדם. מעניין כי בזיכרוני הסיפור שמור כאנימציה, אך כשחיפשתי לא מצאתי גרסת אנימציה של אהרן (הרולד בגרסה האנגלית), אלא רק של מר קו, ששם דווקא השולט הוא המאייר ולא הדמות המאוירת – והם נמצאים במלחמה מתמדת.

embedded by Embedded Video

ואחרי הטיול הקטן אל הקוים, נחזור למופע עצמו. הטקסט של הנדקה עוצמתי ומכה באוזניים – מכוון את הקהל לתשומת לב פנימה והחוצה, ולא מאפשר לו לשכוח את עצמו ולהיבלע בהופעה. התלבושות אניגמטיות – בגד לבן הכולל כיסוי לכפות הידיים ביחידה אחת וטייץ שחור. הרקדנים בעלי יכולת מצוינת, מזנקים על הקיר ונתלים עליו, מציירים גרפיטי מעולמם על הקיר ויוצרים מוזיקה על יד הקשות הגיר על הלוח.

אחד הקטעים החזקים בהופעה הוא הקו שיוצרים הרקדנים בקדמת הבמה, אשר מהדהד את קו הגיר הפותח. על רקע מוזיקה ערבית של חביב אללה ג’אמל – בכל פעם רקדן אחר חורג מהשורה ו”מתפרע”, מתוך התנועה הקצבית של השורה.

יוצרים קו וחורגים ממנו - מתוך המופע המקורי. צילום: גדי דגון

יוצרים קו וחורגים ממנו – מתוך המופע המקורי. צילום: גדי דגון

קטע מתוך הגרסה של 2001:

embedded by Embedded Video

הטקסט של הנדקה והתנועה רבת ההבעה של האנסמבל מחזיקים מופע מעניין ומושך ברובו, אך במבט הכולל קשה לחבר את האמירה האנטי מערכתית של הנדקה עם שפת המחול שעל הבמה, ועם הסיפורים והגרפיטי המתווספים אליה. לרגעים יש סינרגיה, למשל כאשר מוזכרות פעימות לב והרקדנים יוצרים מקצב בדריכה על הבמה ובקפיצה אל הקיר. במרחב בין דמות הבלון הרוקדת לפני תחילת המופע וקיר הגרפיטי שעליו נכתב “פלסטלינה” בסופו יש מרחב זורם של תנועה. עדיין, חסרה לי עוצמת המבע של שחקן אשר יודע לדבר טקסט בימתי, והטקסט נותר שטוח במידה מסוימת. בסופו של דבר זהו מופע מחול, על רקע מילות אנטי תאטרון. נראה כי המחול לא ניסה להתרומם אל הטקסט (שנאמר מנקודה גבוהה וכמעט חיצונית לבמה) ונשאר בעולם תנועתי עצמאי.

נדמה כי קצה החוט שנותר לנו כדי לחבר את המחול אל המחזה הוא מילותיו של הנדקה בסיום “כולנו בני אדם” – הרקדנים, הקהל, וגם המבקרת.

הבמה בתום המופע. ניתן לראות את הכיתוב "PLASTELINA" שיצרו הרקדנים תוך כדי המופע

הבמה בתום המופע. ניתן לראות את הכיתוב “PLASTELINA” שיצרו הרקדנים תוך כדי המופע

וירוס של אוהד נהרין

מאת אוהד נהרין

בביצוע 16 רקדני אנסמבל בת-שבע – הלהקה הצעירה

מידע נוסף באתר בת שבע

עוד מהבלוג של ענבל כהן חמו

תצוגה מקדימה

אנימטורים צעירים מייצגים את ישראל

פסטיבל balkanima בסרביה מאגד סרטי אנימציה מאזור הבלקן ומאירופה, ומציג אוסף סרטים איכותי במיוחד, חלקם עתירי תקציב. השנה הוזמנו מספר סטודנטים מבצלאל להציג את סרטיהם בפסטיבל. הסטודנטים הישראלים התקבלו בחום, השתתפו במפגשי שיח...

תגובות

פורסם לפני 1 year
תצוגה מקדימה

גוונים במחול - תחרות שהיא הפנינג בסוזן דלל

גוונים במחול הוא פרויקט תחרותי הנותן במה ליוצרים בראשית דרכם, בהפקת מרכז סוזן דלל. השנה יועלו במסגרת הפרויקט 10 יצירות חדשות שנוצרו לטובת הפרויקט, בניהולם האומנותי של שרון פרידמן, שלומית פונדמנסקי ואודליה...

תגובות

פורסם לפני 1 year
תצוגה מקדימה

פינפוינט – נשיות וגוף בתערוכה זוגית

שפי בלייר מציגה סדרת צילומים נקייה ומוקפדת, של עבודות שיצרה בפימו. העבודות נראות כהמשך לעבודות קודמות שלה שעסקו באיברי גוף פנימיים. גם כאן כמו בעבודות קודמות שלה אנו נמצאים במרחב לא מוכר, בו קשה לזהות את הדבר המצולם....

תגובות

פורסם לפני 1 year

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר